Dieta niemowlaka: kiedy pora na wprowadzenie kaszy?

Jakie produkty należy podawać niemowlakowi, aby zapewnić prawidłowe funkcjonowanie tak młodemu organizmowi? To pytanie trapi wielu rodziców. W ciągu 1. roku życia dziecko intensywnie się rozwija, dlatego jego dieta powinna być pełnowartościowa i bogata w naturalne składniki odżywcze. O tym, jakie rodzaje kaszy należy włączyć do codziennego jadłospisu najmłodszych, aby dostarczyć im niezbędnych witamin i minerałów, powie specjalista ds. żywienia Katarzyna Foszner – ekspert kampanii „Lubię kaszę”.

food

W ramach 4. edycji ogólnopolskiej kampanii „Lubię kaszę – kasza na stół, na zdrowie, na co dzień”,  Katarzyna Foszner, która sama na co dzień jest mamą, podpowie rodzicom, jakie witaminy i inne substancje odżywcze, niezbędne do prawidłowego rozwoju młodego organizmu, są zawarte  w polskich kaszach oraz kiedy należy włączyć naturalne zboża do dziecięcego menu.

Dieta niemowlaka: Od pierwszych miesięcy życia dziecka

Katarzyna FosznerPierwszą kaszą, którą wprowadzamy do diety niemowlaka jest kaszka kukurydziana. Można ją podawać już po 4. miesiącu życia dziecka. Jest drobna, lekkostrawna i bezglutenowa. Może stanowić dodatek do mleka lub zupek warzywnych, który zwiększy kaloryczność posiłków i dostarczy łagodnego dla młodego przewodu pokarmowego błonnika – przekonuje dietetyk Katarzyna Foszner. Między 5. a 6. miesiącem życia możemy raz dziennie wzbogacić posiłki o kaszkę mannę. Ponieważ zawiera ona gluten, przez pierwsze dwa miesiące od momentu jej podania należy kontrolować ilość – początkowo powinny to być 2-3 g – dodaje.

Dieta niemowlaka: Kasza jako nieocenione źródło żelaza

– Od 6. miesiąca życia zapotrzebowanie maluszka na żelazo wzrasta ponad 26-krotnie, a niedobór tego pierwiastka w diecie skutkuje m.in. osłabieniem rozwoju, zaburzeniami w zachowaniu czy zwiększonej podatności na zakażenia i choroby infekcyjne. Dlatego w tym okresie warto podawać bezglutenową kaszę jaglaną – bogatą w cynk oraz lecytynę. Możemy wtedy również zacząć wprowadzać drobną kaszę jęczmienną zawierającą gluten. Kasza jęczmienna stanowi wyjątkowe źródło żelaza, magnezu (zapotrzebowanie na magnez w 6. m. ż. wzrasta ponad 3-krotnie), potasu (zapotrzebowanie wzrasta 2-krotnie) i fosforu (zapotrzebowanie wzrasta 3-krotnie) – radzi dietetyczka.

Zywienie-niemowlat

Dieta niemowlaka: Gdy dziecko jest już trochę starsze…

Kaszę gryczaną można serwować maluchowi już w 8. miesiącu życia. Zacznijmy od tej jaśniejszej, niepalonej, która jest łatwiejsza do strawienia i ma mniej charakterystyczny smak. Gryczana to wyśmienite źródło magnezu, żelaza i cynku. Bogata jest także w rutynę, która dzięki uszczelnianiu naczyń krwionośnych zwiększa odporność i łagodzi katar.

Dieta niemowlaka: Smaczna zabawa

 – W okolicach 8 – 9. miesiąca, kiedy dziecko podejmuje już pierwsze próby samodzielnego jedzenia, warto zacząć podawać maluszkom większe kawałki pożywienia, np. ugotowaną kaszę kukurydzianą pokrojoną w kostkę. W 9. miesiącu możemy włączyć do dziecięcego menu pęczak (kasza jęczmienna), którego duże ziarna dzieci będą mogły chwytać w paluszki, mając przy tym dużo uciechy z jedzenia – proponuje Katarzyna Foszner.

 


Informacje o kaszy, porady oraz autorskie przepisy można znaleźć na stronie internetowej www.lubiekasze.pl oraz fanpage’u facebook.com/lubiekasze.

Organizatorem działań, sfinansowanych ze środków Funduszu Promocji Ziarna Zbóż i Przetworów Zbożowych, jest Federacja Branżowych Związków Producentów Rolnych.

Oceń ten artykuł:

1 gwiazdka2 gwiazdki3 gwiazdki4 gwiazdki5 gwiazdek (82 głosów, średnia: 4,67 z 5)
zapisuję głos...
Jeżeli spodobał Ci się artykuł, to odwiedzaj nas regularnie i czytaj codzienne newsy. Za każe odwiedziny dostajesz punkty, za które możesz otrzymać różne nagrody – bez żadnych opłat. Jeśli chcesz się zarejestrować kliknij.

Chcesz wiedzieć więcej o naszym programie? Kliknij: Zasady w pigułce
Komentarze
  1. martus2833  29 czerwca 2016 16:46

    Obydwie moje córki uwielbiają kaszę. Ale kaszę prawdziwą: gryczaną, jęczmienną, jaglaną. Nie to kaszopodobne coś z mnóstwem cukru, które zwykło się reklamować.
    Rozszerzając dietę wcześnie zaczęłam podawać także płatki owsiane (gotowane na wodzie).
    Dziecko da się wychować bez „kaszek” błyskawicznych. Może to wymaga nieco więcej czasu i chęci ale naprawdę warto!

    Odpowiedz
  2. Aneta  3 października 2016 14:26

    Taką kaszkę z pierwszego zdjęcia pamiętam z dzieciństwa! 🙂 Już dawno nie jadłam np. kaszy mannej na mleku, z owocowym syropem – ale mi się przypomniało!

    Odpowiedz
  3. maja  4 listopada 2016 14:44

    Lepsza taka kasza niż te ryżowe zapychadła, to po nich najczęściej pojawiają się u dzieci zaparcia, potem bez dicopegu junior ani rusz, kaszki najlepiej robić samemu zamiast kupować gotowce

    Odpowiedz

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany

Time limit is exhausted. Please reload CAPTCHA.