Ból szyi i karku – jak go zwalczyć domowymi sposobami?

Bóle szyi i karku są problemem, który spotyka coraz większą ilość osób, także tych młodych i dbających o swoje zdrowie. Ból mięśni szyi i sztywność karku uniemożliwiają normalne funkcjonowanie, ograniczają nas i odbierają nam komfort życia. Przyczyny tych dolegliwości są zwykle prozaiczne i łatwe do wyeliminowania, ale zaniedbanie problemu może mieć dla nas przykre konsekwencje – mogą się pojawić na przykład zmiany zwyrodnieniowe. Jakie są przyczyny bólu szyi i karku i jak sobie można z nimi poradzić domowymi sposobami?

Ból szyi i karku

Przyczyny bólu szyi i karku

Bóle obejmują mięśnie szyi oraz okolice kręgów szyjnych, napięcie mięśni tych okolic, a objawom tym zwykle towarzyszy trudna do zwalczenia sztywność karku oraz ból głowy. Jednymi z kluczowych przyczyn tych dolegliwości są:

  • spanie w niewygodnej pozycji – na przykład na zbyt dużej ilości poduszek czy z głową przyciśniętą do klatki piersiowej,
  • praca przy komputerze – długotrwała nieprawidłowa pozycja przy biurku skutkuje nadmiernym napięciem mięśni karku i szyi oraz przeciążeniem kręgosłupa szyjnego,
  • nieprawidłowa pozycja oparcia w samochodzie,
  • przeciąg – może być jedną z istotnych przyczyn bólu karku – zimne powietrze podrażnia zakończenia nerwowe obecne na skórze, czego skutkiem jest ich zapalenie i ból oraz sztywność karku i szyi,
  • zwyrodnienia kręgów odcinka szyjnego kręgosłupa.

Wszystkie te przyczyny, poza ostatnią, możemy w dość prosty sposób zniwelować i przynieść sobie ulgę domowymi sposobami. Jak rozluźnić mięśnie karku?

praca przy komputerze

Jak pozbyć się bólu szyi i karku?

Metody, które możemy i powinniśmy zastosować, aby ulżyć sobie w dolegliwościach bólowych, obejmować będą dwa rodzaje działań. Pierwszym z nich będzie zapobieganie wystąpieniu napięcia mięśni szyi oraz karku, a drugim – metody radzenia sobie z już nękającym nas bólem tych okolic.

Działania profilaktyczne będą obejmowały:

  • wypracowanie poprawnej pozycji w czasie snu – najważniejszym aspektem będzie zapewnienie prawidłowego podparcia karku oraz szyi, a nie tylko głowy. Kiedy poduszka jest zbyt gruba lub niskiej jakości (brak dopasowania do budowy ciała), nasza głowa spoczywa na niej, natomiast kark i szyja są zupełnie pozbawione podparcia. Skutkiem tego jest ciągłe napięcie ich mięśni, przeciążenie i wreszcie ból karku oraz szyi. A ponieważ na wypoczynku nocnym spędzamy znaczną część doby, już samo przyjęcie prawidłowej pozycji w czasie jego trwania przyniesie nam znaczną ulgę;
  • przyjęcie prawidłowej pozycji ciała w czasie pracy przy komputerze, w czasie jazdy samochodem czy oglądania telewizji – większość z nas ma tendencję do wysuwania głowy do przodu w czasie wykonywania wymienionych czynności. To skutkuje przeciążeniem mięśni utrzymujących ją i prowadzi do sztywności i bólu karku. Ważne jest więc, aby nauczyć się trzymać głowę prosto, bez wysuwania jej w przód, opuszczania zbyt nisko lub podnoszenia za wysoko. Pomoże nam w tym ustawienie monitora czy telewizora na prawidłowej wysokości. Zagłówek fotela samochodowego również powinien być tak wyregulowany, aby umożliwić nam prawidłowe ułożenie głowy, a dzięki temu – karku i szyi;
  • unikanie przeciągów – wystarczy owinąć szyję lekkim szalem lub postawić kołnierz płaszcza aby zapobiec przewianiu i uniknąć bólu;
  • aktywność fizyczna – jest kluczowym elementem naszego dobrego samopoczucia – wzmacnia i rozluźnia mięśnie, które dają lepszą i stabilniejszą podporę dla głowy. Warto ćwiczyć całe ciało aby utrzymać zdrową sylwetkę i optymalną wagę. Pamiętajmy, że nadwaga czy otyłość sprzyjają pogłębianiu się dolegliwości bólowych. Poza tym, jeśli dokuczają Ci ból karku i szyi, wykonuj proste ćwiczenia dedykowane właśnie tym partiom ciała – przyniosą natychmiastowe rozluźnienie i usuną bóle.

Przestrzeganie tych kilku zasad często wystarczy, aby uniknąć bólu. A co robić, kiedy już go doświadczamy i nie możemy normalnie funkcjonować? Jakimi domowymi sposobami możemy go zniwelować? Oto sprawdzone, bezpieczne metody, które pozwolą Ci wrócić do doskonałego samopoczucia:

  • automasaż z wykorzystaniem rollera – roller, inaczej rolka do masażu, ma formę wałka. Wystarczy umieścić wałek w okolicach szyi i karku, położyć się na nim lub oprzeć o ścianę i przesuwać w górę i w dół. Dzięki temu rozluźnimy napięcia znajdujące się w tkankach i mięśniach, likwidując tym samym ból. Zaletą wałka jest to, że jest lekki i niewielki, a więc możesz mieć go zawsze przy sobie – także w pracy i podróży. Możesz więc sięgnąć po niego zawsze wtedy, gdy tego potrzebujesz, a ból karku i szyi szybko ustąpi. W sprzedaży dostępnych jest wiele modeli rolek do różnych partii ciała, o różnej wielkości i twardości. Możecie obejrzeć je i kupić tutaj: https://blackroll.com.pl/sklep/rolki

roller do masażu

  • ćwiczenia na mięśnie szyi i karku – ćwiczenia bardzo szybko pozwolą Ci zapomnieć o bólach. Kiedy odczuwasz sztywność, napięcie i ból, spróbuj wykonać kilka prostych ćwiczeń. Stań prosto, dłonie oprzyj na biodrach, lekko rozstaw nogi. Powoli odwracaj twarz w lewo i prawo jak najdalej możesz, tak jakbyś chciał/chciała spojrzeć za siebie. Ćwiczenie to powtarzaj po 10 razy w każdą stronę, bardzo powoli. Pamiętaj o prawidłowym ułożeniu głowy – nie pochylaj jej w dół. Drugim ćwiczeniem, które możesz wykonywać nawet w czasie pracy przy komputerze, jest ćwiczenie izometryczne polegające na próbie przyciśnięcia głowy do każdego z ramion, do klatki piersiowej, oraz jej odchylanie jak najdalej w tył. Jak każde, tak i to ćwiczenie powinno być wykonywane powoli, do granicy bólu;
  • masaż i ćwiczenia warto uzupełnić zabiegami rozgrzewającymi. Weź wieczorem długą, ciepłą kąpiel z dodatkiem rozluźniających olejków eterycznych, na przykład lawendowego. Po kąpieli natrzyj kark i szyję maścią rozgrzewającą lub spirytusem salicylowym. Ból karku i szyi szybko odejdzie w niepamięć;
  • jeśli odczuwasz ból karku w nocy, oznacza to, że powinieneś natychmiast wymienić poduszkę na bardziej płaską lub choćby zrolować ręcznik i podłożyć go pod kark. Wówczas będzie on odpowiednio podparty, jego mięśnie się rozluźnią, a Ty odczujesz ulgę. Warto przemyśleć zakup poduszki ergonomicznej z pianki memory – bardzo dobrze dopasowuje się do budowy ciała użytkownika, dzięki czemu niweluje ból karku oraz ból szyi.

Ból szyi, ból karku, sztywność mięśni – są bardzo częstymi dolegliwościami, o zwykle prozaicznych przyczynach. Dzięki temu możemy im zapobiegać, a kiedy już się nam przydarzą – skutecznie z nimi walczyć.

 

Oceń ten artykuł:

1 gwiazdka2 gwiazdki3 gwiazdki4 gwiazdki5 gwiazdek (60 głosów, średnia: 4,82 z 5)
zapisuję głos...
Komentarze
  1. Skosa Sandra  13 października 2020 05:55

    Sport dobry jest na wszystko, oczywiście z umiarem.

    Odpowiedz
  2. janka1312  13 października 2020 06:32

    dzięki za porady 🙂

    Odpowiedz
  3. LanaDelRey.PL  13 października 2020 14:36

    Bardzo fajne wskazówki. Mam nadzieję, że dzięki nim ból odpuści…

    Odpowiedz
  4. macierzanka  14 października 2020 10:12

    Dobrze wiedzieć.

    Odpowiedz
  5. Biomedka  14 października 2020 15:12

    Ostatnio dokucza kiedy właśnie ból szyi, okazuje się że lekkie ćwiczenia potrafią wiele zdziałać 😉

    Odpowiedz
  6. Balumed  15 listopada 2020 19:33

    Oj powiem Wam, że dobrze jest zastanowić się nad tym w jakiej pozycji się pracuje. Bo bardzo często nieodpowiednia pozycja pracy sprawia, ze boli nas szyja oraz kark. Sama dorobiłam się przez to niewielkiego zwyrodnienia ale na szczęście fizjoterapeuta uświadomił mi to odpowiednio wcześnie. Tak że mogłam wprowadzić pewne zmiany w swoim trybie życia.
    Polecam codzienne ćwiczenia, raz na jakiś czas dobrze jest rownież wstac zza biurka oraz przejść się po biurze.

    Odpowiedz

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany