Dieta antyrakowa – co jeść aby uniknąć nowotworu?

Choroby nowotworowe są plagą naszego wieku. Codziennie umiera aż 247 Polaków tylko z powodu raka. Czy można się przed nim uchronić? Coraz modniejsza staje się obecnie dieta antyrakowa , czyli dieta zbilansowana w ten sposób, by zmniejszyć ryzyko zachorowania, bądź zahamować rozwój komórek nowotworowych.  Na czym polega? Opowiadamy o niej wspólnie z naszym ekspertem – dr Łukaszem Grzędą, onkologiem i ekspertem kampanii Rakoobrona.

Zobacz też: Zdrowa dieta na wiosnę – przyprawy, zioła i nasiona

dieta antyrakowa

Na wstępie musimy zaznaczyć, że nie można twierdzić , że człowiek, który zdrowo się odżywia, uniknie raka. Wszyscy niestety znamy przypadki, gdy okazy zdrowia zaczynały chorować. 

Wpływ mają nie tylko czynniki żywieniowe i aktywny tryb życia, ale także aspekt socjoekonomiczny, środowiskowy czy genetyczny. W wielu przypadkach jednak prawidłowa dieta może zmniejszyć ryzyko zachorowania, a także pomóc w walce z już zdiagnozowaną chorobą – tłumaczy onkolog dr Łukasz Grzęda, ekspert kampanii Rakoobrona, mającej na celu edukację z zakresu profilaktyki onkologicznej.

Dieta antyrakowa – Superjedzenie

Jedzenie, które zawiera w swoim składzie wyjątkowo cenne dla organizmu składniki, zyskało miano superfoods. – To stosunkowo nowe określenie znanych od wielu lat nieprzetworzonych produktów naturalnych, mających pozytywny wpływ na nasz organizm – wyjaśnia dr Łukasz Grzęda. Ich regularne spożycie, w połączeniu z aktywnym wysiłkiem fizycznym, zmniejsza ryzyko wystąpienia nie tylko chorób nowotworowych, ale także cukrzycy, chorób sercowo-naczyniowych i ich powikłań.

Aktualnie na całym świecie przeprowadzane są badania nad produktami ogólnodostępnymi, które zawierają w swoim składzie substancje mające działanie niszczące lub hamujące namnażanie komórek nowotworowych. „Worek superfoods” to nie tylko produkty egzotyczne, takie jak jagody Goji i grzyby shitake, ale także cytryna, pietruszka, oregano czy czosnek.

W każdej kuchni można znaleźć całą armię produktów aktywujących nasz układ odpornościowy w walce z chorobą, choćby oregano bogate we flawonoidy, pietruszkę z apigeniną, kapsaicynę w czosnku i papryce chili oraz bardzo popularną ostatnio kurkumę i szafran – wylicza dr Łukasz Grzęda.

Dieta antyrakowa – Co warto jeść?

Kurkumina, składnik kurkumy, to najprawdopodobniej najsilniejszy naturalny przeciwnowotworowy składnik odżywczy, jaki istnieje. Wyszukuje i unieszkodliwia złośliwe komórki, a równocześnie nie wywołuje efektów ubocznych, nie uszkadza DNA i nie zabija zdrowych komórek.

Sulforafan, który występuje w kapuście, hamuje działanie enzymów HDAC, wpływających na nasze DNA i odpowiadających za uaktywnianie w naszym organizmie genów odpowiedzialnych za nieprawidłowy wzrost komórek. Dodatkowo, dzięki indolom, pomaga w profilaktyce raka o podłożu hormonalnym: jajników, piersi, prostaty i jąder.

Galusan epikatechiny, znajdujący się w zielonej herbacie, hamuje rozwój komórek nowotworowych i powstawanie nowych naczyń krwionośnych, dzięki którym nowotwory się odżywiają i rosną. Dodatkowo zmniejsza negatywny wpływ kancerogenów – substancji odpowiedzialnych za powstawanie zmian rakowych. Najlepiej pić 2-3 filiżanki zielonej herbaty dziennie.

Glutationul, który można znaleźć w awokado, jest cennym źródłem silnych przeciwutleniaczy, odgrywających ważną rolę w profilaktyce antynowotworowej oraz spowalniających proces starzenia. Awokado, dzięki polifenolom i flawonoidom, posiada właściwości przeciwzapalne, za pomocą kwasu oleinowego obniża poziom złego cholesterolu, zapobiega skokom poziomu cukru we krwi, a dzięki kwasowi foliowemu zmniejsza ryzyko udaru.

Spirulina – niebieskozielona alga, oczyszcza z toksyn wątrobę i nerki, hamuje rozrost grzybów, drożdży i bakterii, a także obniża poziom złego cholesterolu i trójglicerydów. Dzięki niebieskiemu pigmentowi hamuje rozwój kolonii raka, zmniejsza skutki radioterapii i chemioterapii.

Polecamy również: Dlaczego magnez jest istotny w naszej diecie ?

Dieta antyrakowa – Tego jedzenia unikaj

Lista produktów negatywnie wpływających na nasze zdrowie jest coraz dłuższa.
Najwięcej mówi się o glutaminianie i benzoesanie sodu, będących integralną składową większości dostępnego gotowego pożywienia – zauważa dr Łukasz Grzęda. – Wszystkie produkty, których składnikami są jedynie sztuczne barwniki, zagęszczacze, nie dostarczają organizmowi niezbędnych ilości składników odżywczych, nie wspominając o cennych minerałach i witaminach potrzebnych do prawidłowego codziennego funkcjonowania – dodaje.

Aby skuteczniej walczyć z zagrożeniem, zdrową dietę warto wzmocnić dodatkowymi czynnościami. – Wiedza na temat profilaktyki onkologicznej jest bardzo ważna. W szkole praktycznie się o tym nie mówi, a w mediach zdecydowanie za mało – zauważa Martyna Niewójt z Fundacji Rosa, szefowa projektu Rakoobrona. – Regularna aktywność fizyczna, ograniczenie stresu, środowisko naturalne, stan emocjonalny – te wszystkie czynniki wpływają na stopień ryzyka zachorowania na raka – podsumowuje.

Oceń ten artykuł:

1 gwiazdka2 gwiazdki3 gwiazdki4 gwiazdki5 gwiazdek (147 głosów, średnia: 4,74 z 5)
zapisuję głos...
Komentarze
  1. Gocha  27 marca 2015 06:38

    Ciekawy artykuł. Warto pamiętać, aby starać się przygotowywać w jak największym stopniu potrawy własnoręcznie i unikać tych przetworzonych, gotowych. Do antyrakowych zachowań należy także unikanie stresu – w dzisiejszych czasach to prawie niemożliwe, ale można wzmocnić odporność na stres zwiększając dawkę rozrywki 😉

    Odpowiedz
  2. Kmakolagwa  27 marca 2015 08:17

    Bardzo ciekawe.

    Odpowiedz
  3. lilkawodna  27 marca 2015 09:34

    Taka dieta jest na prawdę zdrowa, tylko ciekawe czy faktycznie chroni przed rakiem czy po prostu zmniejsza prawdopodobieństwo zachorowania.

    Odpowiedz
  4. martucha180  27 marca 2015 10:26

    Raczej zmniejsza ryzyko zachorowania…

    Odpowiedz
  5. szoszeni  27 marca 2015 11:32

    Zawsze warto prewencyjnie stosować.

    Odpowiedz
  6. bbo  27 marca 2015 12:11

    I kolejny artykuł, który daje do myślenia. Jesteśmy tym, co jemy.

    Odpowiedz
  7. macierzanka  27 marca 2015 14:28

    Bardzo ciekawe informacje ,warto się do nich stosować.

    Odpowiedz
  8. basiaj  27 marca 2015 20:35

    Niektóre z tych produktów już są w mojej kuchni a następne dołączę.

    Odpowiedz
  9. j.dudek71  28 marca 2015 16:26

    Dodałabym jeszcze diete bogatą w warzywa i owoce,im bardziej różnorodnie tym lepiej.Wszystko to prawda,tego powinni uczyć już dzieci jak zdrowo się odżywiać i żyć.Duże znaczenie ma także pogodne usposobienie czyli stan psychiczny na co dzień.Znam osoby,które ze smutku zaczęły chorować!Nie dajmy się:)

    Odpowiedz
  10. Madziulka444  29 marca 2015 18:50

    A co z witaminami, czy one nie zapobiegają chorobie?

    Odpowiedz
  11. scrabble  29 kwietnia 2015 12:36

    Nie wiedziałam o tych właściwościach spiruliny. Do tej pory używałam jej tylko jako maseczki na twarz. Ciekawe.

    Odpowiedz
  12. ami91  6 lipca 2015 17:09

    Nie istnieje dieta antyrakowa. Istnieje dieta oparta na zdrowych produktach, wskazanych dla indywidualnego organizmu.

    Odpowiedz
  13. Katarzyna Sułek  5 marca 2016 11:19

    Fajny artykuł. Szkoda tylko że tak mało produktòw antyrakowych zostało wymienionych.

    Odpowiedz
  14. marcia7  16 kwietnia 2016 12:34

    Nie wiem czy pomoże ale jest zdrowa to na pewno nie zaszkodzi.

    Odpowiedz
  15. stokrotkapolna  15 listopada 2016 03:34

    Unikać jak ognia przetworzonej żywności.

    Odpowiedz

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany