By chudnąć, trzeba jeść! – czyli, jak działa bilans energetyczny organizmu

Czym jest równowaga energetyczna organizmu, i dlaczego energia pobrana powinna być równa energii wydatkowanej? O czym świadczy spadek, a o czym wzrost masy ciała? Odpowiedź na te pytania, jest kluczem do zdrowe i smukłej sylwetki.

bilans-energetyczny-organiz

Żeby krew mogła krążyć, ciało utrzymywało stałą temperaturę, nowe komórki mogły się swobodnie wytwarzać, a organy pracować bez zarzutu – potrzebne jest paliwo dobrej jakości. Dieta to nie tylko trzymanie się określonych  zasad, to przede wszystkim zrozumienie procesów, jakie zachodzą w naszym organizmie każdego dnia. Dlatego, aby rzetelnie podejść do kwestii odchudzania lub zmiany trybu życia na zdrowszy, warto poznać podstawowe pojęcia wyjaśniające funkcjonowanie nasze organizmu. Co zatem powinniśmy wiedzieć?

Poznaj 6 pojęć, które pomogą Ci zrozumieć Twój organizm:

  1. Bilans Energetyczny – to optymalna równowaga pomiędzy tym, ile kalorii zjadamy a ile organizm zużywa każdego dnia. Bilans ujemny będzie skutkował redukcją masy ciała, natomiast dodatni – gromadzeniem się kilogramów.
  2. Podstawowa przemiana materii (PPM) – to ilość energii wyrażona w kaloriach potrzebna organizmowi do utrzymania podstawowych funkcji życiowych – pracy serca, mózgu, wątroby czy nerek, a także utrzymania stałej temperatury ciała. To takie „minimum socjalne” organizmu. Jeżeli przyjmujemy mniej kalorii niż wynosi nasza PPM organizm odbiera to jako sytuacje zagrażającą jego bezpieczeństwu i skupia się na ograniczeniu wydawania kalorii i jak najefektywniejszym magazynowaniu zapasów – ten proces łatwo jest zaobserwować kiedy stosujemy bardzo niskokaloryczne diety (poniżej 1000kcal), a waga ani drgnie!
  3. Energia Pobrana – to energia, którą przyjmujemy wraz z żywnością, to paliwo dla naszego organizmu. Organizm czerpie ją z trzech głównych źródeł: węglowodanów, tłuszczów i białek (pierwsze dwa są preferowanym źródłem energii dla organizmu, zaś białka pełnią głównie funkcję budulcową, organizm może je jednak wykorzystać, gdy nie ma innego paliwa). Każdy produkt zawierający składniki odżywcze będzie dostarczał pewnej ilości energii, zależnej od jego składu – 1g węglowodanów i białek to 4 kalorie a 1g tłuszczu to 9 kalorii.
  4. Energia Wydatkowana – Całkowita Przemiana Materii (CPM) –– tak określamy całą energię zużywaną przez organizm w ciągu doby. Potocznie mówiąc jest to ilość kalorii, którą spalimy leżąc na kanapie, pracując, biegając, śpiąc czy nawet myśląc. Aby zachować równowagę energetyczną organizmu ważne jest, aby energia wydatkowana równała się pobranej. W przeciwieństwie do PPM która jest od nas w niewielkim stopniu zależna, na CPM mamy znaczny wpływ. Możemy np. siedzieć na kanapie cały wieczór i zużyć 30 kalorii albo możemy wsiąść na rower i zużyć 300!
  5. Redukcja masy ciała – występuje wtedy, gdy przez dłuższy okres czasu podaż energii jest mniejsza niż ilość energii wydatkowanej. Ograniczenie kalorii w diecie połączone ze zwiększeniem aktywności fizycznej to najczęstsze rady udzielane przez dietetyków, aby trwale zredukować masę ciała, ważne jednak by znać granicę poniżej której nie powinniśmy schodzić – tą granicą jest wyżej wspomniana podstawowa przemiana materii.

Warto też wiedzieć, że rodzajem paliwa, które nasz organizm głównie wykorzystuje, są węglowodany (glukoza, ale niekiedy i tłuszcze). Bardzo często, trudno się im oprzeć. Jak zatem mimo tylu kulinarnych pokus, zachować dobrą kondycję? Tego dowiecie się oglądając film polecany przez ekspertów kampanii Zarządzanie Kaloriami:

Oceń ten artykuł:

1 gwiazdka2 gwiazdki3 gwiazdki4 gwiazdki5 gwiazdek (135 głosów, średnia: 4,30 z 5)
zapisuję głos...
Komentarze
  1. Aneta  17 maja 2016 14:26

    Ciekawe 🙂 Znałam jednak te wszystkie pojęcia wcześniej i rozumiem procesy, jakie zachodzą w moim organizmie 🙂 Stosuję teraz dietę 1500 kcal i wiem, że jest optymalna dla redukcji wagi 🙂

    Odpowiedz
  2. Hidari11  18 maja 2016 05:57

    Nie wiedziałam, że aktywność fizyczna stanowi wcale nie tak dużo puli wszystkich zużywanych kalorii. Myślałam, że to będzie około 50%.
    Myślę, że te średnie wartości kalorii dla kobiety i mężczyzny nie powinny być traktowane jako wyznaczniki. Mam kilka koleżanek, które zawzięcie budują masę na siłowni i one spożywają 3500 – 4000 kcal. A znam też chłopaków lekkiej budowy ciała i niskiego wzrostu poniżej 170 cm, dla których 2500 kcal to za dużo.

    Odpowiedz
  3. http://zarzadzaniekaloriami.pl/  19 maja 2016 13:23

    Niestety mnóstwo osób o tym zapomina, że aby pobudzić organizm do pracy trzeba dostarczyć dla niego „paliwo”. Bez tego można się głodzić i przyniesie to co jedynie to opłakane skutki.

    Odpowiedz
  4. IwonaLFC  19 maja 2016 17:06

    Niestety bardzo często jest tak, że wiele osób – a zwłaszcza kobiet – obcina w zbyt dużym stopniu kaloryczność posiłków. Często rezygnujemy z tłuszczu, który jest niezbędny dla zachowania odpowiedniej gospodarki hormonalnej. Organizm magazynuje potem wszelkie ewentualne nadwyżki i mamy efekt jo-jo.

    Odpowiedz
  5. luna341  20 maja 2016 13:14

    Mam to szczęście,że nie muszę katować się dietami odchudzającymi .Mam dobra przemianę materii i nigdy .ale to nigdy sie nie przejadam.Jem to co chcę i to co lubię ale w ograniczonych ilościach i nie tyję.

    Odpowiedz
    • luna341  24 maja 2016 14:04

      Głodzenie się nie jest dobrą metodą na odchudzanie Gdy mało jemy organizm aby mieć zapas energetyczny zaczyna gromadzić tłuszcz w efekcie mało jemy a tyjemy .

      Odpowiedz
  6. mama_kazala  22 maja 2016 12:26

    hmmmmmm, pamietam jak byłam młodsza to nie było problemów z przemianą materii, ale z wiekiem niestety coś się zmienia i zaczyna się dziać inaczej 😉

    Odpowiedz
  7. kcalmar  24 maja 2016 10:18

    Każda dieta powinna być odpowiednio dopasowana, głodówka czy obcinanie kalorii to słabe rozwiązanie, organizm potrzebuje energii, witamin które dostarczamy z posiłkiem 😉

    Odpowiedz
  8. Duella  31 maja 2016 21:46

    Trzeba jeść tylko zdrowo. Nagłe odcięcie kalorii nie pomoże w odchudzaniu bo organizm zacznie magazynować i nie przyspieszymy metabolizmu. Dobrym rozwiązaniem jest dodawanie do pokarmów błonnika (ja przetestowałam taki sypany z oleofarm) bo daje poczucie sytości.

    Odpowiedz
  9. monicitia  1 czerwca 2016 11:27

    wszystko fajnie, tylko czemu to jedzenie jest takie dobre???

    Odpowiedz

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany