Adaptacja dziecka w przedszkolu
Rozpoczęcie edukacji przedszkolnej jest dla dziecka ważnym przeżyciem, dlatego też konieczne jest wspieranie go przez rodzinę i nauczycieli. Trudne momenty przeżywają także rodzice, gdy ich pociecha rozpoczyna przygodę z przedszkolem. Potrzebują wtedy wsparcia i porady specjalistów. Dlatego przedszkole, jako profesjonalne środowisko wychowawcze, może udzielić rodzicom wskazówek, służyć radą i pomóc w rozwiązywaniu wątpliwości związanych z adaptacją.
Oto kilka praktycznych porad dla rodziców od Pani Anny Lipińskiej, psychologa współpracującego z grupą przedszkoli Kidzcorner:
1) Jak radzić sobie z rozstaniem?
Przede wszystkim zachować spokój. Rano nie zwracać zbytnio uwagi na dramatyczne gesty malucha, tylko konsekwentnie i ze spokojem przygotowywać go do wyjścia. Jest szansa, że dziecku udzieli się nasz spokój. Warto też skrócić – tyle, ile się da – czas spędzony rano w domu (np. wieczorem przygotować ubranie na jutro, nie budzić malca zbyt wcześnie), bo dzięki temu smyk nie zdąży się „nakręcić”. Warto też, by maluch miał jak najbardziej uporządkowany harmonogram dnia. Dzięki temu będzie spokojniejszy. Jeśli będziemy postępować konsekwentnie, już po około dwóch tygodniach maluch będzie chodził do przedszkola bez problemów. Podstawowa zasada: niczego nie przedłużać.
2) Kto powinien przyprowadzać i odbierać dziecko z przedszkola?
Dobrze, by do przedszkola odprowadzał dziecko ten z rodziców, który ma „mocniejsze nerwy” (więc nie da się ubłagać na powrót do domu ani sprowokować głośnym płaczem). Pożegnanie w szatni powinno być krótkie i rzeczowe: wystarczy ucałować malca, życzyć miłego dnia, powiedzieć, kiedy po niego wrócimy. Po odebraniu malucha z Przedszkola pytamy go o rzeczy miłe, np. z kim się dzisiaj bawił, czy był na spacerze itp. Unikamy pytań drażliwych w stylu: „Jak długo jeszcze płakałeś?”, „No i po co było rano tak histeryzować?”. Powitanie powinno być ciepłe, pełne miłości bez nutki poczucia winy ani żalu, które dziecko natychmiast wyczuje, co w konsekwencji wpłynie na większe trudności z rozstaniem następnego dnia.
3) Dlaczego moje dziecko inaczej zachowuje się w domu?
Dziecko w środowisku domowym czuje się najbezpieczniej, dlatego po dniu spędzonym w przedszkolu, dniu nowych wyzwań, przestrzegania reguł i norm może zmienić zachowanie na bardziej „ekspresyjne” wprawiając rodziców w zakłopotanie. Jednak ten okres nie trwa wiecznie i kiedy dziecko poczuje się w przedszkolu bardziej swobodnie wszystko wraca do normy.
Dla rodziców i dzieci mieszkających w Warszawie grupa przedszkoli Kidzcorner przygotowuje autorski program adaptacyjny „Itsy Kidzy”, „Stumilki”, którego celem nadrzędnym jest umożliwienie dziecku łagodnego startu w grupie rówieśniczej oraz bezbolesnego rozstania się z rodzicami” – mówi pani Anna Skwarka, Dyrektor dwujęzycznych przedszkoli Kidzcorner oraz W Stumilowym Lesie należących do Grupy Kidzcorner.
Program pod nazwą Itsy Kidzy (na Mokotowie) i Stumilki (na Białołęce) realizowany jest w formie zajęć popołudniowych, w których uczestniczą rodzice wraz ze swoimi pociechami w wieku od 1,5 do 3 lat. Dzieci spotykają się 3 razy w tygodniu na następujących zajęciach:
- przed-przedszkolnych – obejmujących zabawy muzyczno-ruchowe, plastyczne i logopedyczne z elementami glottodydaktyki
- gimnastycznych – prowadzonych w oparciu o Metodę Ruchu Rozwijającego Weroniki Sherborne
- umuzykalniających – wzbogacających słownik słuchowy, wrażliwość słuchową, kształcących głos i rozwijający umiejętności śpiewania i improwizowania – według metody Edwina E. Gordona
Uczęszczając na zajęcia przez okres od 3 do 9 miesięcy dzieci nawiązują kontakty społeczne, doświadczają działania w grupie rówieśniczej, przyzwyczają się do przedszkola i do pracujących w nim nauczycieli. Rodzice również nabierają zaufania do kadry nauczycielskiej, lepiej poznają rytm i organizację przedszkola i mają możliwość zadawania wszelkich nurtujących ich pytań. Ponieważ zetknięcie się z rzeczywistością przedszkolną przebiega w sposób bezpieczny, w obecności pozytywnie nastawionych rodziców, wejście do grupy przedszkolnej składającej się z dzieci adaptacyjnych jest naturalne, łagodnie i bezbolesne zarówno dla dzieci jak i dla ich rodziców.