Czy wiesz, ile cukru dziennie potrzebuje człowiek?

Mało jest osób, które nie lubią słodyczy. Zazwyczaj chętnie sięgamy po różnego rodzaju słodkie pyszności. Jednak jak się okazuje, cukru zjadamy znacznie więcej niż to co, zawierają słodycze, gdyż kryje się on praktycznie w większości produktów spożywczych, nawet w wyrobach wędliniarskich czy warzywach oraz mleku.

Dlatego tak ważne jest, aby wiedzieć, ile faktycznie cukru zjadamy i ile go potrzebujemy do prawidłowego funkcjonowania organizmu. Jest to o tyle istotne, że zarówno nadmiar, jak i niedomiar cukru może nam zaszkodzić. Ile zatem cukru potrzebuje człowiek w ciągu dnia?

Ile cukru można jeść dziennie?

Specjaliści z zakresu żywienia opracowują cały czas normy na dzienne zapotrzebowanie organizmu na poszczególne substancje odżywcze. Normy takie zostały opracowane również dla cukru. Określone przez Instytut Żywności i Żywienia wskazania mówią o tym, że w diecie zdrowego, dorosłego człowieka węglowodany powinny dostarczać około 45-65% energii. Trzeba jednak pamiętać o tym, że cukry proste nie powinny przekraczać 10% energii, a cukry dodane 5%. Szczegółowe wytyczne dotyczące zawartości cukru w diecie opisane zostały w artykule https://uczymyjakslodzic.pl/dzienne-zapotrzebowanie-na-cukry-ile-dla-kogo/.

Jakie produkty zawierają najwięcej cukru?

Żeby nie przekraczać norm cukru zalecanych w diecie, trzeba pamiętać o tym, że nie tylko słodycze zawierają cukry. Oczywiście są one na wysokich miejscach na listach najbardziej słodkich produktów. Jednak wśród produktów o wysokiej zawartości cukru wymienia się także: miód, syrop z agawy, syrop klonowy, płatki śniadaniowe (w szczególności smakowe np. z dodatkiem czekolady czy posypek cukrowych), batony musli, napoje słodzone, jogurty ze wsadem owocowym, przeciery owocowe i wody smakowe. Trzeba też wziąć pod uwagę to, że w wielu produktach spożywczych cukry występują naturalnie. Chodzi tutaj przede wszystkim o owoce i warzywa, ale także i mleko.

Jak kontrolować spożycie cukru?

Dla utrzymania prawidłowego stanu zdrowia potrzebna jest słodka równowaga. Jest to o tyle istotne, że jak to wyżej zostało wspomniane, zarówno niedobór, jak i nadmiar tej substancji, może powodować różnorodne problemy z naszym zdrowiem, szczególnie jeśli stany te utrzymują się bardzo długo. Dlatego też należy kontrolować to, ile cukrów spożywa się w ciągu dnia. Ale w jaki sposób to robić, skoro praktycznie wszędzie może być cukier w różnych ilościach?

Tutaj pomocne może okazać się czytanie etykiet. Na opakowaniu produktów spożywczych znajdują się tabele, w których umieszczone są informacje dotyczące zawartości poszczególnych składników odżywczych. W takich tabelach znajdują się też dane dotyczące zawartości węglowodanów, w tym cukrów prostych. Warto przy tym pamiętać, że producenci prezentując skład produktu, wymieniają poszczególne składniki w kolejności od tego, którego jest najwięcej, do tego, którego jest najmniej. Dlatego, jeżeli cukier jest na jednym z pierwszych miejsc, a nawet na pierwszym, warto poszukać innego produktu z tej samej grupy spożywczej, który będzie zawierał mniej węglowodanów.

 

Oceń ten artykuł:

1 gwiazdka2 gwiazdki3 gwiazdki4 gwiazdki5 gwiazdek (30 głosów, średnia: 4,70 z 5)
zapisuję głos...

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany