Co z tą kawą ?
Czy nasze przyzwyczajenia mają znaczenie dla polskiego rynku kawy? Jakie trendy odgrywały w zeszłym roku główną rolę?
Jak wynika z badań przeprowadzonych przez CBOS, 80% dorosłych Polaków regularnie spożywa kawę. Przeciętnie wypijamy około 500 filiżanek „małej czarnej” rocznie. Czy nasze przyzwyczajenia mają znaczenie dla polskiego rynku kawy? Jakie trendy odgrywały w zeszłym roku główną rolę?
Przedstawione przez londyński instytut Euromonitor International prognozy dotyczące polskiego rynku, zakładają systematyczne wzrost kultury picia kawy. Coraz wyraźniej określamy bowiem nasze preferencje i wymagania, bardziej świadomie dokonujemy wyborów zakupowych. Co istotne, największy wzrost sprzedaży przewiduje się dla kawy z segmentu premium. Wiąże się to przede wszystkim z zwiększoną dostępnością towarów luksusowych i zmianą podejścia konsumentów do zakupów. Coraz częściej deklarujemy gotowość do zapłacenia wyższej kwoty za produkty z gwarancją najlepszej jakości. Zasada ta znajduje także odzwierciedlenie w preferencjach dotyczących miejsc i sytuacji, w których pijemy kawę.
W czterech ścianach… kawiarni
Zmiana stylu życia i wzrost tempa działania skutkuje coraz większą popularnością lokali gastronomicznych. Korzystanie z ich usług deklaruje ponad 70% Polaków. – Rynek kawiarni przeżywa obecnie znaczny rozkwit – tłumaczy Joanna Sobyra, ekspert z firmy Segafredo Zanetti. – Jak wynika z raportu Cafe Monitor ARC Rynek i Opinia przewagę na rynku zdobywają te lokale, które, zachęcają konsumentów bogatą ofertą produktową i gwarancją wysokiego poziomu usług – dodaje. W trakcie jednorazowej wizyty zostawiamy w nich ponad 20 złotych. Wśród klientów kawiarni, największą grupę stanowią mieszkańcy dużych miast, z średnimi i wysokimi dochodami. Obecnie wizyta w lokalach gastronomicznych nie jest już postrzegana jako okazjonalna przyjemność, ale część rozkładu dnia. Co równie istotne, popularność kawiarni pomimo sezonowości branży utrzymuje się przez cały rok. Dzieje się tak głównie dzięki elastyczności właścicieli, którzy dopasowują swoją ofertę do preferencji konsumentów. W okresie wiosenno-letnim inwestują oni w ogródki, w których klienci mogą napić się kawy na świeżym powietrzu. Poszerzają także swoje menu o napoje mrożone czy sorbety kawowe. W sezonie jesienno-zimowym natomiast oferta wzbogacana jest o korzenne syropy smakowe, które w połączeniu z naparem rozgrzewają nas w chłodne dni.
Ziarnko do ziarnka
Obecnie na rynku dominują dwa rodzaje kawy – mielona i ziarnista, wspólnie obejmujące ponad 90% sektora. Wyraźnie da się jednak zauważyć pojawiające się trendy w preferencjach konsumentów, które prognozują zmiany w przyszłych decyzjach zakupowych. – Coraz większą popularność wśród klientów zyskuje kawa ziarnista – tłumaczy Joanna Sobyra, ekspert Segafredo Zanetti. – Jest to ściśle związane z niższymi cenami domowych ekspresów automatycznych z wbudowanymi młynkami – dodaje. Będące dawniej domeną kawiarni i lokali gastronomicznych, kawy przygotowane ze świeżo zmielonych ziaren, obecnie coraz częściej pojawiają się w polskich domach. Łatwość obsługi i wielofunkcyjność nowoczesnych modeli w połączeniu z bogatym aromatem świeżo zmielonych ziaren, zachęcają do samodzielnego przygotowania ulubionej kawy. Istotne jednak, aby pamiętać o wyborze produktów sprawdzonej marki. Zyskamy wtedy pewność uzyskania najwyższej jakości napoju.
Kawa na kółkach, czyli kawiarnie mobilne
Jednym z najciekawszych trendów, jakie pojawiły się w ostatnim czasie, są mobilne punkty kawowe. Stanowią już one stały element miasta – znaleźć je można przy ruchliwych ulicach, w centrach handlowych czy na dworcach. Dzięki niewielkim wymiarom mogą być one przenoszone do dowolnego, optymalnego dla właściciela miejsca tak, aby mógł on dopasować lokalizację do preferencji klientów. Dla konsumentów takie rozwiązanie jest przede wszystkim wygodne. Pozwala bowiem na szybki zakup kawy, gwarantując jednocześnie jej wysoką jakość. Mobilne kawiarnie często oferują również słodkie i słone dodatki, jako małe przekąski pomiędzy posiłkami.