Dzieci z autyzmem jest coraz więcej
Spis treści:
Izolacja, zaburzenia mowy, słaby kontakt wzrokowy, opóźnienia reakcji – objawów autyzmu może być tak wiele, że ciężko samemu rozpoznać to zaburzenie u naszego dziecka. Dlatego tak wielu rodziców zwleka z wizytą u specjalisty. Ci jednak biją na alarm – coraz więcej dzieci cierpi na tę chorobę.
Autyzm to poważne, całościowe – dotyczące wszystkich sfer – zaburzenie rozwojowe, którego symptomy pojawiają się w ciągu pierwszych trzech lat życia. Może mieć ono zróżnicowany poziom zaawansowania i nasilenie objawów, dlatego mówi się raczej o zaburzeniach ze spektrum autyzmu. Współcześnie specjaliści ostrzegają przed jego epidemią – oczywiście autyzmem nie można się zarazić, ale faktem pozostaje, że dzieci z tym zaburzeniem rozwoju w ostatnich latach jest drastycznie więcej.
Niepokojące statystyki
Temat autyzmu coraz częściej poruszany jest w publicznej dyskusji. Jedno na sto pięćdziesiąt, jedno na sto dwadzieścia, a nawet jedno na osiemdziesiąt osiem urodzonych to dziecko, u którego rozpoznaje się różne zaburzenia ze spektrum autyzmu. Ta rosnąca statystyka to w dużej mierze wynik postępu w rozpoznawaniu tego rodzaju trudności. Współcześnie diagnostyka jest lepsza niż choćby jeszcze kilkanaście lat temu. Choroba ta rozpoznawana jest dziś częściej, dzięki czemu leczenie rozpoczyna się wcześniej. Dlatego coraz więcej ośrodków i specjalistów przygotuje się do pracy z takimi dziećmi. Autystyczne maluchy mogą i powinny trafiać do ogólnodostępnych przedszkoli i szkół, pod warunkiem, że zarówno one, jak i ich rodziny otrzymają tam fachową pomoc i wsparcie. Organizowanie odpowiednich warunków dla dzieci z takimi problemami rozwojowymi ułatwia rozporządzenie o pomocy psychologiczno-pedagogicznej w przedszkolach, szkołach i innych placówkach. Dziś dyrektorzy mogą planować i prowadzić zajęcia odpowiadające na indywidualne potrzeby dziecka. – Oznacza to, że istnieje zapotrzebowanie na kwalifikacje do pracy z dziećmi z autyzmem, co obserwujemy na naszej uczelni. Coraz większa liczba studentów wybiera kształcenie na specjalności oligofrenopedagogika z terapią autyzmu – mówi dr Justyna Leszka, Dziekan Wyższej Szkoły Edukacji Integracyjnej i Interkulturowej w Poznaniu.
Diagnoza to dopiero początek
Rozpoznanie autyzm nie oznacza wyroku na całe życie. Wcześnie zdiagnozowany, objęty odpowiednią, a przede wszystkim intensywną opieką medyczną, psychologiczną i logopedyczną, może dać szanse na przezwyciężenie jego objawów. – Zauważamy bardzo dużą potrzebę propagowania wiedzy na temat autyzmu, jego wczesnego wykrywania i metod terapii. Nauczyciele, psychologowie i logopedzi, do których zgłasza się coraz więcej zaniepokojonych rodziców, poszukują wiedzy i umiejętności, które pomagają pracować z dziećmi dotkniętymi autyzmem – mówi dr Justyna Leszka, Dziekan Wyższej Szkoły Edukacji Integracyjnej i Interkulturowej w Poznaniu. Ubiegłoroczna konferencja dotycząca właśnie tych zagadnień, organizowana przez WSEIiI, zgromadziła ponad dwustu uczestników z całej Polski. – W odpowiedzi na bardzo wyraźnie zgłaszaną potrzebę oraz brak tego rodzaju inicjatyw w Wielkopolsce, postanowiliśmy, że wydarzenie to będzie miało charakter cykliczny – mówi dr Justyna Leszka. – W tym roku, 29 września, odbędzie się w Poznaniu II Ogólnopolskie Forum Autyzmu pod hasłem „Diagnoza to dopiero początek. O potrzebie systemowych rozwiązań terapeutycznych i edukacyjnych dla dzieci z autyzmem” – dodaje.
Do świadomości przeciętnego człowieka zjawisko autyzmu przenika powoli, ale nawet jeśli nie mamy nic wspólnego z pedagogiką specjalną, terapią czy oświatą, musimy zauważyć, że temat ten jest coraz powszechniej obecny w przestrzeni publicznej. Współczesność stawia przed nami zadanie pomocy dzieciom z autyzmem i ich rodzinom. Jednak jej podstawą jest rzetelna wiedza, odpowiednie kwalifikacje specjalistów oraz ciągły rozwój w tej dziedzinie.