Dieta witariańska – kontrowersyjna metoda odżywiania oparta na raw food

Dzisiejszy konsumpcjonizm, w którym nie brakuje szybkich i niekoniecznie zdrowych rozwiązań jeśli chodzi o gastronomię wymusza na nas poszukiwanie alternatywnych sposobów żywienia. Na szczęście jako świadomi konsumenci coraz częściej skłaniamy się do takich rodzajów diet, które hołdują temu co zdrowe. Jednym z popularniejszych żywieniowych trendów jest raw food diet. Zobaczcie czym jest dieta witariańska i na jakich fundamentach się opiera!

Spis treści:

dieta witariańska składniki

Na czym polega dieta witariańska?

Witarianim, czyli raw food diet to sposób żywienia oparty na spożywaniu wyłącznie nieprzetworzonych pokarmów. Menu ma być komponowane tak, aby znalazły się w nim surowe produkty roślinne oraz składniki witalne. To restrykcyjna forma diety wegańskiej, z tą różnicą, że w tym przypadku jedzenie ma być wyłącznie surowe. W menu znajdują się więc przede wszystkim owoce i warzywa, których nie poddaje się obróbce termicznej. Zwolennicy takiego sposobu odżywiania przekonują bowiem, że gotowanie czy smażenie niszczy cenne składniki odżywcze w pokarmach. Ponadto dieta witariańska wyklucza jajka, ryby, mięso i nabiał. Okazuje się, że za takim rodzajem żywienia stoi coś więcej niż tylko dbałość o zdrowie czy szczupłą sylwetkę. Eliminacja pewnych składników jest bowiem podyktowana względami ekologicznymi i etycznymi.

Dieta w okresie jesienno-zimowym – czego powinniśmy jeść więcej?

Dieta w okresie jesienno-zimowym – czego powinniśmy jeść więcej?

Okres jesienno-zimowy jest czasem zwiększonego ryzyka zachorowania na grypę i przeziębienie. Ważne jest więc podejmowanie działań profilaktycznych, które uchronią przed zakażeniami wirusowymi i bakteryjnymi. Duże znaczenie dla odporności naszego organizmu ma to, co jemy. Sprawdź, jak komponować dietę w tym okresie, aby zachować zdrowie.

Jak przejść na witarianizm?

Decydując się przejść na dietę witariańską należy pamiętać o tym, aby cały proces przystosowania organizmu do nowej diety odbywał się małymi krokami. Radykalne przejście na tak surowy sposób odżywiania mógłby przynieść więcej szkód niż profitów. Nowy schemat żywieniowy należy więc wprowadzać stopniowo przyzwyczajając w ten sposób organizm do odmiennego niż dotychczas jadłospisu. Na początek można zatem spróbować jeść surowe warzywa i owoce wyłącznie na śniadanie. Stopniowo takie składniki mogą na stałe zagościć także w przypadku pozostałych posiłków. Nie wolno też zapominać o suplementacji witaminy D, zwłaszcza w okresie jesienno-zimowym.

Fleksitarianizm czyli elastyczny wegetarianizm. Czy znasz te dietę?

Fleksitarianizm czyli elastyczny wegetarianizm. Czy znasz te dietę?

Fleksitarianizm, znany również jako elastyczny wegetarianizm, to styl żywienia, który oferuje zdrowy kompromis między spożywaniem produktów roślinnych a zwierzęcych, skupiając się na ograniczeniu spożycia mięsa, nabiału i jaj, zastępując je alternatywnymi źródłami białka, takimi jak rośliny strączkowe (np. soczewica, fasola, soja, ciecierzyca, groch). To podejście nie narzuca ściśle określonych limitów kalorycznych, lecz wprowadza ograniczenia dotyczące niektórych produktów, zachęcając do spożywania większej ilości warzyw, owoców, orzechów i nasion, jednocześnie pozwalając na okazjonalne spożywanie mięsa.

kobieta trzyma zdrową sałatkę

Czy dieta witariańska jest zdrowa?

W diecie witariańskiej jadłospis opiera się na takich składnikach, które nie są poddawana obróbce termiczne. Istotne jest także to, że  sprawiają one, że posiłki są dobrze zbilansowane. W menu więc na stałe zagościć powinny nie tylko surowe warzywa i owoce, ale także produkty roślinne, orzechy, kiełki czy nasiona. Osoby, które spróbowały takiego modelu odżywiania są zdania, że dzięki niemu zauważyli poprawę metabolizmu, wzmocnienie odporności, przyspieszenie trawienia, poprawę jakości skóry czy włosów, a także znaczną redukcję uczucia zmęczenia czy nadmiernej senności. Profitem jest też oczywiście spadek zbędnych kilogramów, więc dzięki diecie witariańskiej figura staje się z czasem wyraźnie szczuplejsza.

Jak zostać weganinem? Kilka porad, dzięki którym zrobisz to zdrowo i od razu nie zrezygnujesz

Jak zostać weganinem? Kilka porad, dzięki którym zrobisz to zdrowo i od razu nie zrezygnujesz

Porusza cię los zwierząt, chcesz żyć zdrowo i bliżej natury, wegetarianizm ci nie wystarcza? Może czas zastanowić się nad przejściem na weganizm i tym samym zmienić swoje życie nawet o 360 stopni! Jak wszystko, również

Skutki uboczne witarianizmu?

Z pozoru może się wydawać, że taki model żywienia może mieć same zalety. Okazuje się jednak, że surowa żywność może powodować negatywne skutki dla zdrowia. Dzieje się tak dlatego, że skupianie się wyłącznie na spożywaniu owoców i warzyw w postaci surowej eliminuje inne cenne rodzaje pokarmów potrzebnych do prawidłowego funkcjonowania organizmu. Jeśli dietę praktykuje się przez dłuższy czas może to skutkować pojawieniem się niedoborów żywieniowych. Ponadto witariańskie menu nie sprawdzi się w przypadku osób z problemami układu pokarmowego czy trawiennego np. IBS. Duża ilość surowej żywności mogłaby w takich przypadkach prowadzić do bólów brzucha czy uporczywych wzdęć. Dlatego jeśli decydujemy się wypróbować diety witariańskiej lepiej przetestować ją w krótszym okresie czasu.

surowe warzywa na desce do krojenia

Oceń ten artykuł:

1 gwiazdka2 gwiazdki3 gwiazdki4 gwiazdki5 gwiazdek (21 głosów, średnia: 4,52 z 5)
zapisuję głos...
Komentarze
  1. mswitalska1985  1 lutego 2024 09:44

    Ja ogólnie nie jestem przekonana do takich diet.

    Odpowiedz
  2. agasam9  1 lutego 2024 21:01

    ja uważam, że wszystko trzeba jeść, oczywiście z umiarem

    Odpowiedz
    • ewalub  15 lutego 2024 08:50

      też wyznaję tą zasadę

      Odpowiedz
  3. macierzanka  13 lutego 2024 23:12

    Nie słyszałam nigdy o takiej diecie.

    Odpowiedz

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany