Czy ćwiczenia w ciąży są bezpieczne?

Pewnie wiele przyszłych mam zastanawia się nad tym, czy musza porzucać aktywność fizyczną w czasie ciąży. Wszyscy wokół mówią o tym, by odpoczywać, nie przemęczać się, a jednak ciężko z dnia na dzień zakończyć ze zdrową rutyną. Czy ćwiczenia w ciąży są bezpieczne ?  Uspokajamy, ruch ma pozytywny wpływ na przebieg porodu, figurę oraz samopoczucie. Jeśli więc nie ma żadnych przeciwwskazań, warto być jak najdłużej aktywną. Jaki sport wybrać, czego unikać i na co uważać – radzi ortopeda ze Szpitala Centrum ENEL-MED.

cwiczenia-dla-kobiet-w-ciazy

 Czy ćwiczenia w ciąży są bezpieczne?  – Bóle kręgosłupa


W ciąży najbardziej obciążoną częścią ciała jest kręgosłup. „Najczęstszą przyczyną bólu w odcinku lędźwiowo-krzyżowym jest zwiększenie masy ciała oraz przeniesienie środka ciężkości do przodu, tzn. poza punkt podparcia miednicy. Tym samym ulega zwiększeniu praca mięśni przykręgosłupowych i powstaje nadmierne obciążenie dysków. Jednocześnie, szczególnie w ostatnim okresie ciąży, dochodzi do zmian hormonalnych, które rozluźniają aparat więzadłowy. W konsekwencji to wszystko przyczynia się do powstania bólu pleców” – mówi dr Rafał Mikusek, specjalista ortopeda. „Nierzadko promieniuje on na okolice bioder a nawet całych nóg, uniemożliwiając normalne funkcjonowanie” – dodaje. Kobiety ciężarne nie mogą przyjmować dostępnych środków przeciwbólowych ani nawet stosować maści rozgrzewających, gdyż produkty te szkodzą dziecku. W przypadku bolesności kręgosłupa, należy bezzwłocznie skonsultować się z lekarzem ginekologiem albo ortopedą. Specjalista dobierze odpowiedni lek lub zaleci konkretną terapię. Schorzenia kręgosłupa nie da się szybko usunąć, ale można z pewnością przeciwdziałać bólowi. Jednym z rozwiązań jest aktywność ruchowa.

Czy ćwiczenia w ciąży są bezpieczne? – Zdrowie najważniejsze!

Ciążowa check-listaSport w ciąży ma wiele zalet, m.in. przygotowuje ciało do porodu. Dzięki ćwiczeniom na mięśnie miednicy i krocza, jest on szybszy i mniej bolesny. „Wszelka aktywność fizyczna sprzyja prawidłowemu funkcjonowaniu mięśni oraz stawów. Przekłada się to na ogólne samopoczucie ciężarnej” – mówi specjalista ze Szpitala Centrum ENEL-MED. W przypadku ciąży ogromną rolę odgrywają ćwiczenia stymulujące kręgosłup, a zwłaszcza odcinek lędźwiowo-krzyżowy, szczególnie narażony w tym okresie. Ponadto aktywność ruchowa reguluje pracę serca oraz płuc, wpływa także na dobre samopoczucie oraz lepszy sen.

Czy ćwiczenia w ciąży są bezpieczne? – Wybieraj z głową!

Nie oznacza to jednak, że kobieta w ciąży może uprawiać każdy sport. Wskazane aktywności to: joga, body ball, pilates, pływanie, nordic walking, spacerowanie czy jazda na rowerze stacjonarnym. Ćwiczenia te wpływają korzystnie na rozwój dziecka. „Sporty takie jak wspinaczka górska, jazda na rowerze, bieganie czy gra w tenisa mogą okazać się niebezpieczne, dlatego powinno się ich unikać” – ostrzega dr Rafał Mikusek ze Szpitala Centrum ENEL-MED. Przed podjęciem jakiejkolwiek aktywności sportowej należy skonsultować się z lekarzem prowadzącym. Wiedza na temat stanu zdrowia pacjentki pozwoli mu właściwie ocenić jej możliwości i odpowiednio dobrać ćwiczenia.

Czy ćwiczenia w ciąży są bezpieczne? –  Kilka porad

Aktywnosc fizyczna w ciazyOto kilka porad od ortopedy, jak bezpiecznie uprawiać sport będąc w ciąży:

  • Należy unikać sportów, które wiążą się z podnoszeniem ciężarów, skokami czy skłonami. Mogą się one przyczynić się m.in. do przyspieszenia porodu.
  • Leżąc, np. podczas zajęć pilates czy jogi, należy pamiętać, by opierać nogi wyżej. Zapewnia się tym samym optymalną pozycję dla kręgosłupa, odciąża się także odcinek lędźwiowo-krzyżowy, ale również dba o krążenie krwi w nogach.
  • Warto zadbać o odpowiednie obuwie sportowe, które będzie właściwie amortyzować. Zadba się w ten sposób o stawy i mięśnie.
  • W ostatnim trymestrze należy ograniczyć uprawianie sportu, by nie spowodować przyspieszenia porodu.

Warto pamiętać o kilku prostych zasadach, które przydadzą się w codziennym życiu:

  • Stojąc w jednym miejscu przez dłuższy czas, najlepiej jest przechodzić z nogi na nogę albo opierać stopę o krawężnik bądź stopień. Wpływa to pozytywnie nie tylko na kręgosłup, ale i krążenie krwi w nogach.
  • Należy pamiętać, by siadając na krześle dotykać plecami oparcia. Dzięki temu chroni się kręgosłup. Pozycja ta zapewnia ponadto idealne ułożenie dla brzucha, m.in. nie naciska on na pęcherz moczowy.
  • Do piątego miesiąca ciąży powinno się unikać leżenia płasko na plecach – może to spowodować zaburzenie krążenia oraz wpływać negatywnie na kręgosłup.

 

Konsultacja eksperta:

lek. med. Rafał Mikusek – specjalista ortopedii i traumatologii ze Szpitala Centrum ENEL-MED, gdzie pełni funkcję kierownika medycznego. Ekspert medycyny sportowej, członek Polskiego Towarzystwa Ortopedycznego i Traumatologicznego oraz Polskiego Towarzystwa Chirurgii Artroskopowej. Swoje kwalifikacje podnosi podczas licznych polskich oraz zagranicznych szkoleń i konferencji.

Oceń ten artykuł:

1 gwiazdka2 gwiazdki3 gwiazdki4 gwiazdki5 gwiazdek (195 głosów, średnia: 4,65 z 5)
zapisuję głos...
Komentarze
  1. Żanett  6 października 2015 07:46

    To zależy od tego, czy ciąża przebiega prawidłowo, jak się kobieta czuje i czy ćwiczy pod okiem profesjonalisty.

    Odpowiedz
  2. martus2833  6 października 2015 08:54

    Aktywność fizyczna w czasie ciąży jest bardzo ważna. Oczywiście wszystko należy robić z głową. Pamiętam, że kiedy ja byłam w ciąży od jednej z koleżanek usłyszałam: „Jeździsz na rowerze? Wiesz, że teraz nie powinnaś…”

    Odpowiedz
  3. martucha180  6 października 2015 10:44

    Ćwiczyć należy z głową, a ruch jest ważny zawsze.

    Odpowiedz
  4. bbo  6 października 2015 11:56

    Wszystko jest dozwolone… ale z umiarem 🙂

    Odpowiedz
  5. sylwiawes  6 października 2015 12:46

    Ja w ciąży chodziłam na basen i długie spacery 🙂

    Odpowiedz
  6. Aneta  6 października 2015 15:20

    Wiadomo, że nie można się przemęczać, ale trochę ruchu z pewnością nie zaszkodzi 🙂

    Odpowiedz
  7. Kmakolagwa  6 października 2015 16:04

    Świetny artykuł.

    Odpowiedz
  8. Gocha  6 października 2015 17:40

    Ciekawy artykuł. Aktywność sportowa jest bardzo ważna i wiąże się z różnymi naszymi stanami i dolegliwościami, nawet problemami ze.. skórą!

    Odpowiedz
  9. basiaj  6 października 2015 18:46

    Poradzić się lekarza.

    Odpowiedz
  10. scrabble  6 października 2015 19:30

    Pod okiem kogoś doświadczonego.

    Odpowiedz
  11. Patriszia  6 października 2015 20:11

    Wszytko z umiarem i po poradzie specjalisty, napewno nie zaszkodzi.

    Odpowiedz
  12. AnnaKwasniak  6 października 2015 20:34

    Bardzo ciekawy artykuł

    Odpowiedz
  13. lilkawodna  7 października 2015 03:56

    Dużo kobiet przesądza z ćwiczeniami podczas ciąży. Chciałyby mieć dziecko,być w ciąży i nie przytyc w niej nawet kilograma.

    Odpowiedz
  14. Hidari11  12 października 2015 06:59

    Ćwiczenia są wskazane. Dotleniają organizm, poprawiają krążenie, dbają o gospodarkę cukrowo- lipidową, no i wpływają też na hormony. To istotne czynniki dla prawidłowego rozwoju dziecka.

    Odpowiedz
  15. Anita  29 października 2015 22:39

    Jeśli kogoś ciąża przebiega bezpiecznie – czemu nie 🙂

    Odpowiedz

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany