Czerwcowa dieta dla zdrowia i urody, czyli co warto jeść latem?

Początek lata to idealny moment, by przyjrzeć się swojej diecie i wzbogacić ją o sezonowe warzywa i owoce, które wspomogą nasze zdrowie, przyśpieszą metabolizm i przyczynią się do poprawy stanu skóry. Co warto jeść latem?

 truskawki

Co warto jeść latem – Truskawki na diecie

Uwielbiamy truskawki za ich zapach, smak i wygląd. Jednak przede wszystkim warto je docenić za liczne walory prozdrowotne. To bowiem prawdziwy skarb na talerzu.  – Zawierają mnóstwo witaminy C, więcej nawet niż cytrusy, a także szereg witamin z grupy B w tym B1, B2 oraz witaminę PP. Truskawki są nieocenionym źródłem mikro i makroelementów – wapnia, fosforu, żelaza, potasu oraz manganu. Znane są też z właściwości antynowotworowych z uwagi na obecność kwasu elagowego, bakteriobójczych – dzięki fitocydom oraz dietetycznych, ponieważ 100 gram truskawek to tylko 35 kcal. Dodatkowo, z uwagi na dużą zawartość błonnika i związków mineralnych, usprawniają pracę jelit – mówi Joanna Sobczak, dietetyk z Naturhouse. To jednak nie wszystko! Truskawki mają w swoim składzie m.in.: bromelinę – enzym ułatwiający spalania tłuszczów i węglowodanów, fruktozę oraz bardzo dużą ilość wody, która przyczynia się do oczyszczenia organizmu.

W czerwcu na talerzu_Truskawki_Naturhouse

Co warto jeść latem – Szparagi dla przyszłych mam

W czerwcu wśród warzyw zdecydowanie królują szparagi. Są one cennym urozmaiceniem diety z uwagi na zawartość witamin A i C, potasu, błonnika oraz kwasu foliowego, który pomaga w naprawie uszkodzonych komórek, pozytywnie wpływa na pracę układu krążenia i jest szczególnie zalecany kobietom planującym zajść w ciąże. Szparagi zawierają również duże ilości białka – glutationu, pomocnego w profilaktyce chorób nowotworowych i Alzheimera. W zielonych łodyżkach znajduje się inulina należąca do grupy węglowodanów, niezbędna do wzrostu dobroczynnych dla naszego organizmu bakterii, które pozytywnie wpływają na funkcjonowanie układu pokarmowego.

W czerwcu na talerzu_Szparagi_Naturhouse

Co warto jeść latem – Rabarbar pokona chęć podjadania

Jego smak znamy od dzieciństwa, ale nie wszyscy wiedzą, jak wiele ma właściwości prozdrowotnych. – Rabarbar wyróżnia się wysoką zawartością składników mineralnych – manganu, wapnia, potasu oraz witamin C i K. Ma działanie antyoksydacyjnie oraz antyalergiczne. Polecany jest kobietom w okresie menopauzy, ponieważ zawarta w nim rapontycyna wywołuje działanie podobne do żeńskich hormonów. Rabarbar powinien się także znaleźć w letnim menu osób dbających o zgrabną sylwetkę. 100 gram rośliny to zaledwie 21 kcal oraz duża dawka błonnika, stabilizującego poziom glukozy we krwi i zapewniającego uczucie sytości – zapewnia dietetyk z Naturhouse.

W czerwcu na talerzu_Rabarbar_Naturhouse

Co warto jeść latem – Botwinka dla urody

Równie zdrowa i niskokaloryczna jest botwinka, czyli młode liście oraz korzeń buraka ćwikłowego. – Wykorzystywana do zup lub sałatek kryje w sobie wiele cennych składników – m.in.: duże ilości żelaza, witamin i minerałów. Pomaga w koncentracji, uspokaja nerwy, a także chłodzi organizm, dlatego tak często sięgamy po nią w czasie upałów. Botwina usprawnia procesy trawienia, wspomaga pracę wątroby i jest doskonałym sposobem na nieprzyjemną zgagę. Ponadto zwalcza wolne rodniki, poprawia kondycję cery oraz opóźnia procesy starzenia – wylicza Joanna Sobczak.

W czerwcu na talerzu_Botwinka_Naturhouse

Co warto jeść latem – Kalarepa

W sezonie letnim warto do menu włączyć także niskokaloryczną kalarepę. Podobnie jak większość warzyw kapustnych zawiera izotiocyjany i indole, pomocne w profilaktyce chorób nowotworowych. – Oprócz wielu witamin i składników mineralnych kalarepa dostarcza również luteinę, która korzystanie wpływa na prawidłowy proces widzenia. Liście tego warzywa przyczyniają się z kolei do oczyszczenia organizmu i zahamowania stanów zapalnych – zauważa dietetyk Naturhouse.

Znając właściwości sezonowych warzyw i owoców, łatwiej nam przygotowywać posiłki, które są nie tylko smaczne, ale przede wszystkim cenne dla naszego zdrowia oraz samopoczucia.

W czerwcu na talerzu_Kalarepa_Naturhouse

Oceń ten artykuł:

1 gwiazdka2 gwiazdki3 gwiazdki4 gwiazdki5 gwiazdek (170 głosów, średnia: 4,44 z 5)
zapisuję głos...
Komentarze
  1. Anett13  7 czerwca 2016 08:37

    Ja latem staram się ogólnie jeść jak najwięcej surowych owoców i warzyw. Są tanie, mają nieporównywalnie lepszy smak niż zimą i mogą wyjść nam tylko na zdrowie :-).

    Odpowiedz
  2. martus2833  7 czerwca 2016 09:04

    W czerwcu (jak zresztą przez cały rok) warto zajadać się produktami sezonowymi. Niekoniecznie lubię szparagi (chyba nie potrafię ich przygotować) ale pozostałe propozycje – jak najbardziej tak!!!

    Odpowiedz
  3. kasia87g  7 czerwca 2016 09:07

    truskawki moja miłość 😀 szkoda tylko, że sezon na nie jest taki krótki, mogłabym je jeść na okrągło, ze śmietaną i cukrem jak w dzieciństwie , pycha

    Odpowiedz
    • xtina120  9 czerwca 2016 19:05

      Chyba nie ma osoby która nie kocha truskawek…gdy zaczyna się sezon to truskawki są dosłownie wszędzie, szczególnie na internetach;). Faktycznie szkoda że ten sezon jest tak krótki.

      Odpowiedz
  4. xtina120  7 czerwca 2016 09:53

    Truskawki mogłabym jeść, jeść i jeść. Bardzo lubię musy truskawkowe, ciasta z truskawkami oraz naleśniki z truskawkami <3 a i oczywiście truskawki z bitą śmietaną 😉

    Odpowiedz
  5. Aneta  7 czerwca 2016 13:21

    Truskawki i rabarbar uwielbiam, kalarepkę dopiero ostatnio miałam okazję spróbować i nawet mi posmakowała, natomiast szparagi i botwinka jeszcze nigdy nie gościły na moim talerzu.

    Odpowiedz
  6. amina  7 czerwca 2016 17:45

    to co rośnie trzeba i jesc

    Odpowiedz
  7. Wusia  7 czerwca 2016 21:23

    Truskawki,truskawki mogłabym je jeść od rana do wieczora.To najlepszy owoc i najsmaczniejszy, a poza wszelką konkurencją jest truskawka kaszubska.Pozostałe propozycje też są super, ale z rabarbarem -ze względu na szczawiany należy nie przesadzać , szczególnie gdy ma się dolegliwości reumatyczne.

    Odpowiedz
  8. sylwiawes  7 czerwca 2016 21:55

    Uwielbiam truskawki i szparagi 🙂

    Odpowiedz
  9. nataliaa  9 czerwca 2016 01:31

    truskawki akurat u mnie w domu są bardzo często. 🙂

    Odpowiedz
  10. IwonaLFC  9 czerwca 2016 15:09

    Obecnie nie ma dnia, abym nie zajadała się świeżymi truskawkami i kalarepą. Bardzo chętnie sięgam również pod botwinkę. W moim menu przez cały rok gości mnóstwo warzyw i owoców, ale w lecie jeszcze bardziej korzystam z ich dobrodziejstw 🙂

    Odpowiedz

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany