Poznaj swój chronotyp snu, a dowiesz się, o jakiej porze dnia jesteś najbardziej efektywna!

Są ludzie, którzy wstają skoro świt i już od samego rana prężnie działają. Porównuje się ich do rannych ptaszków, które radośnie wtórują wschodzącemu słońcu. Na drugim biegunie są osoby, które najlepiej funkcjonują w godzinach wieczornych i o nich właśnie mówi się: nocne marki. Te dwa typy ludzi, to dość skrajne przykłady, a przecież istnieje ich więcej! Czy wiesz, którym jesteś?

Każdy z nas ma swoje rutyny w życiu, ale nie zawsze są one zgodne z naszym wewnętrznym rytmem. Jeśli takowy dysonans ma miejsce, to nasze działania cechuje brak dostatecznej efektywności. Szybko się spalamy, zniechęcamy, żyjąc z dnia na dzień i odczuwając coraz większą frustrację. Gdybyśmy jednak znali dobrze swój chronotyp, bylibyśmy w stanie osiągać lepsze wyniki, a także spędzać nasze dni efektywniej. Jeśli chcecie się dowiedzieć, jakim typem jesteście, a tym samym, kiedy jesteście w najlepszej formie intelektualnej i fizycznej – koniecznie czytajcie dalej!

chronotyp

Źródło: unsplash.com

Poznaj swój chronotyp snu, a dowiesz się, o jakiej porze dnia jesteś najbardziej efektywna!

Na początku należałoby zadać pytanie: cóż to takiego jest ten chronotyp? Jest to rodzaj wewnętrznego biologicznego zegara, który jednocześnie odzwierciedla naszą osobowość. Jest on ściśle powiązany z funkcjonowaniem mózgu i określa pory dnia, w których człowiek staje się najbardziej efektywny, a w których potrzebuje odpoczynku. Wyróżnia się dwa podstawowe typy, które wszyscy znamy, czyli ranny skowronek i wieczorna sowa oraz pozostałe: wilk, niedźwiedź, delfin i lew.

Chronotyp jest indywidualną kwestią, a odpowiedzialny jest za niego zegar biologiczny. Wpływ na ów zegar mają uwarunkowania genetyczne, a także wiek. Wyznacznikiem chronotypu jest również styl życia, do którego przywykliśmy i oczekiwania społeczeństwa. Jeśli określimy, który typ reprezentujemy – czy wilka, czy delfina – będziemy mieli większy wpływ na nasze funkcjonowanie w ciągu dnia. Być może sprowokuje to pewny zmiany w naszym życiu, jak na przykład dobór odpowiedniej pracy.

Osoby, które na co dzień nie funkcjonują zgodnie z własnym chronotypem mogą mieć problemy z wysypianiem się. To z kolei może powodować, że w ciągu dnia pojawia się zmęczenie, a także mniejsza wydajność naszej pracy. Wprowadzając zmiany zgodne z naszym biologicznym uwarunkowaniem z całą pewnością ułatwimy sobie życie.

 

Czy można zmienić swój chronotyp?

Najbardziej istotną kwestią dla życia w zgodzie z własnym chronotypem jest utrzymanie biologicznej równowagi. W każdym przypadku, niezależnie od tego czy chodzimy późno spać, czy wcześnie wstajemy, równowaga między aktywnością a odpoczynkiem powinna być zachowana. Interesującą kwestią jest fakt, iż chronotyp człowieka ulega zmianie z wiekiem. Inny tryb życia przecież prowadzą młodzi ludzie, a inny starsi. W takim przypadku zmiana wynika w sposób naturalny. 

Czasami zmiana chronotypu jest po prostu konieczna. Związana jest z obowiązkami zawodowymi lub problemami zdrowotnymi. Kluczową kwestią jest wtedy wprowadzanie zmian stopniowo – tak, by nasze zdrowie nie ucierpiało.

Jeśli z sowy chcesz się stać skowronkiem musisz nauczyć się wcześniejszego zasypiania. Aby to zrobić, należy wyeliminować czynniki, które mogą sen opóźnić. Ważne w takim przypadku są wszelkie wyciszające rytuały. Natomiast rano, gdy tylko zadzwoni budzik, nie można pozwalać sobie na dodatkowe drzemki. Dzień najlepiej rozpocząć aktywnością sportową. Układając harmonogram dnia, ważne jest, aby najważniejsze zadania zaplanować i wykonać w pierwszej połowie dnia. Należy również pamiętać, że wraz ze zmianą pór chodzenia spać i wstawania, muszą się zmienić również pory jedzenia. 

Natomiast w przypadku, kiedy ze skowronka chcemy się stać sową, w pierwszej kolejności należy wydłużyć czas spania. Gdy przychodzi pora na pobudkę, nie powinniśmy zrywać się z łóżka, ale jeszcze trochę w nim poleżeć. Gdy jest jeszcze zbyt wcześnie, by wstać, powinniśmy spróbować ponownie zasnąć. Poranek powinien być powolny i nastawiony na celebrację porannych czynności. Planując dzień, ważne obowiązki należy uwzględnić w drugiej części dnia, pierwsza połowa dnia powinna być mniej aktywna. Jeśli popołudniu dopada nas zmęczenie, spróbujmy je zwalczyć aktywnością sportową.

Podstawowy podział

Skowronek

chronotyp

Źródło: pixabay.com

To typ osobowości, który zaczyna funkcjonować bardzo wcześnie rano. Jednakże po ogromnym zastrzyku energii w godzinach porannych, bardzo szybko traci swoją energię. Zazwyczaj w godzinach popołudniowych jest zmęczony i mniej wydajny. 

 

Sowa

Źródło: pixabay.com

Sowa lubi się wysypiać i w przeciwieństwie do skowronka w godzinach wieczornych jest bardzo efektywna. Osoby o tym chronotypie same dostosowują rytm do własnych potrzeb.

 

Podział rozbudowany

 

Delfin

chronotyp

Źródło: pixabay.com

To ludzie niezwykle inteligentni, którzy mają skłonność do zamartwiania się i do pracoholizmu. Nawet jeśli odpoczywają, ich jedna półkula cały czas pozostaje aktywna. Są to osoby, które bardzo często cierpią na bezsenność. Introwertycy, którzy są pobudliwi, ale też unikają ryzyka. Swój dzień powinni rozpoczynać o godzinie 6:00 najlepiej od aktywności fizycznej. Najbardziej optymalny czas na kreatywne zadania to między godziną 10:00 a 12:00. Po 13:00 w celu odświeżenia umysłu zaleca się spacer, zaś po 16:00 to świetny czas na trudne zadania. Po 22:00 delfin powinien zacząć się wyciszać, wyłączając telewizor i zajmując się czynnościami pielęgnacyjnymi.

 

Lew

Źródło: unsplash.com

Lwy chętnie wstają wcześnie, bowiem już od samego świtu rozpiera je energia. Działają na pełnych obrotach, by o godzinie 17:00 poczuć spadek energii. To osoby praktyczne, skrupulatne i optymistycznie nastawione do świata. Priorytetowo traktują zdrowie i aktywność fizyczną. Tacy ludzie powinni wstawać 0 5:00, spotkania planować na 10:00, a pracę kreatywną od 10:00 do 17:00. Po pracy czas na ćwiczenia, a o 18:00 obiad/kolacja. O godzinie 22:00 lwy powinny się już znajdować w łóżku.

 

Wilk

chronotyp

Źródło: unsplash.com

Ludzie o chronotypie wilk wstają z wielkimi trudnościami i najpóźniej ze wszystkich. Budzą się powoli i długo. W godzinach porannych są mało efektywne, ich dzień zaczyna się około godziny 11:00. Wilki cechuje impulsywność, kreatywność i zmienność nastrojów. Często ryzykują, lubią nowości oraz mają skłonność do podjadania w nocy. Takie osoby powinny planować dzień tak, by na ważne zadania znalazł się czas między 11:00 a 13:00, zaś na spotkania między 16:00 a 18:00. Godzina 22:00 to właściwy moment na wszelkie czynności wyciszające, a 24:00 na sen.

 

Niedźwiedź  

Źródło: unsplash.com

To człowiek, który dostosowuje się do otoczenia. Jego rytm wyznaczają pory dnia i wędrujące po niebie słońce. Aktywny za dnia, w nocy lubi odpoczywać. Osoby o tym chronotypie są otwarci, lubią zabawę, a jednocześnie mają duże zapotrzebowanie na sen. Najlepszy czas na wszelkiego rodzaju aktywności to późny poranek i wczesne popołudnie. Optymalna godzina na pobudkę to 7:00 lub 7:30, a na zakończenie wszelkiej aktywności 22:00. Jeśli niedźwiedź chce zaplanować jakieś ważne i strategiczne działania, powinien to zrobić między 10:00 a 12:00, o godzinie 15:00 zaś może wykonywać wszelkie telefony, a także odpisywać na maile. W przypadku tego chronotypu czas na pracę kreatywną przypada na godzinę 20:00, którą warto zakończyć o godzinie 22:00, wyłączając wszelkie ekrany.

 

I jak? Czy już wiesz jaki jest Twój chronotyp?

Oceń ten artykuł:

1 gwiazdka2 gwiazdki3 gwiazdki4 gwiazdki5 gwiazdek (90 głosów, średnia: 3,84 z 5)
zapisuję głos...
Komentarze
  1. Neon  31 marca 2020 13:17

    Fajny artykuł, dowiedziałam się czegoś nowego 🙂

    Odpowiedz
  2. marta_12  31 marca 2020 13:25

    Niedzwiedź.

    Odpowiedz
  3. agasam9  31 marca 2020 18:11

    sowa 🙂

    Odpowiedz
  4. kosovitz  31 marca 2020 23:00

    Wilk

    Odpowiedz

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany