Dieta bogata w wapń może nie wystarczyć!

By utrzymać właściwy poziom ważnych minerałów w organizmie, trzeba przede wszystkim zadbać, by pojawiały się one w spożywanych pokarmach. Takie składniki są dla organizmu najbardziej wartościowe i najlepiej wykorzystywane. Niestety, w niektórych przypadkach sama dieta może nie wystarczyć. Dotyczy to między innymi wapnia.

Duże zapotrzebowanie

Wapń jest minerałem spełniającym w organizmie człowieka bardzo wiele ról i zapotrzebowanie na niego jest duże. Zwykle podkreśla się jego znaczenie dla budowania mocnych kości i zębów, wskazując głównie na jego znaczenie dla dzieci oraz kobiet w okresie okołomenopauzalnym. Tak naprawdę jednak wapnia potrzebuje każdy, bez względu na wiek i płeć. Poza wsparciem kości i zębów, minerał ten bierze udział w procesach metabolicznych, pomaga w utrzymaniu prawidłowego przekaźnictwa nerwowego, przyczynia się do prawidłowego krzepnięcia krwi, dba o właściwe działanie enzymów trawiennych czy o prawidłową pracę mięśni. Wapń, jak widać, ma w organizmie do odegrania bardzo wiele ważnych ról.

Naturalne źródła wapnia nie zawsze wystarczą

Problem polega przede wszystkim na tym, że zapotrzebowanie na wapń jest na tyle duże, iż trudno jest pokryć je tylko za pomocą diety. Wprawdzie minerał ten można znaleźć w wielu pokarmach, ale nie zawsze jego ilości są wystarczające. Najlepszym źródłem wapnia są produkty mleczne. Na przykład w rybach czy w warzywach strączkowych jest już go znacznie mniej. Aby dostarczyć sobie tyle wapnia, ile potrzebuje organizm, należałoby spożywać bardzo duże ilości nabiału – nie zawsze jest to smaczna dieta, a nie każdy dobrze toleruje nabiał.

Na tym nie koniec. Nawet jeśli spożywa się duże ilości wapnia, można mieć jego niedobory. Jest to spowodowane niską przyswajalnością wapnia, która wynosi około 25%. Wchłanianie wapnia utrudnia picie dużych ilości kawy, coli czy palenie papierosów, a więc czynniki występujące u wielu osób. Nie zawsze w organizmie występuje odpowiedni poziom substancji, które są promotorami dla wapnia, przyczyniając się do jego wchłaniania z układu pokarmowego. Jest to między innymi witamina D3. W suplementach diety zawierających wapń też niestety nie zawsze występuje witamina D. Wszystko to powoduje, że duża część społeczeństwa ma za niski poziom wapnia oraz witaminy D, zatem warto rozważyć suplementację.

Czytaj więcej o roli wapnia w organizmie na stronie http://www.vitrumcalcium.pl

Oceń ten artykuł:

1 gwiazdka2 gwiazdki3 gwiazdki4 gwiazdki5 gwiazdek (46 głosów, średnia: 4,78 z 5)
zapisuję głos...
Komentarze
  1. macierzanka  4 sierpnia 2018 14:57

    Ja codziennie łykam Vitrum Calcium 1250 i witaminę D3+K2.

    Odpowiedz
  2. janka1312  4 sierpnia 2018 21:48

    warto spróbować

    Odpowiedz

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany