Dieta dla umysłu

Kim zostanie w przyszłości  moje dziecko? Lekarzem, naukowcem, a może prawnikiem? Zastanawiasz się, czy możesz coś zrobić, żeby wpłynąć na rozwój intelektualny Twojego dziecka? Ułóż mu dobrze zbilansowaną dietę! To ona odgrywa istotną rolę w rozwoju mózgu, wspomaga procesy uczenia się oraz poprawia koncentrację. A co w diecie przyszłego naukowca, lekarza lub prawnika znaleźć się powinno? Do składników odżywczych, które mają ogromne znaczenie można zaliczyć: białko, jod, cynk, żelazo, witaminy z grupy B i kwasy tłuszczowe Omega – 3 ze szczególnym uwzględnieniem DHA.

Rodzina

Kwasy DHA są ważnym czynnikiem prawidłowego rozwoju i zachowania sprawności umysłowej. Wspomagają rozwój intelektualny wzmacniają odporność organizmu. Z ogólnopolskich badań sposobu żywienia wynika, że spożycie DHA w grupie dzieci w wieku 1-3 lata wynosi przeciętnie 10 mg/dzień (chłopcy – 9 mg, dziewczynki – 11 mg). Ten wynik jest niepokojący. Zalecane przez Polską Grupę Ekspertów* spożycie kwasów DHA wynosi min. 100 mg DHA dziennie. Wybierając kwasy DHA warto zwrócić uwagę na ich pochodzenie, np. w przypadku DHA lepiej  i zdrowiej wybrać to pochodzące z alg, które jest wolne od skażenia metalami ciężkimi.

Rozwój umysłowy rozpoczyna się już na etapie życia płodowego, dlatego naukowcy podkreślają niezmiernie istotną rolę właściwego odżywiania kobiet ciężarnych oraz karmiących piersią. Kluczowe znaczenie w rozwoju umysłowym człowieka mają pierwsze 3 lata życia. Niewłaściwa dieta może powodować późniejsze problemy w szkole, a także trudności z przyswajaniem i przekazywaniem informacji. Wyniki badań dotyczących wpływu kwasów Omega – 3  na funkcjonowanie mózgu wskazują, że nawet niewielki niedobór DHA może negatywnie wpłynąć na rozwój psychomotoryczny dziecka. Warto podkreślić, że dzieci, u których stwierdzono wyższą ilość kwasu DHA, widzą lepiej, a ich umysł szybciej się rozwija niż w przypadku dzieci posiadających niższe stężenie tego kwasu.

Kwas DHA jest zaliczany do niezbędnych nienasyconych kwasów tłuszczowych. Nasz organizm nie może go sam wytworzyć, dlatego powinniśmy spożywać DHA wraz z pokarmem lub suplementować. Prawidłowo skomponowany jadłospis i dostarczanie dziecku kwasów DHA to doskonała inwestycja w jego przyszłość. Jednocześnie jest to gwarancja bycia rodzicem dziecka, które codziennie zaskakuje nowymi umiejętnościami, chętnie uczy się nowych rzeczy i jest ciekawe otoczenia. Bo przecież chcemy jak najlepiej dla naszego przyszłego, małego geniusza.

 

*Polska Grupa Ekspertów. Skład: doc. dr hab. n. med. Anna Dobrzańska, prof. dr hab. n. med. Mieczysława Czerwionka, prof. dr hab. n.  med. Hanna, prof. dr hab. n. med. Witold Lukas, prof. dr hab. n. med. Józef Ryżko, prof. dr hab. n. med. Jerzy Socha, dr n. med. Anna Stolarczyk, prof. Hanna Szajewska, prof. dr hab. n. med. Krystyna Wąsowska-Królikowska, dr n. med. Halina Weker.

Oceń ten artykuł:

1 gwiazdka2 gwiazdki3 gwiazdki4 gwiazdki5 gwiazdek (275 głosów, średnia: 4,62 z 5)
zapisuję głos...
Komentarze
  1. efffciaa  5 marca 2016 16:45

    Staram się w miarę możliwości oczywiście zdrowo odżywiać całą rodzinę , choć nie uważam , żeby to miało duży wpływ , myślę , że ważniejszy jest trening i ćwiczenie .

    Odpowiedz
  2. Kika07645  13 kwietnia 2017 08:31

    Fajny artykuł tylko, ze szkoda ze nie ma podanych produktów przykładowych w ktorych mozna znaleźć te ważne dla umysłu składniki 🙂 w ktorych np. najwiecej jest danej substancji 🙂

    Odpowiedz

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany