Czy twoje dziecko potrzebuje witamin w diecie?

Dzieci najszybciej rosną i rozwijają się w pierwszych latach życia. Aby ich wzrost i rozwój mogły przebiegać prawidłowo, w diecie maluchów nie może zabraknąć składników odżywczych oraz witamin. Dzięki ich obecności twoja pociecha będzie mogła się zdrowo rozwijać, pełna energii do zabawy. Specjaliści od spraw żywienia są zgodni, że witaminy i składniki mineralne są niezbędne do tego, aby organizm i wszystkie narządy mogły prawidłowo funkcjonować. Niemniej jednak wokół zawartości witamin w diecie dziecka narosło wiele mitów. Niektórzy zalecają podawanie suplementów diety, inni wręcz odwrotnie. Jak jest naprawdę? Które witaminy w diecie dziecka są najważniejsze i dlaczego? Sprawdźmy!

mat.pras.

 

Witaminy – codzienna porcja zdrowia

Lekarze zgadzają się, że witaminy są niezbędne do prawidłowego funkcjonowania organizmu i zachowania zdrowia. Dzięki nim wszystkie zachodzące procesy przebiegają prawidłowo, a praca poszczególnych narządów nie zostaje zaburzona. Ich podstawowym źródłem powinna być zbilansowana dieta, dostarczająca wszystkich składników odżywczych. W przypadku dzieci jest ona oparta na mleku, które pokrywa dzienne zapotrzebowanie na witaminy i substancje odżywcze. Wyjątkiem są witaminy D i K, które w przypadku karmienia naturalnego zaleca się suplementować, gdyż ich ilość w mleku matki jest niewystarczająca. Mleko modyfikowane w zupełności pokrywa dzienne zapotrzebowanie na wszystkie składniki, w tym również witaminę D i K, dlatego też u dzieci karmionych mlekiem modyfikowanym dodatkowe podawanie witamin jest niewskazane.

Witamina D odpowiada na mocne kości – stymuluje proces wchłaniania wapnia, przez co umożliwia prawidłowy rozwój szkieletu. Organizm jest w stanie wyprodukować witaminę D pod wpływem działania promieni słonecznych. Może być ona dostarczana w postaci suplementów diety. Suplementacja witaminy D w przypadku jej niedoborów chroni przed rozwojem krzywicy u dzieci – choroby, w wyniku której kości stają się miękkie i podatne na uszkodzenia.

Drugą ważną witaminą jest witamina K. Odpowiada ona za prawidłowe krzepnięcie krwi. Jej niedobór może prowadzić do wystąpienia choroby krwotocznej noworodków, objawiającej się krwawieniami z poszczególnych narządów. Podstawowym źródłem witaminy K jest pokarm. U dzieci karmionych mlekiem modyfikowanym witamina zostaje wytwarzana przez bakterie bytujące w jelicie grubym po ukończeniu przez nie 2 tygodni życia. W związku z tym, że u dzieci karmionych naturalnie proces ten nie występuje, w ich przypadku zaleca się suplementację.

 

Po pierwsze – dieta!

Rozszerzając dietę dziecka o produkty stałe, powinnaś zadbać o to, by wśród nich znalazły się produkty dostarczające wszystkich potrzebnych składników. Należą do nich przede wszystkim owoce i warzywa oraz mięso. Witaminy rozpuszczalne w wodzie, czyli witaminy z grupy B, kwas foliowy, biotynę oraz witaminę C, znajdziemy w zbożach oraz produktach zbożowych, a także w owocach i warzywach. Z kolei witaminy rozpuszczalne w tłuszczach – A, D, E i K – w rybach, mięsie, jajkach, olejach roślinnych, produktach zbożowych, niektórych warzywach oraz orzechach. Zdrowa, zbilansowana i urozmaicona dieta jest w stanie w zupełności pokryć zapotrzebowanie organizmu na wszystkie składniki odżywcze. Postaraj się więc o to, by nie zabrakło w niej niczego, co zawiera cenne dla zdrowia twojego malucha witaminy. To znacznie lepsze rozwiązanie niż podawanie sztucznych suplementów diety. Po takie sięgaj tylko w przypadku niedoborów poszczególnych substancji. Pamiętaj jednak, by wybierać produkty adekwatne do wieku życia. Przed ich zastosowaniem skonsultuj się z lekarzem (1).

Bibliografia:

  1. Książyk J., Szczapa J. Witaminy w diecie dziecka. https://www.mp.pl/pacjent/pediatria/zywienie/52608,witaminy-w-diecie-dziecka. Data dostępu: 15.07.2019 r.

 

Oceń ten artykuł:

1 gwiazdka2 gwiazdki3 gwiazdki4 gwiazdki5 gwiazdek (38 głosów, średnia: 4,24 z 5)
zapisuję głos...
Komentarze
  1. as_sa  12 września 2019 20:59

    W razie wątpliwości zawsze można skonsultować się z lekarzem

    Odpowiedz

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany