Dieta w chorobie Hashimoto – co jeść a czego unikać?

Osoby zmagające się z przewlekłym zapaleniem tarczycy doskonale wiedzą o tym, że to co jedzą ma niebagatelny wpływ na prawidłowy poziom jej hormonów. Żywieniowe błędy mogą nasilać objawy choroby i sprawiać, że choroba mimo stosowania leków będzie postępować. Dieta w chorobie Hashimoto powinna być dobrze zbilansowana, a regularność posiłków stać się rutyną. Zobaczcie kilka wskazówek co jeść, a co wpisać na listę zakazanych produktów przy chorej tarczycy!

Spis treści:

dieta przy chorobie Hashimoto

Dieta w chorobie Hashimoto – co jest zalecane?

Wiele osób zastanawia się często jak powinna wyglądać dieta w chorobie Hashimoto. Cierpiąc na tę chorobę autoimmunologiczną należy zwracać szczególną uwagę na to co się je. W przeciwnym razie wprowadzona farmakoterapia nie jest prawidłowo wspierana. Dieta w chorobie Hashimoto powinna być zdrowa i dobrze zbilansowana, a do tego działać przeciwzapalnie. Należy zadbać o to, aby posiłki miały dobry ładunek glikemiczny, dlatego nie liczą się tylko proporcje składników, ale także ich wielkość. Odpowiednia ilość tłuszczów, jaka powinna się w niej znaleźć to ok. 25%. Na listę wskazanych produktów, jakie warto włączyć do swojego codziennego jadłospisu warto wpisać:

– wielokolorowe warzywa (zielone warzywa liściaste, pomidory, ogórki, papryka, marchew)

– owoce (szczególnie wskazane są jagody i jabłka)

– ser twarogowy

– jaja

– pełnoziarniste produkty (ciemne pieczywo, kasza gryczana)

– tłuste ryby (np. pstrąg i łosoś)

– zioła (tymianek, oregano, bazylia)

– wybrane rodzaje orzechów (orzechy brazylijskie, włoskie i laskowe, a także migdały)

– chude mięso

– jogurt naturalny

– nasiona słonecznika lub dyni

– siemię lniane

– oliwa z oliwek, olej lniany i rzepakowy

zdrowe produkty żywnościowe

kobieta bada tarczycę

Jakich produktów nie jeść przy chorobie Hashimoto?

Na liście produktów, których spożycie należałoby ograniczyć w diecie w chorobie Hashimoto są m.in. rzodkiew, bataty, kalafior, orzechy ziemne, kalarepa, brukselka, gorczyca, jarmuż, gruszka, truskawka oraz płatki jaglane. Należy także ograniczyć soję i mleko sojowe. Podobnie jak warzywa kapustne zawiera ona goitrogeny, które powodują, że dochodzi do wiązania jodu w organizmie przez co tarczyca nie może go w pełni wykorzystywać. Całkowicie należy natomiast wykluczyć z diety fast foody oraz słodycze. Cukier warto zastąpić zamiennikiem np. erytrytolem.

kobieta odmawia niezdrowego jedzenia

Jak wspierać organizm przy chorobie Hashimoto?

To jak właściwie zmienić nawyki żywieniowe czy styl życia przy Hashimoto to kwestia, którą najlepiej omówić ze swoim endokrynologiem. Wskaże on właściwą drogę postępowania dobraną do indywidualnych potrzeb osoby chorującej na tę autoimmunologiczną chorobę. Wsparcie prawidłowej pracy tarczycy to wypadkowa kilku czynników. Oczywiście dieta jest jednym z ważniejszych, jednak równie istotna jest aktywność fizyczna, suplementacja jodem, selenem oraz redukcja stresu. Odpowiednia ilość snu i odpoczynku to także niezbędny element codziennego życia, o którą powinna zadbać osoba zmagająca się z chorobą Hashimoto.

 

Oceń ten artykuł:

1 gwiazdka2 gwiazdki3 gwiazdki4 gwiazdki5 gwiazdek (17 głosów, średnia: 4,59 z 5)
zapisuję głos...