Błędy w odżywianiu – sprawdź, czy je popełniasz!

Błędy w odżywianiu Polaków są podobne do tych, jakie popełnia obecnie cały wysokorozwinięty świat. Tymczasem prawidłowe nawyki żywieniowe, to klucz do odpowiedniej wagi ciała oraz dobrego samopoczucia i zdrowia. Szkoda jednak, że większość z nas utrwaliła  niewłaściwe zwyczaje, które trudno jest potem zmienić! Jakie błędy popełniamy najczęściej, wylicza Małgorzata Chylewska, dietetyk LightBox.

Najczęściej popełniane błędy dotyczące żywienia ludzi, mają dwojaki charakter. Z jednej strony są związane z niedoborami pokarmowymi, a drugiej, z nadmiernym przejadaniem się oraz nieodpowiednim stylem życia (np. nagminne przepracowanie, mała aktywność fizyczna, życie w nieustannym stresie, używki, czyli palenie tytoniu, picie alkoholu, narkomania).

zdrowie jedzenie dla urody

Czego zwykle dotyczą błędy w odżywianiu ?

Choć trudno to zrozumieć, to pomimo naszego rozwoju i ogólnego dostępu do żywności, nagminnym zjawiskiem są niestety niedobory żywieniowe. Najczęściej dotyczą one zbyt małej ilości w spożywanych pokarmach takich składników, jak: białka, witaminy i sole mineralne, błonnik pokarmowy, nienasycone kwasy tłuszczowe (NNKT). Tymczasem są to substancje odżywcze niezbędne nam do życia i normalnego funkcjonowania! Ich niedobór może prowadzić do różnych chorób, anemii, spadku odporności, osłabienia organizmu, a nawet do poważniejszych schorzeń (np. anoreksji, niewydolności narządowych, nowotworów.

Za niską wartość kaloryczną diety najczęściej odnotowuje się u dziewcząt (szczególnie ze starszych grup wiekowych), które w okresie dojrzewania zaczynają niekiedy zbyt przesadnie dbać o zachowanie szczupłej sylwetki i celowo ograniczają wtedy ilość spożywanego jedzenia. O ironio, przyczyniają się do tego niestety różne media, ponieważ uparcie od lat lansują wizerunek nienaturalnie chudych modelek. Zbyt mało energii spożywa oczywiście również coraz więcej polskich dzieci i osób dorosłych (szczególnie emerytów), z powodu życia w złych warunkach społeczno-ekonomicznych.

Zagrożenia związane ogólnie z przejadaniem się dotyczą z kolei nadmiernego spożycia produktów wysokoenergetycznych (przede wszystkim węglowodanów, w tym szczególnie cukrów prostych) oraz powodowanego tym dodatniego bilansu energetycznego, a także nadmiernego spożycia tłuszczów szczególnie zwierzęcych, co skutkuje wzrostem w organizmie „złego” cholesterolu i niezdrowych, nasyconych kwasów tłuszczowych. Do tego dochodzi również nadmierne spożycie soli kuchennej. Jak się okazuje, nawet przy nadmiernej dostawie energii z pożywieniem może wystąpić niedobór niektórych składników odżywczych niezbędnych do prawidłowego funkcjonowania organizmu. Właśnie dlatego szkodliwa jest nadmierna konsumpcja takich pokarmów, jak: cukier, słodycze, ciasta i ciastka, słodzone napoje, białe pieczywo i produkty wysokoprzetworzone. Takie jedzenie jest mało wartościowe odżywczo, za to dostarczaj organizmowi głównie tzw. pustych kalorii, przez co tyjemy, zakwaszamy się i stopniowo osłabiamy organizm. Łatwo prowadzi to również do niedoboru białek, witamin, minerałów i innych, wyżej wymienionych substancji odżywczych.

Poniżej lista 10 błędów w odżywianiu najczęściej popełnianych przez Polaków:

  1. złe lub niewłaściwe bilansowanie codziennej diety pod względem jakościowym (nieodpowiednia jakość produktów spożywczych wybieranych do konsumpcji oraz niewłaściwa częstość ich spożycia) oraz ilościowym (nieodpowiednia wartość kaloryczna całego pożywienia spożywanego w ciągu doby, w stosunku do płci i wieku oraz aktywności fizycznej i wykonywanej pracy, a także niewłaściwe ilości i proporcje poszczególnych składników odżywczych, dostarczane w codziennym pożywieniu. Śniadanie powinno stanowić 25-30 proc. wartości energetycznej dla całodziennej racji pokarmowej, II śniadanie to odpowiednio 5-10 proc. tej wartości, obiad 30-35 proc., podwieczorek 5-10 proc., natomiast kolacja 20-25 proc. dziennego zapotrzebowania pokarmowego);
  2. niewłaściwa liczba i rozkład posiłków jedzonych w ciągu dnia – powinno być 3 (śniadanie, obiad i kolacja) do 5 posiłków (pierwsze śniadanie, drugie śniadanie, obiad, podwieczorek i kolacja);
  3. nieregularne spożywanie posiłków (brak ustalonych stałych pór konsumpcji poszczególnych posiłków w ciągu dnia) orazza długie przerwy pomiędzy posiłkami;
  4. unikanie jedzenia śniadań;
  5. spożywanie wieczorem obfitego posiłku głównego, w tym również zjadanie go zbyt późno (po godzinie 18:00);
  6. nagminne podjadanie pomiędzy właściwymi posiłkami, w tym szczególnie naganna jest codzienna konsumpcja słodyczy i/lub tłustych oraz słonych przekąsek, a także podjadanie w czasie bezsennych nocy;
  7. spożywanie zbyt małej ilości warzyw, owoców i zdrowych płynów (czyli np. picie najlepiej niegazowanej wody mineralnej, zamiast niezdrowych i tuczących napojów słodzonych);
  8. brak kontroli nad jakością spożywanych codziennie posiłków (czyli np. niesprawdzanie ich świeżości, nieczytanie etykiet i zamieszczonego tam składu produktów żywnościowych, kupowanie żywności taniej, za to kiepskiej jakości i niezdrowej, monotonia dietetyczna, czyli brak urozmaicania posiłków);
  9. jedzenie w chwili stresu, czyli tzw. „zajadanie stresu” (uspokajanie się za pomocą konsumpcji);
  10. robienie zakupów w momentach, gdy odczuwa się głód (np. przed obiadem po pracy), podczas gdy zasadą jest, by na zakupy chodzić wypoczętym i sytym, po odczekaniu przynajmniej godziny po posiłku, by nie odczuwać zbytniej ociężałości.

Małgorzata Chylewska, dietetyk LightBox.

***

Małgorzata Chylewska, dietetyk LightBox, Absolwentka Wydziału Technologii Żywności SGGW, specjalizacja: żywienie człowieka. Ukończyła studia podyplomowe w Instytucie Żywności i Żywienia na kierunkach: Bezpieczeństwo Żywności oraz Poradnictwo dietetyczne – postępy w żywieniu człowieka. Pracownik naukowy Instytutu Żywienia Człowieka SGGW, a następnie asystent w Pracowni Żywienia, kierownik sekcji i zastępca kierownika Oddziału Higieny Żywności, Żywienia i PU w Powiatowej Stacji Sanitarno-Epidemiologicznej w mieście stołecznym Warszawa.

Oceń ten artykuł:

1 gwiazdka2 gwiazdki3 gwiazdki4 gwiazdki5 gwiazdek (203 głosów, średnia: 4,80 z 5)
zapisuję głos...
Komentarze
  1. martucha180  21 października 2015 09:15

    Bez śniadania z domu nie wyje, więc 4. punkt mnie nie dotyczy.

    Odpowiedz
  2. Żanett  21 października 2015 10:25

    Mnie nie dotyczy punkt 9. Mam dokładnie na odwrót – jak się stresuję, to nic nie przełknę.

    Odpowiedz
  3. lilkawodna  21 października 2015 11:06

    Ja popełniał wile z tych błędów. Nie mam czasu w ciągu dni na jedzenie i jem dużo po 18 jak wraca mąż z pracy.

    Odpowiedz
  4. macierzanka  21 października 2015 17:56

    Moje błędy w odżywianiu to:unikanie jedzenia śniadań i niewłaściwa liczba posiłków w ciągu dnia-jem rzadko i dużo.

    Odpowiedz
  5. Wusia  21 października 2015 20:45

    Podjadanie i zbyt obfite kolacje to moje największe grzechy.Obiecuje sobie poprawę!

    Odpowiedz
  6. martus2833  21 października 2015 22:24

    Niestety praktycznie w ogóle nie jadam śniadań. Wystarcza mi kubek kawy.To duży błąd, bo około południa jestem głodna jak wilk i rzucam się na niezdrową przekąską.

    Odpowiedz
  7. marrika  21 października 2015 23:03

    Śniadanie jem zawsze. Czasem zdarza mi się zajadać emocje.

    Odpowiedz
  8. Patriszia  24 października 2015 13:15

    Niestety popełniam większość tych błędów.

    Odpowiedz
  9. Anita  26 października 2015 21:00

    ważny artykuł!

    Odpowiedz
  10. Aneta  29 października 2015 13:37

    Na szczęście nie popełniam zbyt wiele błędów w tym temacie 🙂

    Odpowiedz
  11. Agnieszka  17 listopada 2015 13:39

    Pomocne

    Odpowiedz
  12. luna341  23 lutego 2016 19:09

    Popełniam sporo błędów żywieniowych.Nie jadam śniadań.jem dwa większe posiłki.Podjadam słodycze zamiast porcji warzyw i owoców.Oj sporo tych grzeszków.ale obiecuje poprawę

    Odpowiedz
  13. Hidari11  27 sierpnia 2016 07:59

    Nieregularne jedzenie posiłków to u mnie standard. Nie zmienię tego jednak, bo nie ma takiej możliwości. Plan na studiach jest chaotyczny, pracuję też dorywczo w różnych godzinach. Mniej więcej o tej samej porze jem tylko śniadanie.

    Odpowiedz
  14. Justyna  27 października 2016 21:18

    Moim największym problemem jest niejedzenie śniadań. Niestety rano nie jestem w stanie nic przełknąć, dopiero ok. 10 zaczyna chcieć mi się jeść. Trudno mi się zmusić do jedzenia rano na siłę.

    Odpowiedz
  15. bozenadrozdz  14 listopada 2017 14:09

    Błędy żywieniowe Polaków są podobne do tych, jakie popełnia obecnie cały wysokorozwinięty świat. Tymczasem prawidłowe nawyki żywieniowe, to klucz do odpowiedniej wagi ciała oraz dobrego samopoczucia i zdrowia. Szkoda jednak, że większość z nas utrwaliła niewłaściwe zwyczaje, które trudno jest potem zmienić!

    Odpowiedz
    • bozenadrozdz  14 listopada 2017 14:10

      Najczęściej popełniane błędy dotyczące żywienia ludzi, mają dwojaki charakter. Z jednej strony są związane z niedoborami pokarmowymi, a drugiej, z nadmiernym przejadaniem się oraz nieodpowiednim stylem życia (np. nagminne przepracowanie, mała aktywność fizyczna, życie w nieustannym stresie, używki, czyli palenie tytoniu, picie alkoholu, narkomania).

      Odpowiedz
      • bozenadrozdz  14 listopada 2017 14:10

        Czego zwykle dotyczą błędy żywieniowe? Choć trudno to zrozumieć, to pomimo naszego rozwoju i ogólnego dostępu do żywności, nagminnym zjawiskiem są niestety niedobory żywieniowe. Najczęściej dotyczą one zbyt małej ilości w spożywanych pokarmach takich składników, jak: białka, witaminy i sole mineralne, błonnik pokarmowy, nienasycone kwasy tłuszczowe (NNKT).

        Odpowiedz
        • bozenadrozdz  14 listopada 2017 14:10

          Tymczasem są to substancje odżywcze niezbędne nam do życia i normalnego funkcjonowania! Ich niedobór może prowadzić do różnych chorób, anemii, spadku odporności, osłabienia organizmu, a nawet do poważniejszych schorzeń (np. anoreksji, niewydolności narządowych, nowotworów).

          Odpowiedz
          • bozenadrozdz  14 listopada 2017 14:10

            Za niską wartość kaloryczną diety najczęściej odnotowuje się u dziewcząt (szczególnie ze starszych grup wiekowych), które w okresie dojrzewania zaczynają niekiedy zbyt przesadnie dbać o zachowanie szczupłej sylwetki i celowo ograniczają wtedy ilość spożywanego jedzenia.

          • bozenadrozdz  14 listopada 2017 14:11

            O ironio, przyczyniają się do tego niestety różne media, ponieważ uparcie od lat lansują wizerunek nienaturalnie chudych modelek. Zbyt mało energii spożywa oczywiście również coraz więcej polskich dzieci i osób dorosłych (szczególnie emerytów), z powodu życia w złych warunkach społeczno-ekonomicznych.

    • bozenadrozdz  14 listopada 2017 14:11

      Zagrożenia związane ogólnie z przejadaniem się dotyczą z kolei nadmiernego spożycia produktów wysokoenergetycznych (przede wszystkim węglowodanów, w tym szczególnie cukrów prostych) oraz powodowanego tym dodatniego bilansu energetycznego, a także nadmiernego spożycia tłuszczów szczególnie zwierzęcych, co skutkuje wzrostem w organizmie „złego” cholesterolu i niezdrowych, nasyconych kwasów tłuszczowych.

      Odpowiedz
      • bozenadrozdz  14 listopada 2017 14:11

        Do tego dochodzi również nadmierne spożycie soli kuchennej. Jak się okazuje, nawet przy nadmiernej dostawie energii z pożywieniem może wystąpić niedobór niektórych składników odżywczych niezbędnych do prawidłowego funkcjonowania organizmu.

        Odpowiedz
        • bozenadrozdz  14 listopada 2017 14:12

          Właśnie dlatego szkodliwa jest nadmierna konsumpcja takich pokarmów, jak: cukier, słodycze, ciasta i ciastka, słodzone napoje, białe pieczywo i produkty wysokoprzetworzone.

          Odpowiedz
          • bozenadrozdz  14 listopada 2017 14:12

            Takie jedzenie jest mało wartościowe odżywczo, za to dostarczaj organizmowi głównie tzw. pustych kalorii, przez co tyjemy, zakwaszamy się i stopniowo osłabiamy organizm. Łatwo prowadzi to również do niedoboru białek, witamin, minerałów i innych, wyżej wymienionych substancji odżywczych.

          • bozenadrozdz  14 listopada 2017 14:12

            złe lub niewłaściwe bilansowanie codziennej diety pod względem jakościowym (nieodpowiednia jakość produktów spożywczych wybieranych do konsumpcji oraz niewłaściwa częstość ich spożycia) oraz ilościowym (nieodpowiednia wartość kaloryczna całego pożywienia spożywanego w ciągu doby, w stosunku do płci i wieku oraz aktywności fizycznej i wykonywanej pracy, a także niewłaściwe ilości i proporcje poszczególnych składników odżywczych, dostarczane w codziennym pożywieniu. Śniadanie powinno stanowić 25-30 proc. wartości energetycznej dla całodziennej racji pokarmowej, II śniadanie to odpowiednio 5-10 proc. tej wartości, obiad 30-35 proc., podwieczorek 5-10 proc., natomiast kolacja 20-25 proc. dziennego zapotrzebowania pokarmowego);

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany