Ekspert radzi: Co i jak pić i jeść, by osiągnąć dobre wyniki podczas uprawiania sportu?

Bieganie, slow jogging, nordic-walking, triathlon, jazda na rowerze.  Czy jest teraz ktoś, kto nie trenuje lub właśnie planuje rozpocząć trenowanie? Joga, aerobic, cross fit. Moda na sport  jako część codzienności stała się powszechnie znana i stosowana. Część z nas podejmuje nawet wysiłek długodystansowy, oparty na kilometrach biegu czy pływania. Wymaga on dobrej formy, wielu miesięcy treningów, a przede wszystkim dobrego odżywiania i nawadniania organizmu. Mięśnie nie dadzą rady bez dobrego paliwa. A paliwo dla sportowców, szczególnie tych długodystansowych to przede wszystkim cukier, białko, woda, elektrolity. Sporo tego, ale na szczęście najważniejsza jest dobrze zaplanowana logistyka, aby sprostać potrzebom organizmu.

biegacz

Co i jak pić i jeść, by osiągnąć dobre wyniki podczas uprawiania sportu – trening trwający do godziny

Przed treningiem trwającym do godziny wystarczy pić wodę mineralną. Jeśli jednak wysiłek jest dłuższy, koniecznie trzeba zaopatrzyć mięśnie w cukier, a organizm w minerały, w tym antyoksydanty. Prostym rozwiązaniem jest bidon, a w nim płyny węglowodanowo-elektrolitowe, zwane potocznie izotonikami. Wsparcie suplementami dla sportowców podczas treningów czy zawodów jest niezmiernie korzystne dla formy i ułatwia życie – gotowe produkty są świetnie zbilansowane, mają dobry smak, no i można je przyrządzić dosłownie wszędzie. Najczęściej są dostępne w formie saszetek z proszkiem, który rozpuszcza się w wodzie. Wygoda na basenie, na trasie czy w lesie. A ciało skorzysta i odwdzięczy się lepszym wynikiem, mniejszą podatnością na zmęczenie i jakiekolwiek zapalenia. Wynik lepszy,
a możliwości na kolejnym treningu większe.

Co i jak pić i jeść, by osiągnąć dobre wyniki podczas uprawiania sportu – trening trwający powyżej 2 godzin

Poziom wyżej, czyli podczas treningów trwających powyżej 2h sam cukier nie wystarczy, konieczne jest jeszcze białko. Jak przygotować posiłek, który będzie lekkostrawny np. podczas treningu rowerowego, gdy jesteśmy już mocno zmęczeni po kilku godzinach pedałowania, a jednocześnie należycie zbilansowany, czyli mający dobrą proporcję pomiędzy białkami i węglowodanami? Można sięgnąć po gotowe rozwiązania, po specjalne formuły dla uprawiających sporty wytrzymałościowe, wystarczy rozpuścić w wodzie i wypić z bidonu, który jest przymocowany do naszego roweru. Organizm dostaje to, czego potrzebuje na kolejnych kilometrach biegu, mięśnie mają siłę pracować, zmniejsza się ryzyko przemęczenia, a zwiększa tempo regeneracji. Wystarczy tylko poszukać suplementów, które pasują nam smakowo, które mają proporcje pomiędzy węglowodanami i białkami w granicy od 3:1 do 10:1, które powinny mieć nawet do 200 kcal i bogactwo elektrolitów. Nie trzeba długo czekać na efekty.

Co i jak pić i jeść po treningu?

Również po wysiłku ważne jest, aby zjeść mądrze, a w tym przypadku – jak najszybciej. Im dłużej odwleka się posiłek po treningu, tym mniejsza jest szansa na regenerację organizmu. Ciało potrzebuje natychmiastowej odbudowy. Trzeba dostarczyć mu kalorii w postaci białek i węglowodanów, ale warto uwzględnić również L – glutaminę, L karnitynę, BCAA – to wszystko wspomoże regenerację i zwiększy zapasy glikogenu w mięśniach na kolejny trening.

Warto wiedzieć, że są specjalne odżywki dla sportowców, które posiadają dobrą proporcję pomiędzy wymienionymi składnikami i wystarczy je zmieszać z wodą i mieć gwarancję, że ciało dostało wszystko co było mu potrzebne. Zatem namawiam do korzystania z suplementów dla sportowców, ponieważ skracają czas przygotowywania posiłków okołotreningowych, co daje możliwość spokojnego przyrządzenia i delektowania się posiłkami „talerzowymi”.

 

Autorka: Agata Ziemnicka-Łaska,
Konsultantka Herbalife ds. Odżywiania

Oceń ten artykuł:

1 gwiazdka2 gwiazdki3 gwiazdki4 gwiazdki5 gwiazdek (240 głosów, średnia: 4,40 z 5)
zapisuję głos...
Komentarze
  1. martucha180  8 sierpnia 2015 11:23

    Dobre rady dla trenujących. Upał wykańcza i bez treningu.

    Odpowiedz
    • Żanett  8 sierpnia 2015 17:47

      Hehe dokładnie. Można się wytopić jak skwarek :p

      Odpowiedz
  2. lilkawodna  8 sierpnia 2015 16:11

    Oj jeszcze trening w ten upał? Ja bym rady nie dała.

    Odpowiedz
  3. Gocha  8 sierpnia 2015 16:56

    Warto wiedzieć, choć podczas takiej temperatury to ja się pocę nawet siedząc 😀

    Odpowiedz
  4. scrabble  8 sierpnia 2015 18:46

    Teraz wystarczy pospacerować aby się porządnie spocić.

    Odpowiedz
  5. macierzanka  9 sierpnia 2015 12:47

    Ciekawy artykuł dla uprawiających sport.

    Odpowiedz
  6. Patriszia  9 sierpnia 2015 21:21

    Ciekawy artykuł 🙂 Muszę pokazać go chłopakowi bo zaczął ostatnio mocno trenować 🙂

    Odpowiedz
  7. Wusia  9 sierpnia 2015 22:43

    Suplementy, suplementy-a może przykłady normalnego posilku w czasie i po treningu?

    Odpowiedz
  8. Anita  22 sierpnia 2015 21:26

    jestem pod wrażeniem dla ludzi, którzy potrafią tak długo trenować!

    Odpowiedz
  9. stokrotkapolna  27 października 2016 09:10

    Dobre rady, ale nie do końca z tymi suplementami. Można się dobrze ożywiać i mądrze bez nich. Trzeba tylko trochę poczytać. Co i jak jeść. Ja po rowerówce, podczas której zawsze mam wodę ze sobą, to jak wracam jem coś co jest z białkiem i jakieś surowe warzywka do tego.

    Odpowiedz

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany