Ból brzucha – co robić, by nie bolał?

Dobre jedzenie przynosi ukojenie dla ciała i ducha. Niestety nie zawsze… Czasem to, co najbardziej cieszy podniebienie, może powodować nieprzyjemne dolegliwości trawienne, sprawiać, że czujemy się ciężko, mamy bóle brzucha czy zaparcia. Dodatkowo czynniki takie jak stres czy brak aktywności fizycznej zwiększają prawdopodobieństwo wystąpienia tego typu dolegliwości. Gdy czujemy ból brzucha – co robić, by nie bolał?

 bol-brzucha

Wstydliwy problem? Obalmy tabu! 

Szacuje się także, że niemal 1/4 populacji mieszkańców kuli ziemskiej cierpi z powodu bólów skurczowych brzucha, a prawie 1/3 pacjentów doświadcza bardzo silnego bólu przynajmniej raz w tygodniu [1]

Czemu więc tak mało mówimy o dolegliwościach, które tak często nas dotykają? Uważamy bowiem bóle brzucha za problem błahy, a zaparcia za temat wstydliwy. Tymczasem bywają one niezwykle uciążliwe. Pogarszają samopoczucie, zmniejszają radość i satysfakcję, jaką czerpiemy z codziennych aktywności oraz obniżają naszą efektywność. Zacznijmy o nich mówić otwarcie! Dowiedzmy się, co możemy zrobić, aby im zapobiegać, a gdy mimo wszystko się pojawią, jak bezpiecznie i skutecznie leczyć te dolegliwości.

Po pierwsze – zapobiegać i eliminować przyczyny

To jak żyjemy i jak się odżywiamy ma bardzo duży wpływ na nasze samopoczucie. Chcąc zmniejszyć ryzyko wystąpienia bólów brzucha i zaparć, powinniśmy pamiętać o kilku, wydawałoby się banalnych, ale niezwykle ważnych zasadach:

  • Ograniczmy tłuszcze – są one ciężkostrawne dla organizmu, który czasem nie nadąża z produkcją enzymów trawiennych, co może doprowadzić do skurczowych bólów brzucha i zaparć.
  • Unikajmy stresu – nadmierne napięcie emocjonalne nie tylko wpływa na nasilone skurcze mięśni gładkich w obrębie jamy brzusznej, co jest przyczyną odczuwanego bólu, ale także osłabia perystaltykę jelit, czego efektem może być występowanie zaparć.
  • Ruszajmy się – aktywność fizyczna wspomaga prawidłowe funkcje układu pokarmowego, m.in. korzystnie wpływa na perystaltykę jelit, a także zmniejsza nadmierne napięcie mięśni gładkich.

Niestety codzienny, zabiegany styl życia nie sprzyja właściwemu dbaniu o siebie. Nie zawsze mamy możliwość i siłę by przestrzegać powyższych wskazań. W takich sytuacjach powinniśmy wiedzieć, jak możemy właściwie i skutecznie sobie pomóc.

 

Po drugie – skutecznie i bezpiecznie leczyć

Ból brzucha często związany jest z nadmiernymi skurczami mięśni gładkich, czego przyczyną może być bardzo wiele czynników. Dochodzi do niego np. po zbyt „ciężkim” posiłku, podczas miesiączki, w przypadku wzdęć, kolki żółciowej, infekcji dróg moczowych czy w przypadku zespołu jelita drażliwego. Odruchowo sięgamy wówczas po lek przeciwbólowy. Tymczasem likwiduje on tylko objaw, nie przyczynę. Najlepszym rozwiązaniem w takim momencie jest lek ukierunkowany  – zmniejszający siłę skurczu a tym samym obniżający nasilenie bólu.

Przykładem może być tutaj  Buscopan – lek rozkurczowy, który nie maskuje bólu, a usuwa jego przyczynę – skurcz. Działa precyzyjniew miejscu występującego skurczu i poprzez rozluźnienie napięcia mięśni gładkich narządów jamy brzusznej zmniejsza odczuwany ból. Buscopan FORTE szybko przynosi ulgę od bólu brzucha rozpoczynając działanie już po 15 min. od zażycia tabletki.

na-bol-brzucha

Inną przyczyną bólu brzucha mogą być zaparcia. W tym wypadku należy poszukać rozwiązania, które pomoże szybko i bezpiecznie pozbyć się zalegającej treści jelitowej. Ulgę przyniesie Dulcobis. Ten sprawdzony przez miliony konsumentów na całym świecie lek działa w podwójny sposób: aktywizuje perystaltykę jelit i zwiększa ilość wody w jelicie. W ten sposób ułatwia wypróżnienie. Co ważne, jego efekt jest przewidywalny – zaczyna działać po 6-12 godzinach – po zażyciu wieczorem, rano przynosi ulgę. Dulcobis ma postać niewielkich tabletek w otoczce dojelitowej. Dzięki niej nie rozpuszcza się w żołądku, a pełna dawka składnika aktywnego dociera do jelita grubego i tam zostaje uwolniona. Działa w miejscu, gdzie jest potrzebna.

 

Warto zadbać o to, aby zawsze mieć pod ręką odpowiednie rozwiązanie na daną dolegliwość. Dzięki temu problemy ze strony brzucha zostaną rozwiązane poprzez likwidację ich przyczyn a nie jedynie objawów.

***

[1] wg http://www.nabolbrzucha.pl/bol-i-skurcze-brzucha.html

Oceń ten artykuł:

1 gwiazdka2 gwiazdki3 gwiazdki4 gwiazdki5 gwiazdek (114 głosów, średnia: 4,46 z 5)
zapisuję głos...
Komentarze
  1. lilkawodna  7 listopada 2014 11:18

    Niestety też mam problem z za często bolącym brzuchem.

    Odpowiedz
  2. bbo  7 listopada 2014 19:32

    Ograniczyć tłuszcze i ruszać się to rozumiem, ale jak uniknąć stresu!?!

    Odpowiedz
  3. Justyna  9 grudnia 2014 14:41

    Ja mam swoją metodę na stres: biorę gorącą kąpiel i słucham ulubionej muzyki. Pomaga a na zaparcia, które się później pojawiają stosuję Dulcobis. Radzi on sobie w kilka godzin. Jedna tabletka na noc a rano, gdy już czujemy się dobrze we własnym ciele, możemy stawiać czoło nowym wyzwaniom.

    Odpowiedz
  4. Paulina  2 stycznia 2015 12:11

    A co z łasuchami? Ja niestety nie mogę sobie odmówić jak na coś mam ochotę, ale znalazłam na to sposób, kroję parę plasterków z korzenia imbiru i zalewam go gotowaną wodą,filtruję bo mam twardą wodę i jeszcze gorzej bym się czuła, mam filtr Dafi, jak postoi to wtedy piję, nie każdemu może smakować bo jest trochę palący taki wywar, ale na żolądek rewelacja, polecam:) Zauważyłam rownież, że i mniej się przeziębiam, więc chyba ma jeszcze więcej zastosowań o których jeszcze nie wiem.

    Odpowiedz

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany