Co dają nam orzechy – fakty i mity

Chrupiące, naturalne przysmaki nazywane są eliksirem młodości, a wiele osób nie wyobraża sobie bez nich seansu filmowego, czy imprez w gronie przyjaciół. Budzą jednak wiele wątpliwości i urosło wokół nich sporo mitów. Co nam dają orzechy, ile razy dziennie można jeść orzechy, czy się się po nich tyje, co nam właściwie daje ich jedzenie? Marka Felix wraz z dietetykiem, Agatą Ziemnicką-Łaską starają się przybliżyć nam kilka faktów związanych z wpływem orzechów na nasze zdrowie.

 co dają nam orzechy

 Co dają nam orzechy: Dostarczają organizmowi niezbędnych witamin i minerałów – FAKT

  • witaminę E, która chroni układ nerwowy oraz wspomaga pamięć i umiejętności werbalne;
  • tiaminę oraz ryboflawinę – witaminy z grupy B, które poprawiają funkcjonowanie pamięci;
  • fenyloalaninę – posiadającą rzadką zdolność przenikania przez barierę krew-mózg i stymulowania go do wytwarzania substancji poprawiających nastrój i zmniejszających ból – dopaminy oraz adrenaliny.
  • tryptofan – aminokwas niezbędny do produkcji serotoniny, substancji nazywanej „hormonem szczęścia”;
  • argininę – niezbędną do wytwarzania tlenku azotu, usprawniającej przepływ krwi przez tkanki
  • magnez – zmniejszający uporczywe zmęczenie oraz trudności z koncentracją.
  • sód, potas i wapń – które, w odpowiednich proporcjach sprawiają, że orzechy wzmacniają nasze kości i chronią organizm przed insulinoopornością i nadciśnieniem.
  • cynk i selen – chroniące nasze ciało przed negatywnymi skutkami stresu oksydacyjnego, wzmacniające odporność i pomagające utrzymać młody wygląd.

Co dają nam orzechy: Zawierają dużą ilość tłuszczy, które mogą powodować wzrost wagi – MIT

Orzechy w 40-70% składają się z tłuszczy – na szczęście tych zbawiennych dla naszego zdrowia. Zaledwie 1/10 z nich to tłuszcze nasycone, których powinniśmy unikać. Ponad połowa natomiast to wielonienasycone kwasy tłuszczowe, których najczęściej w naszej diecie brakuje. Warto pamiętać, że kwasami tłuszczowymi w orzechach są jedno i wielonienasycone kwasy tłuszczowe, te same, które znajdziemy w rybach morskich, oliwie z oliwek czy awokado. Znajdziemy w nich również cenne kwasy tłuszczone z rodziny Omega-3, które poprawiają naszą odporność oraz koją nasz układ nerwowy. Nie zawierają cholesterolu, bogate są w roślinne sterole, które pomagają obniżyć poziom „złego” cholesterolu w naszej krwi.  Spożywanie orzechów dwa razy w tygodniu obniża ryzyko wzrostu masy ciała o 31% oraz o 33% zmniejsza ryzyko rozwoju otyłości – dzięki wysokiej zawartości błonnika oraz białka roślinnego.

Co dają nam orzechy: Pozwalają obniżyć ryzyko zachorowań na różne choroby – FAKT

Spożywanie garści orzechów 5 razy w tygodniu obniża ryzyko rozwoju chorób serca o 30-50% oraz cukrzycy typu 2 o 25%. Orzechy wzmacniają mięśnie naczyń krwionośnych i usprawniają przepływ krwi, co zmniejsza ryzyko miażdżycy, zawału czy udaru. Odpowiedni stosunek składników mineralnych w orzechach sprawia, że mają one zdolność obniżania ciśnienia krwi. Regularne spożycie orzechów może również chronić przed chorobami neurodegeneracyjnymi, takimi jak choroba Parkinsona czy Alzheimera. Badania przeprowadzone w Japonii sugerują z kolei, że osoby, które nigdy nie spożywają orzechów mają znacznie wyższe ryzyko zachorowania na raka żołądka.

Co dają nam orzechy: Nie mają wpływu na nasz nastrój – MIT

Orzechy zawierają tryptofan – aminokwas niezbędny do produkcji serotoniny, substancji nazywanej „hormonem szczęścia”. Osoby, które odżywiają się w sposób charakterystyczny dla diety śródziemnomorskiej, której ważnym elementem jest wysokie spożycie ziaren i orzechów są mniej narażone na negatywne emocje. Taka dieta – poza leczeniem farmakologicznym – może wspierać nawet walkę z depresją.Orzechy mogą również poprawić nam samopoczucie i to dzięki pirazynie, czyli substancji aromatycznej, którą znajdziemy między innymi w czekoladzie czy kawie.

Co dają nam orzechy: Mają wpływ na nasz mózg – FAKT

Orzechy wspomagają kreatywność i pobudzają do działania, ale również odżywiają nasz mózg. Zawierają one alfa-linolenowy kwas tłuszczowy, który jest kluczowy dla rozwoju i prawidłowej pracy mózgu. Aminokwasy – w tym fenyloalanina – posiadają zdolność stymulowania naszego mózgu do wytwarzania substancji poprawiających nastrój i zmniejszających ból: dopaminy oraz adrenaliny. Z kolei arginina, niezbędna do wytwarzania tlenku azotu, usprawnia przepływ krwi przez tkanki znajdujące się w naszym mózgu. Podobne właściwości mamagnez, który zmniejsza uporczywe zmęczenie oraz trudności z koncentracją. Tiamina,stymuluje pamięć i wpływa na efektywność naszej pracy. Obecność witamin z grupy E pomaga chronić układ nerwowy i pomaga w prawidłowej reakcji organizmu na stres.

Co dają nam orzechy: Są najlepszą popołudniową przekąską – FAKT

Między godziną 13.30 a 15.30 organizm większości z nas w naturalny sposób domaga się odpoczynku. Wtedy najczęściej sięgamy po słodkie batony i napoje energetyczne, które zawierają znaczne ilości cukrów prostych dostarczających nam energii, która niestety szybko się kończy. Powodują one gwałtowny wzrost poziomu glukozy we krwi, po czym poziom ten szybko spada i to poniżej stanu początkowego. Orzechy, które są naładowane wartościowymi składnikami odżywiają każdą komórkę naszego ciała, wzmacniają funkcjonowanie naszego umysłu i poprawiając humor!

Co dają nam orzechy: Nie mają daty ważności – MIT

Przechowywane w nieprawidłowy sposób orzechy mogą być niebezpieczne dla naszego zdrowia, bowiem na ich powierzchni mogą rozwijać się pleśnie, będące źródłem aflatoksyn, które mają działanie kancerogenne. Orzechy zakażone aflatoksynami nie wyróżniają się w żaden sposób wyglądem od tych w pełni bezpiecznych. Warto sięgać po produkty firm, które gwarantują najwyższe standardy bezpieczeństwa.

Co dają nam orzechy: Mogą wpłynąć na długość naszego życia – FAKT

Mało kto wie, że orzeszki zawierają w sobie tzw. „cząsteczkę życia” – składnik, który wspomaga długowieczność i gwarantuje prawidłową pracę naszego organizmu. Wszystko to, za sprawą obecnej w orzechach argininy – aminokwasu, niezbędnego do syntezy tlenku azotu (nazywanego „cząsteczką życia”). Ułatwia on przepływ krwi przez tkanki, rozluźnia i wzmacnia mięśnie naczyń krwionośnych, zmniejszając ryzyko chorób serca, miażdżycy, zwału czy udaru.

Jeśli chcemy być piękne, zadowolone i zdrowe, powinnyśmy urozmaicić naszą codzienną dietę w chrupiące przysmaki, jakimi są orzechy. Polepszy to nasze samopoczucie, doda energii, poprawi koncentrację i pamięć. Wszystko należy jednak spożywać z umiarem, trzymając się racjonalnych ilość będziemy mogły cieszyć się działaniem orzechów.  Cóż, alergikom możemy jedynie współczuć, że omijają ich takie pyszności.

A może znacie sposoby, jak w prosty i ciekawy sposób przemycić orzechy do codziennej diety?

 Jeśli chcecie dowiedzieć się, jak dietą wspomagać działanie naszego mózgu, zajrzyjcie do linku.

Oceń ten artykuł:

1 gwiazdka2 gwiazdki3 gwiazdki4 gwiazdki5 gwiazdek (175 głosów, średnia: 4,79 z 5)
zapisuję głos...
Komentarze
  1. lilkawodna  9 stycznia 2015 12:07

    Ja w ciąży nauczylam się przegryzać orzechy zamiast chipsów. Dodaje je także do musli.

    Odpowiedz
  2. martucha180  9 stycznia 2015 15:59

    Uwielbiam orzechy!

    Odpowiedz
  3. bbo  9 stycznia 2015 20:06

    Bardzo lubię wszystkie bez wyjątku, a dla nerkowców zrobię… bardzo dużo 🙂

    Odpowiedz
  4. Hidari11  2 lutego 2015 07:37

    Po długim czasie przechowywania w orzechach włoskich mogą pojawić się niechciani gospodarze.
    Lepiej ich nie przechowywać długo nawet jako ozdoba.
    I niekoniecznie trzeba mieć złe nastawienie do kwasów tłuszczowych nasyconych, bo właściwie one pełnią ważne funkcje, są niezbędne, są syntetyzowane przez organizm, więc organizm by sam sobie nie szkodził.

    Odpowiedz
  5. girlblack  9 marca 2015 20:01

    Kocham orzechy a szczególnie włoskie jeszcze jak są białe 😀

    Odpowiedz
  6. truskawka89  11 czerwca 2015 12:41

    uwielbiam orzechy a zwłaszcza prażone

    Odpowiedz
  7. kataryna kiełboń  5 sierpnia 2015 15:30

    Bardzo smaczna i zdrowa przekąska, a dodatkowo korzystnie wpływają na pracę naszego mózgu 😉

    Odpowiedz
  8. xtina120  9 czerwca 2016 19:07

    Lubie orzechy ale z czasem trochę przeszkadzają, plątają się pomiędzy zębami he he 😉 Ale ogólnie mają fajny, subtelny smak i idealnie nadają się do róznego rodzaju ciast więc jak ich tu nie lubić 😉

    Odpowiedz

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany