Cieciorka nie tylko dla wegetarian – poznaj jej właściwości

 

Cieciorka to warzywo, które coraz częściej gości na polskich stołach. Jednak, czy znacie jej historię, właściwości oraz najbardziej optymalny sposób przygotowywania? Te i wiele innych informacji znajdziecie w niniejszym artykule, napisanym przez naszą Czytelniczkę AnnStyl. Zapraszamy do lektury!

cieciorka

źródło: www.pixabay.com

Cieciorka nie tylko dla wegetarian – poznaj jej właściwości

Polecamy także: Odchudzające koktajle, które zastąpią Ci kolację!

 

Cieciorka (a właściwie ciecierzyca pospolita) to roślina jednoroczna pochodząca z Azji. Jej nasiona znalezione w wykopaliskach datowanych na 9200 lat p.n.e. dowodzą, że była powszechnym składnikiem diety starożytnych Greków i Rzymian. Najbardziej popularna jest w diecie krajów basenu Morza Śródziemnego. W Egipcie uważana za afrodyzjak. Obecnie coraz większą popularność zdobywa humus, czyli pasta do smarowania pieczywa. Nie każdy wie, że jej głównym składnikiem są właśnie nasiona cieciorki. 

 

Cieciorka w diecie

źródło: www.pixabay.com

Ciecierzyca (nazywana także grochem włoskim) nie bez powodu znalazła rzeszę zwolenników wśród wegetarian – zawarte w jej ziarnach białko – z uwagi na skład aminokwasowy – przypomina bowiem pełnowartościowe białko zwierzęce. Wysoka zawartość składników odżywczych (węglowodanów złożonych, nienasyconych kwasów tłuszczowych, fosforu, witamin z grupy B, żelaza – którego zawartość jest tu wyższa niż w pozostałych roślinach strączkowych – cynku, magnezu, potasu, kwasu foliowego, tiaminy, pirydoksyny, ryboflawiny, niacyny, molibdenu, miedzi, wapnia, selenu, prowitaminy A, czyli beta-karotenu oraz witaminy C) oraz duża ilość błonnika w ziarnach cieciorki powinna przekonać do sięgnięcia po nią także osoby chore czy osłabione oraz borykające się z nadwagą i chcące zrzucić trochę zbędnych kilogramów. Pomimo iż w cieciorce jest aż około 160 kcal na 100 g ziaren, zapewnia ona uczucie sytości na długi czas, co w dłuższej perspektywie pomaga zgubić zbędne kilogramy. Dodatkowo zawarty w niej magnez oraz witaminy z grupy B działają kojąco na nasz układ nerwowy.

 

Zdrowotne właściwości cieciorki

Zawartość aminokwasów takich jak arginina, która bierze udział w procesie detoksykacji organizmu,  leucyna (odpowiadająca za metabolizm białek i pracę mięśni) oraz lizyna – zwiększająca odporność i stymulująca regenerację organizmu – sprawiają, że jest to ziarno, które powinno często gościć w naszym codziennym menu. Trzeba pamiętać, że niedobór lizyny, czyli aminokwasu pobieranego z pożywienia, którego organizm nie jest w stanie sam wytworzyć, może prowadzić do obniżenia odporności oraz zahamowania wzrostu i rozwoju u dzieci.

 

Oceń ten artykuł:

1 gwiazdka2 gwiazdki3 gwiazdki4 gwiazdki5 gwiazdek (123 głosów, średnia: 4,81 z 5)
zapisuję głos...
Jeżeli spodobał Ci się artykuł, to odwiedzaj nas regularnie i czytaj codzienne newsy. Za każe odwiedziny dostajesz punkty, za które możesz otrzymać różne nagrody – bez żadnych opłat. Jeśli chcesz się zarejestrować kliknij.

Chcesz wiedzieć więcej o naszym programie? Kliknij: Zasady w pigułce
Komentarze
  1. Aneta  3 lutego 2017 09:42

    Całkiem niedawno odkryłam cieciorkę i jestem nią zachwycona 🙂 Uwielbiam hummus (w połączeniu z marchewkami – miazga!), a także zupy z cieciorką czy też cieciorkę prażoną w przyprawach – idealna do chrupania np. podczas filmu 🙂

    Odpowiedz
  2. luna341  3 lutego 2017 14:31

    Ostatnio robiłam sałatkę z cieciorką -bardzo dobra.

    Odpowiedz
  3. martuska665  4 lutego 2017 05:07

    2 godz gotowania- troche długo

    Odpowiedz
    • martucha180  4 lutego 2017 18:47

      Dla mnie za długo.

      Odpowiedz
      • AnnStyl  4 lutego 2017 23:11

        Można kupić w słoiku lub w puszce ugotowaną.

        Odpowiedz
    • AnnStyl  4 lutego 2017 23:10

      Zawsze można kupić gotowaną w słoiku lub w puszcze. Ja też często kupuję taką w słoiku, aby mieć na szybko. W puszcze raczej unikam bo nie widzę co jest w środku, no i w puszce też mniej zdrowa. Ale taka ugotowana samemu wydaje mi się, że ma troszkę inny bardziej orzechowy smak. Ale może to zależy od gatunku?

      Odpowiedz
  4. Hidari11  4 lutego 2017 21:45

    Jadłam tylko taką z puszki, ale i tak bardzo mi smakowała, że zjadłam całą. Słyszałam, że ma dużo walorów zdrowotnych. Nie wiedziałam jednak, jakie dokładnie.

    Odpowiedz
  5. Melrose  5 lutego 2017 13:19

    Uwielbiam ciecierzycę! Rzeczywiście gotuje się ją całkiem długo, ale przecież mnóstwo jest przepisów, na których przygotowanie trzeba poświęcić zacznie więcej czasu. Myślę, że warto po nią sięgać częściej niż tylko od czasu do czasu 😉

    Odpowiedz
  6. macierzanka  5 lutego 2017 15:39

    Bardzo lubię cieciorkę ,więc często gości w mojej kuchni.Robiłam wiele razy pasztet z ciecierzycy i hummus.Jadłam te potrawy u wegetarian i bardzo mi zasmakowały.Mają tyle wartości zdrowotnych ,że warto je robić.

    Odpowiedz
  7. AnnaKwasniak  5 lutego 2017 21:08

    Niestety nie przekonują mnie żadne właściwości cieciorki, po prostu ona mi nie smakuje. Cóż poradzić ;(

    Odpowiedz
  8. Agnieszka Zapora  13 marca 2017 21:10

    Niedawno kupiłam do sprubowania humus z cieciorki i poprostu się w nim zakochałam . A nigdy nie prubowałam tego dania , byłam zachwycona samym smakiem. Bardzo ciekawy artykuł przynajmniej dowiedziałam się że cieciorka jest zdrowa i pomaga utszymać wagę.

    Odpowiedz

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany

Time limit is exhausted. Please reload CAPTCHA.