Co na zakwasy? Sprawdzone sposoby

Zakwasy to dolegliwość błędnie utożsamiana z gromadzeniem się w mięśniach kwasu mlekowego. Związek ten nie jest przyczyną specyficznego bólu, który pojawia się następnego dnia po intensywnym treningu. Zakwasy (zespół opóźnionego bólu mięśniowego) to wynik mikrouszkodzeń mięśni, które pojawiają się po dużym wysiłku. Jak się ich pozbyć? Podpowiadamy!

Co na zakwasy? Jak złagodzić ból mięśni po treningu? Rozciąganie, gorąca kąpiel, ruch, masaż, sok z wiśni, a może zimne okłady? Przedstawiamy najlepsze sposoby, które pozwolą szybko pozbyć się uciążliwego bólu, rozluźnić mięśnie i rozgrzać ciało. Sprawdź, jak się pozbyć zakwasów!

Co na zakwasy?

pixabay.com

Ćwiczenia relaksacyjne – pokonaj stres i napięcie mięśni

Ćwiczenia relaksacyjne – pokonaj stres i napięcie mięśni

Aby zapobiec skurczom mięśni i innym problemom wywołanym przez stres, warto regularnie wykonywać proste ćwiczenia relaksacyjne. Przedstawiamy 5 ćwiczeń, które pomogą Wam się odprężyć.

Jak uniknąć zakwasów?

Zakwasy to dokuczliwe bóle mięśni, występujące po treningu. Powstają pod wpływem mikrouszkodzeń włókien mięśniowych i tkanki łącznej. To one powodują ból, sztywność i wrażliwość na dotyk. Zakwasy są sygnałem odbudowy mięśni, to prawidłowy proces, w tym czasie organizm się regeneruje, wzmacnia. Jak uniknąć bólu?

Przed każdym treningiem należy wykonywać rozgrzewkę. Wstępne ćwiczenia sprawiają, że mięśnie są bardziej elastyczne i przez to mniej podatne ma mikrouszkodzenia. Rozgrzewka może trwać 5-10 minut (bieg w miejscu, krążenia kończyn, pajacyki, krótka przebieżka na orbitreku). Powinno się stopniować wysiłek, szczególnie ważnie jest to w przypadku osób początkujących. Najpierw należy zacząć od lekkich ćwiczeń, powoli przyzwyczajać organizm do wysiłku. Po każdym treningu dobrze jest wykonywać ćwiczenia rozluźniające, uspokajające mięśnie. Jeśli mimo tych zabiegów zakwasy i tak się pojawiły, warto wypróbować sprawdzone sposoby, które przyspieszą regenerację organizmu oraz złagodzą dolegliwości bólowe.

Co na zakwasy?

pixabay.com

Co na zakwasy? Domowe i sprawdzone sposoby

Przedstawiamy kilka prostych trików na zakwasy. Zniwelują ból, rozgrzeją organizm, przyspieszą regenerację mięśni.

Sok z wiśni

Sok z wiśni wypity przed treningiem łagodzi ból po wysiłku i pomaga pozbyć się zakwasów. Można go pić także po aktywności fizycznej. Napój bogaty jest we flawonoidy i antocyjany, które mają silnie działanie przeciwzapalne, przeciwutleniające. Należy pamiętać, że sok wiśniowy to o wiele lepszy napój po treningu niż alkohol. Przykładowe piwo nie tylko spowalnia regenerację mięśni, ale jest też niweczy efekty ćwiczeń.

 

Lekki wysiłek

Umiarkowany lub lekki wysiłek fizyczny pomoże pozbyć się bólu, wzmocni mięśnie. Przykładowo basen pomaga rozluźnić spięte mięśnie i się zrelaksować, ale dobrze działa też spacer, spokojna jazda na rowerze, pilates. Należy jednak pamiętać o tym, by się nie przeforsować. Trening powinien być niezbyt intensywny, należy unikać silnego rozciągania i gwałtownych ruchów.

Sauna

Wysoka temperatura rozluźnia mięśnie i redukuje bolesność po treningu. Wizyta w saunie poprawia także krążenie, dotlenienie organizmu. Nie powinno się jednak wchodzić do tego miejsca od razu po treningu. Ciało musi ochłonąć. Najlepiej wybrać się do sauny kilkanaście godzin po treningu.

Gorąca kąpiel

Kąpiel z dodatkiem soli morskiej lub ulubionego olejku przyniesie ulgę, rozgrzeje mięśnie, pomoże się zrelaksować. Podobnie może zadziałać naprzemienny prysznic zimną i ciepłą wodą. Uspokoi obolałe mięśnie, przyspieszy ich regenerację, poprawi krążenie. Należy zrezygnować z bardzo zimnych okładów na bolące miejsca, zamrożenie może spowodować, że straci się czucie i np. naciągnie mięsień.

Masaż

Masaż pomoże złagodzić ból i rozluźni spięte mięśnie. Można go wykonać przy pomocy olejku, co wzmocni jego działanie odprężające. Bolące miejsca można masować także podczas kąpieli.

Odpowiednia dieta

Dieta bogata w warzywa i owoce oraz regularne uzupełnianie płynów, to dobry sposób na sprawny organizm. W codziennym jadłospisie należy uwzględnić sporą ilość wody, białka, magnezu i witaminy C. Dzięki temu łatwiej będzie usunąć z organizmu toksyny oraz zregenerować mięśnie. Dobrze jest też pić sok pomidorowy, wodę z cytryną i miodem, gdyż to naturalne napoje energetyczne.

Sposoby gwiazd na szczupłą sylwetkę

Sposoby gwiazd na szczupłą sylwetkę

Zastanawiasz się, jak gwiazdy utrzymują piękne sylwetki? Marzysz o smukłych nogach i zgrabnej figurze? Przedstawiamy najpopularniejsze sposoby gwiazd na szczupłą sylwetkę. Jeśli chcesz mieć figurę jak aktorka z Hollywood, poznaj wypróbowane metody znanych osób! Zobacz […]

Oceń ten artykuł:

1 gwiazdka2 gwiazdki3 gwiazdki4 gwiazdki5 gwiazdek (77 głosów, średnia: 4,79 z 5)
zapisuję głos...
Komentarze
  1. Hidari11  10 lutego 2018 12:43

    Nie można przesadzać z treningami, wszystko wykonywać na miarę swoich możliwości. Czasem lepiej dłużej dochodzić do formy, małymi kroczkami, a nie jednym wielkim.

    Odpowiedz
  2. macierzanka  10 lutego 2018 19:07

    Dobrze znać te sposoby na zakwasy.

    Odpowiedz
  3. Wusia  10 lutego 2018 20:50

    Rozgrzewka to podstawa!

    Odpowiedz
  4. janka1312  11 lutego 2018 20:37

    sok z wiśni? w życiu bym na to nie wpadła!

    Odpowiedz
  5. ewalub  12 lutego 2018 12:18

    A ja lubię mieć zakwasy 🙂

    Odpowiedz
    • linea  12 lutego 2018 12:24

      Czujesz wtedy, że żyjesz 🙂

      Odpowiedz
      • Joanna007  12 lutego 2018 13:04

        Ja też lubię 😉 To takie potwierdzenie tego, że ćwiczenia coś dają 😉

        Odpowiedz
  6. colorful-jelly  12 lutego 2018 17:52

    U mnie na zakwasy najlepiej działa masaż i gorąca kąpiel. 🙂

    Odpowiedz

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany