Ból szyi i karku – jak go zwalczyć domowymi sposobami?

Bóle szyi i karku są problemem, który spotyka coraz większą ilość osób, także tych młodych i dbających o swoje zdrowie. Ból mięśni szyi i sztywność karku uniemożliwiają normalne funkcjonowanie, ograniczają nas i odbierają nam komfort życia. Przyczyny tych dolegliwości są zwykle prozaiczne i łatwe do wyeliminowania, ale zaniedbanie problemu może mieć dla nas przykre konsekwencje – mogą się pojawić na przykład zmiany zwyrodnieniowe. Jakie są przyczyny bólu szyi i karku i jak sobie można z nimi poradzić domowymi sposobami?

Ból szyi i karku

Przyczyny bólu szyi i karku

Bóle obejmują mięśnie szyi oraz okolice kręgów szyjnych, napięcie mięśni tych okolic, a objawom tym zwykle towarzyszy trudna do zwalczenia sztywność karku oraz ból głowy. Jednymi z kluczowych przyczyn tych dolegliwości są:

  • spanie w niewygodnej pozycji – na przykład na zbyt dużej ilości poduszek czy z głową przyciśniętą do klatki piersiowej,
  • praca przy komputerze – długotrwała nieprawidłowa pozycja przy biurku skutkuje nadmiernym napięciem mięśni karku i szyi oraz przeciążeniem kręgosłupa szyjnego,
  • nieprawidłowa pozycja oparcia w samochodzie,
  • przeciąg – może być jedną z istotnych przyczyn bólu karku – zimne powietrze podrażnia zakończenia nerwowe obecne na skórze, czego skutkiem jest ich zapalenie i ból oraz sztywność karku i szyi,
  • zwyrodnienia kręgów odcinka szyjnego kręgosłupa.

Wszystkie te przyczyny, poza ostatnią, możemy w dość prosty sposób zniwelować i przynieść sobie ulgę domowymi sposobami. Jak rozluźnić mięśnie karku?

praca przy komputerze

Jak pozbyć się bólu szyi i karku?

Metody, które możemy i powinniśmy zastosować, aby ulżyć sobie w dolegliwościach bólowych, obejmować będą dwa rodzaje działań. Pierwszym z nich będzie zapobieganie wystąpieniu napięcia mięśni szyi oraz karku, a drugim – metody radzenia sobie z już nękającym nas bólem tych okolic.

Działania profilaktyczne będą obejmowały:

  • wypracowanie poprawnej pozycji w czasie snu – najważniejszym aspektem będzie zapewnienie prawidłowego podparcia karku oraz szyi, a nie tylko głowy. Kiedy poduszka jest zbyt gruba lub niskiej jakości (brak dopasowania do budowy ciała), nasza głowa spoczywa na niej, natomiast kark i szyja są zupełnie pozbawione podparcia. Skutkiem tego jest ciągłe napięcie ich mięśni, przeciążenie i wreszcie ból karku oraz szyi. A ponieważ na wypoczynku nocnym spędzamy znaczną część doby, już samo przyjęcie prawidłowej pozycji w czasie jego trwania przyniesie nam znaczną ulgę;
  • przyjęcie prawidłowej pozycji ciała w czasie pracy przy komputerze, w czasie jazdy samochodem czy oglądania telewizji – większość z nas ma tendencję do wysuwania głowy do przodu w czasie wykonywania wymienionych czynności. To skutkuje przeciążeniem mięśni utrzymujących ją i prowadzi do sztywności i bólu karku. Ważne jest więc, aby nauczyć się trzymać głowę prosto, bez wysuwania jej w przód, opuszczania zbyt nisko lub podnoszenia za wysoko. Pomoże nam w tym ustawienie monitora czy telewizora na prawidłowej wysokości. Zagłówek fotela samochodowego również powinien być tak wyregulowany, aby umożliwić nam prawidłowe ułożenie głowy, a dzięki temu – karku i szyi;
  • unikanie przeciągów – wystarczy owinąć szyję lekkim szalem lub postawić kołnierz płaszcza aby zapobiec przewianiu i uniknąć bólu;
  • aktywność fizyczna – jest kluczowym elementem naszego dobrego samopoczucia – wzmacnia i rozluźnia mięśnie, które dają lepszą i stabilniejszą podporę dla głowy. Warto ćwiczyć całe ciało aby utrzymać zdrową sylwetkę i optymalną wagę. Pamiętajmy, że nadwaga czy otyłość sprzyjają pogłębianiu się dolegliwości bólowych. Poza tym, jeśli dokuczają Ci ból karku i szyi, wykonuj proste ćwiczenia dedykowane właśnie tym partiom ciała – przyniosą natychmiastowe rozluźnienie i usuną bóle.

Przestrzeganie tych kilku zasad często wystarczy, aby uniknąć bólu. A co robić, kiedy już go doświadczamy i nie możemy normalnie funkcjonować? Jakimi domowymi sposobami możemy go zniwelować? Oto sprawdzone, bezpieczne metody, które pozwolą Ci wrócić do doskonałego samopoczucia:

  • automasaż z wykorzystaniem rollera – roller, inaczej rolka do masażu, ma formę wałka. Wystarczy umieścić wałek w okolicach szyi i karku, położyć się na nim lub oprzeć o ścianę i przesuwać w górę i w dół. Dzięki temu rozluźnimy napięcia znajdujące się w tkankach i mięśniach, likwidując tym samym ból. Zaletą wałka jest to, że jest lekki i niewielki, a więc możesz mieć go zawsze przy sobie – także w pracy i podróży. Możesz więc sięgnąć po niego zawsze wtedy, gdy tego potrzebujesz, a ból karku i szyi szybko ustąpi. W sprzedaży dostępnych jest wiele modeli rolek do różnych partii ciała, o różnej wielkości i twardości. Możecie obejrzeć je i kupić tutaj: https://blackroll.com.pl/sklep/rolki

roller do masażu

  • ćwiczenia na mięśnie szyi i karku – ćwiczenia bardzo szybko pozwolą Ci zapomnieć o bólach. Kiedy odczuwasz sztywność, napięcie i ból, spróbuj wykonać kilka prostych ćwiczeń. Stań prosto, dłonie oprzyj na biodrach, lekko rozstaw nogi. Powoli odwracaj twarz w lewo i prawo jak najdalej możesz, tak jakbyś chciał/chciała spojrzeć za siebie. Ćwiczenie to powtarzaj po 10 razy w każdą stronę, bardzo powoli. Pamiętaj o prawidłowym ułożeniu głowy – nie pochylaj jej w dół. Drugim ćwiczeniem, które możesz wykonywać nawet w czasie pracy przy komputerze, jest ćwiczenie izometryczne polegające na próbie przyciśnięcia głowy do każdego z ramion, do klatki piersiowej, oraz jej odchylanie jak najdalej w tył. Jak każde, tak i to ćwiczenie powinno być wykonywane powoli, do granicy bólu;
  • masaż i ćwiczenia warto uzupełnić zabiegami rozgrzewającymi. Weź wieczorem długą, ciepłą kąpiel z dodatkiem rozluźniających olejków eterycznych, na przykład lawendowego. Po kąpieli natrzyj kark i szyję maścią rozgrzewającą lub spirytusem salicylowym. Ból karku i szyi szybko odejdzie w niepamięć;
  • jeśli odczuwasz ból karku w nocy, oznacza to, że powinieneś natychmiast wymienić poduszkę na bardziej płaską lub choćby zrolować ręcznik i podłożyć go pod kark. Wówczas będzie on odpowiednio podparty, jego mięśnie się rozluźnią, a Ty odczujesz ulgę. Warto przemyśleć zakup poduszki ergonomicznej z pianki memory – bardzo dobrze dopasowuje się do budowy ciała użytkownika, dzięki czemu niweluje ból karku oraz ból szyi.

Ból szyi, ból karku, sztywność mięśni – są bardzo częstymi dolegliwościami, o zwykle prozaicznych przyczynach. Dzięki temu możemy im zapobiegać, a kiedy już się nam przydarzą – skutecznie z nimi walczyć.

 

Oceń ten artykuł:

1 gwiazdka2 gwiazdki3 gwiazdki4 gwiazdki5 gwiazdek (34 głosów, średnia: 4,85 z 5)
zapisuję głos...
Komentarze
  1. Skosa Sandra  13 października 2020 05:55

    Sport dobry jest na wszystko, oczywiście z umiarem.

    Odpowiedz
  2. janka1312  13 października 2020 06:32

    dzięki za porady 🙂

    Odpowiedz
  3. LanaDelRey.PL  13 października 2020 14:36

    Bardzo fajne wskazówki. Mam nadzieję, że dzięki nim ból odpuści…

    Odpowiedz
  4. macierzanka  14 października 2020 10:12

    Dobrze wiedzieć.

    Odpowiedz
  5. Biomedka  14 października 2020 15:12

    Ostatnio dokucza kiedy właśnie ból szyi, okazuje się że lekkie ćwiczenia potrafią wiele zdziałać 😉

    Odpowiedz

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany