Dlaczego warto jeść jogurt?

Jest smaczny, orzeźwiający, bogaty w składniki odżywcze i jednocześnie niskokaloryczny. Jogurt – bo o nim mowa – to produkt z nabiałowej półki, który znakomicie sprawdza się latem jako składnik lekkiej diety. Warto wykorzystać jego zalety, by móc cieszyć się dobrą formą i świetnym samopoczuciem nie tylko w czasie upałów.

Jogurt

Im bardziej aura rozpieszcza wysokimi temperaturami, tym mniejszy mamy apetyt na ciężkostrawne i kaloryczne dania. Pełny dotąd talerz ustępuje miejsca mniejszym porcjom, a regularne posiłki walczą o pierwszeństwo z przekąskami. Letni jadłospis robi się lżejszy, niestety często także uboższy w składniki odżywcze potrzebne organizmowi do sprawnego funkcjonowania. Aby temu zapobiec, w przepisie na udane lato, obok słonecznej pogody, powinna pojawić się także odpowiednia dieta.

Lekko i ze smakiem

Lekka kuchnia może być smaczna i sycąca, a przy tym nieobciążająca organizmu. Z jadłospisu warto wyeliminować potrawy tłuste i smażone. Znacznie lepiej sprawdzą się te przygotowywane na parze lub gotowane, z dodatkiem świeżych ziół i przypraw.

Aby uzupełnić lekkostrawną dietę w białko i wapń, warto w tym czasie sięgnąć po nabiał, zwłaszcza jogurt, który swoją wysoką pozycję kulinarną zdobył dzięki wszechstronności zastosowań. – Jogurt znakomicie sprawdza się zarówno jako przekąska, jak i w roli dodatku do potraw – mówi Aneta Średzińska, dietetyk i ekspert kampanii „Mam kota na punkcie mleka”. – Sposobów wykorzystania jogurtu w lekkiej kuchni jest mnóstwo: możemy wymieszać z nim poranną owsiankę, zjeść go na drugie śniadanie z pokrojonymi owocami, orzechami i łyżką miodu lub przygotować z niego dressing do sałatki. Z powodzeniem zastąpi śmietanę dodawaną do zupy i posłuży za świetną bazę do orzeźwiającego chłodnika. Nie zapominajmy też o jogurtowych koktajlach, deserach i  ciastach – dodaje.

Oprócz pełnowartościowego białka oraz łatwo przyswajalnego wapnia, potrzebnego kościom i zębom, jogurt zawiera witaminy A, D, B2, B12 oraz takie biopierwiastki, jak jod czy cynk. – Bogactwo składników mineralnych i witamin obecnych w jogurcie sprawia, że zaliczany jest on do produktów o wysokiej gęstości odżywczej, czyli takich, których nawet niewielka porcja dostarcza organizmowi sporo cennych składników budulcowych i odżywczych – podkreśla Średzińska.

Sprzymierzeniec dobrej formy

Jogurt to świetny kompan letniej aktywności. Jest lekkostrawny, więc nie ma ryzyka, że po jego zjedzeniu nagle poczujemy się ociężali i odczujemy spadek formy. Jego lekko kwaśny smak, który jest wynikiem działania specjalnych kultur bakterii dodanych do mleka w procesie produkcji, sprawi, że jogurt znakomicie ugasi pragnienie. Kubeczek jogurtu lub owocowy koktajl przygotowany na jego bazie to przekąska, która zaspokoi głód i doda energii w środku aktywnego dnia, zaś ze zmęczeniem rozprawią się zawarte w jogurcie witaminy B2 i B12 oraz jod, regulujący pracę układu nerwowego. Jak podkreśla Aneta Średzińska, po jogurt bez obaw mogą sięgać nawet osoby dbające o linię – w wersji naturalnej, niedosładzany i bez dodatków w postaci czekolady czy posypki, ma stosunkowo niewiele kalorii, za to sporo pełnowartościowego białka, które daje poczucie sytości i sprawia, że nie czujemy się głodni.

Oceń ten artykuł:

1 gwiazdka2 gwiazdki3 gwiazdki4 gwiazdki5 gwiazdek (173 głosów, średnia: 4,68 z 5)
zapisuję głos...
Komentarze
  1. lilkawodna  7 sierpnia 2014 07:47

    Jogurty są bardzo zdrowe, dlatego ja staram się jeść przynajmniej jeden dziennie.

    Odpowiedz
  2. martucha180  7 sierpnia 2014 10:52

    Jadam z granolą albo z mizerią.

    Odpowiedz
  3. bbo  7 sierpnia 2014 20:31

    Mój sprzymierzeniec…

    Odpowiedz
  4. kupiska  12 sierpnia 2014 13:03

    tez uwielbiam jogurty,kiedys w byl program w tv na temat jogurtow z ktorego mozna bylo sie sporo dowiedziec jakie jogurty wybierac,oczywiscie naturalne te rzadkie i z mala zawartoscia tluszczu nigdy te 0% te beztluszczowe ktore nie zawieraja witamin jak juz ktos nie lubi naturalnych i woli owocowe tez jest roznica w nazwie jogurt malinowy(ktory zawiera owoce) a o smaku malin (tylko w nazwie malinowy) zdecydowanie wybieram naturalne tak samo i kefir

    Odpowiedz
  5. gusia.  7 maja 2015 21:28

    Właśnie do tych jogurtów nawsadzają zagęstników i łyżka staje.Lubię jogurty naturalne i sama dodaje owoce,a teraz się zbliża sezon truskawkowy-mniam.

    Odpowiedz
  6. Laura  14 czerwca 2016 06:32

    Uwielbiam jogurty, kupuje tylko naturalne. Lubie sama kombinować ze smakami☺️ Dodaje owoce na jakie mam ochotę. Czesto mieszam z miodem i bakaliami to bardzo zdrowe śniadanko. Jogurtu używam również do sałatek, wychodzą pyszne sosiki czosnkowe, koperkowe…😊

    Odpowiedz
  7. monicitia  26 czerwca 2016 18:23

    Faktycznie trzeba dobrze poczytać etykiety, albo kupować tylko te sprawdzone. Nie cierpię jak dorzucają do jogurtu mączkę chleba świętojańskiego, albo żelatynę. Jak jogurt jest dobry to nie potrzebuje zagęstników.

    Odpowiedz

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany