Dlaczego magnez jest istotny w naszej diecie ?

Tryb naszego życia, picie kawy, stres wpływają na obniżenie poziomu magnezu w naszym organizmie. Ciągle jeszcze nie doceniamy roli tego cennego pierwiastka w naszym życiu. Wspólnie z mgr farmacji Martą Jajko z Apteki Medicover we Wrocławiu opowiadamy dlaczego magnez jest istotny w naszej diecie

Polecamy również: Zdrowa dieta na wiosnę – przyprawy, zioła i nasiona

 Magnez potrzebny dla zdrowia

 Dlaczego magnez jest istotny w naszej diecie – Samo zdrowie !

Magnez jest niezwykle cennym i niedocenianym przez nas pierwiastkiem.  Występuje w każdej tkance naszego organizmu, dlatego nie bez przyczyny jest określany jako pierwiastek życia. Ten makroelement bierze udział w wytwarzaniu energii, która jest niezbędna dla prawidłowego funkcjonowania wszystkich komórek naszego organizmu. Szczególnie wrażliwe na jego niedobór są mózg i serce. Magnez zapewnia dostarczenie energii do tkanki nerwowej, dzięki czemu poprawia naszą pamięć i koncentrację, a zmniejsza pobudliwość komórek nerwowych – działa uspokajająco i poprawia nastrój.

Z tego powodu osoby narażone na długotrwały stres oraz wysiłek umysłowy, a także z tendencją do stanów depresyjnych powinny w szczególności zadbać o jego prawidłowy poziom w organizmie.  Magnez obniża również ciśnienie krwi, chroni serce przed niedotlenieniem i zaburzeniami rytmu, działa przeciwzakrzepowo, a także zapobiega rozwojowi miażdżycy. Magnez odpowiada również za kurczliwość mięśni, buduje nasze kości, wpływa korzystnie na płodność, a także wzmacnia odporność.

Dlaczego magnez jest istotny w naszej diecie – Ile potrzebujemy ?

Dzienne zapotrzebowanie na magnez u dorosłego człowieka wynosi 300-400 mg. Najlepszym źródłem magnezu są produkty naturalne, które łatwo włączyć do codziennej diety takie jak: kasza gryczana, nasiona roślin strączkowych, kakao, gorzka czekolada, orzechy, migdały, pestki dyni. Powinny być one podawane w niewielkich porcjach, kilkakrotnie w ciągu, ponieważ pierwiastek ten wchłania się ten sposób lepiej. Istotnym źródłem magnezu, o którym często zapominamy i którego nie doceniamy jest tak często wykorzystywana przez nas woda. Warto zwrócić uwagę na to, że niektóre składniki naszej diety mogą niekorzystnie wpływać na poziom magnezu w organizmie. Jest to żywność bogata w błonnik, tak często stosowana przez nas w problemach z zaparciami i w kuracjach odchudzających. Niekorzystnie na przyswajalność magnezu wpływają również: tłuszcze zwierzęce, cukier, nadmierna ilość wapnia,  herbata, alkohol, napoje gazowane oraz produkty wysokoprzetworzone (gotowane, konserwowane). Spożywanie zbyt dużej ilości kawy sprzyja z kolei wydalaniu tego pierwiastka z organizmu.

 Zobacz też: Błonnik – cenny składnik naszej diety

Dlaczego magnez jest istotny w naszej diecie – A gdy jest do za mało…

Powyższe czynniki, a także stres, intensywny wysiłek fizyczny i umysłowy, stosowanie środków przeczyszczających, antykoncepcyjnych oraz niektórych leków moczopędnych  mogą prowadzić w wielu przypadkach do niedoboru magnezuw naszym organizmie. Pojawiają się wówczas objawy takie jak: drgania powiek, zmęczenie, spadek koncentracji, zwiększona podatność na stres, skurcze mięśni, drżenie i mrowienie rąk, a także silne bóle, zawroty głowy, kołatanie serca, czy napady drgawek.

Dlaczego magnez jest istotny w naszej diecie – Suplementacja

Na rynku jest bardzo wiele środków, zawierających związki magnezu. Są wśród nich suplementy diety oraz leki.  Jeżeli chcemy uzupełnić niedobór magnezu nie sięgajmy po preparaty złożone, zawierające wiele witamin i minerałów, mogą one niekorzystnie wpływać na jego wchłanianie, a zawartość tego pierwiastka jest w nich bardzo niska. Wybierając preparaty magnezowe należy zwrócić uwagę również na kwestię jego dawki. Producenci przedstawiają zawartość magnezu w różnej jego postaci chemicznej, warto zwrócić uwagę na zawartość tego pierwiastka w przeliczeniu na jego jony. Jeżeli chcemy skutecznie uzupełnić niedobór magnezu, nie sięgajmy po preparaty zawierające wysokie jego dawki w jednej tabletce, które wystarczy stosować jednorazowo w ciągu dnia.  Magnez wchłania się lepiej gdy jest przyjmowany w niskich dawkach kilka razy dziennie.


Prosty i ekologiczny sposób na uzupełnianie magnezu w diecie:

DAFI Dzbanek ASTRA Malina 3L_60 PLNMarka Dafi stworzyła filtry magnezowe, które oczyszczają wodę, a jednocześnie wzbogacają ją w cenny magnez. Dzięki nim możesz korzystać z wody z kranu, co jest dobre dla Twojej kieszeni i środowiska. Nie zaśmiecasz go plastikowymi butelkami, a ponadto jeden filtr magnezowy AquaMag kosztuje jedynie kilkanaście złotych (wymieniany raz w miesiącu) i zapewnia nawet do 200 litrów czystej, smacznej wody. Bazując na tak przefiltrowanej wodzie, masz pewność, że codzienna dieta jest bogata w magnez, który zapobiega arytmii i miażdżycy, obniża ciśnienie, opóźnia procesy starzenia, łagodzi skutki stresu i wspomaga pamięć.

Oceń ten artykuł:

1 gwiazdka2 gwiazdki3 gwiazdki4 gwiazdki5 gwiazdek (178 głosów, średnia: 4,60 z 5)
zapisuję głos...
Komentarze
  1. lilkawodna  13 marca 2015 06:29

    Magnez to cenny pierwiastek który jest nam potrzebny do prawidłowego funkcjonowania, dlatego warto dbać o jego uzupełnianie. Swoją drogą nie wiedziałam,że są takie inteligentne filtry do wody.

    Odpowiedz
  2. bbo  13 marca 2015 10:05

    Ja łykam od trzech tygodni.

    Odpowiedz
  3. Gocha  13 marca 2015 10:27

    Tak, jeśli jest go za mało możemy mieć do czynienia z „drgającą” powieką lub możemy odczuwać poddenerwowanie. No i częściej będą nas „łapać” skurcze. Warto jego poziom uzupełnić, tym bardziej, jeśli pijemy dużo kawy i herbaty

    Odpowiedz
  4. martucha180  13 marca 2015 11:14

    A mnie w szpitalu podają go w kroplówce!

    Odpowiedz
    • szoszeni  13 marca 2015 14:00

      Biedna… co to sie stało?

      Odpowiedz
  5. szoszeni  13 marca 2015 13:59

    Skurcze sa bolesna i wygladaja przerazajaco…

    Odpowiedz
  6. Nula12  13 marca 2015 14:08

    Kupuje te filtry Aquamag , dobre są. Duzo palę i piję 4 kawy dziennie, znam ból jaki powoduje niedobór magnezu.

    Odpowiedz
  7. macierzanka  13 marca 2015 15:28

    Ciekawy artykuł, od dzisiaj będę łykać magnez ,bo rzadko jadam produkty zawierające go.

    Odpowiedz
  8. oskarek1995  13 marca 2015 17:07

    dobry jest na zły nastrój i stres

    Odpowiedz
  9. basiaj  13 marca 2015 23:17

    Biorę magnez z powodu skurczów.

    Odpowiedz
  10. Wusia  15 marca 2015 10:02

    Ja stosuję naturalną gorzką czekoladę.

    Odpowiedz
  11. camillafed88  17 marca 2015 19:33

    Przy ilości kawy jaką wypijam wspomagam się suplementami z magnezem.

    Odpowiedz
  12. Anita  18 marca 2015 09:40

    Ja nieraz miałam drżenie powiek, zdarzyło mi się nawet brody hihi 😀

    Odpowiedz
  13. Kmakolagwa  25 czerwca 2015 10:54

    Bardzo ciekawy artykuł.

    Odpowiedz
  14. AnnStyl  2 lutego 2017 00:16

    Rzeczywiście magnez odgrywa w naszym organizmie bardzo dużą rolę i jego braki i niedobory skutkują wymienionymi w artykule dolegliwościami. A tak łatwo go wyrównać spożywając regularnie wskazane produkty spożywcze. Przyjmowanie w postaci farmakologicznej oraz suplementach diety też ma sens zwłaszcza gdy niedobory jego w organizmie są dość znaczne i trzeba radykalnie, szybko go wyrównać.

    Odpowiedz
  15. stokrotkapolna  13 marca 2017 02:59

    No właśnie. Ostrożnie.Ciekawy artykuł i zawsze warto czytać i dowiadywać się , ale z tymi suplementami i lekami, to raczej ostrożnie. Są na wszystko,w tym natłoku, trzeba wybrać, to , co jest nam naprawdę konieczne, a najlepiej ich unikać i stosować zdrową dietę.

    Odpowiedz

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany