Dr L. Pachocka dietetyk z Instytutu Żywności wyjaśnia: Tłuszcze trans – co to takiego?

Lekarze i dietetycy jak mantrę powtarzają, że tłuszcze trans są szkodliwe i zalecają ich ograniczanie w diecie. Wiele osób zastanawia się, co to takiego i jak to możliwe, że można je znaleźć nie tylko w produktach wysoce przetworzonych, ale także tych naturalnych. I wreszcie – kluczowe pytanie – jakie produkty zawierają tłuszcze trans?

chleb-z-margarynazdrowe

Co na to ekspert – dr Lucyna Pachocka, dietetyk z Instytutu Żywności i Żywienia?

Specjaliści do spraw żywienia zalecają, aby ograniczać spożycie tłuszczów pochodzenia zwierzęcego oraz aby większość tłuszczów w naszej diecie pochodziła z ryb, orzechów, tłuszczów roślinnych, jak np. olej rzepakowy, oliwa z oliwek czy dobra margaryna, która jest przygotowywana na bazie olejów roślinnych.

Tłuszcze trans to potoczne określenie izomerów trans kwasów tłuszczowych. Powstają w procesie utwardzania olejów roślinnych przez uwodornienie, czyli dodanie wodoru pod ciśnieniem w obecności katalizatora niklowego. Takie tłuszcze są ekonomiczne, łatwe w przechowywaniu, mają dobry wygląd i kolor, dlatego są często wykorzystywane w przemyśle spożywczym.  Można je znaleźć m.in. w wyrobach ciastkarskich, cukierniczych, produktach typu fast food[i]. Na szczęście zostały prawie wyeliminowane z większości margaryn kubkowych, które powstają na bazie olejów i tłuszczów roślinnych i występują już tylko w śladowych ilościach (zazwyczaj poniżej 1%).

 

Czy wszystko co naturalne jest zdrowe?

Tłuszcze trans powstają również naturalnie, na skutek przemiany nienasyconych kwasów tłuszczowych przez bakterie w przewodzie pokarmowym zwierząt z grupy przeżuwaczy, czyli na przykład krów czy owiec. Dostają się one do tkanki tłuszczowej, mleka i mięsa[ii], przez co można je znaleźć w produktach spożywczych na bazie tych składników.

 

Dlaczego należy unikać produktów zawierających tłuszcze trans?

Wiele dowodów naukowych wskazuje na związek pomiędzy spożywaniem tłuszczów trans azwiększeniem ryzyka wystąpienia chorób serca. Wykazano, że tłuszcze trans bardziej niż tłuszcze nasycone wpływają na podwyższenie stężenia złego cholesterolu i obniżają stężenie dobrego cholesterolu we krwi. Z tego powodu Europejski Urząd ds. Bezpieczeństwa Żywności (EFSA) i Instytut Żywności i Żywienia zalecają, aby spożycie izomerów trans kwasów tłuszczowych u dorosłych było tak niskie, jak to tylko możliwe przy zachowaniu odpowiedniej wartości żywieniowej naszej diety[iii].

 

 


[i] „Normy żywienia dla populacji polskiej – nowelizacja”, redaktor naukowy: prof. dr hab. med. Mirosław Jarosz, Instytut Żywności i Żywienia, 2012, Str. 162

[ii] „Współczesna margaryna. Aspekty technologiczne i żywieniowe”, praca zbiorowa pod redakcją Krzysztofa Krygiera, Wydawnictwa Naukowo-Techniczne, Warszawa 2010, str. 27-28

[iii] „Normy żywienia dla populacji polskiej – nowelizacja”, redaktor naukowy: prof. dr hab. med. Mirosław Jarosz, Instytut Żywności i Żywienia, 2012, str. 52

Oceń ten artykuł:

1 gwiazdka2 gwiazdki3 gwiazdki4 gwiazdki5 gwiazdek (155 głosów, średnia: 4,67 z 5)
zapisuję głos...
Komentarze
  1. lilkawodna  29 listopada 2014 12:43

    Nie słyszałam wcześniej o takich tłuszczach.

    Odpowiedz
  2. bbo  29 listopada 2014 20:32

    Dla mnie to też nowe pojęcie.

    Odpowiedz
  3. girlblack  16 kwietnia 2015 19:21

    zgadzam się z artykułem:)

    Odpowiedz
  4. Kmakolagwa  7 maja 2015 09:52

    Bardzo ciekawy artykuł. Sporo ciekawych rzeczy można się dowiedzieć.

    Odpowiedz
  5. Hidari11  28 października 2015 05:25

    Tu jest przewaga tłuszczów zwierzęcych nad roślinnymi.

    Odpowiedz
  6. stokrotkapolna  18 listopada 2016 02:34

    Wiem o tym.

    Odpowiedz

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany