Prof. Ewa Stachowska wyjaśnia: Niedobory witaminy D na jesień – cz.1

Spis treści:

Sezon jesienno – zimowy wiąże się z brakiem światła słonecznego. Czy zatem grożą nam niedobory witaminy D?  Przyzwyczajeni  latem do opalania i wygrzewania się w słońcu – gdy tego zabraknie- możemy poczuć wahania nastroju czy wręcz  jesienną chandrę. Antidotum na złe samopoczucie jest prawidłowe odżywianie – zmodyfikowane pod kątem zimowych miesięcy a także suplementacja witaminy D. Dlaczego? O tym, jak nie dać się zaskoczyć zimie i efektom wynikającym z braku własnie witaminy D – zwanej witaminą słońca rozmawiamy z naszym ekspertem prof. Ewą Stachowską.

Niedobory witaminy D na jesień

fot. Depositphotos

Niedobory witaminy D

Mam przed sobą wytyczne panelu ekspertów dotyczące suplementacji witaminą D. Rzeczowy raport z 2011 r stworzony przez ekspertów i badaczy. Wynika z niego, że musimy wiele zmienić w naszym podejściu do suplementacji. Choć raport ma kilka lat, nadal nie jest powszechnie znany. A powinien być! Poznajmy zatem jego założenia.

1. O czym trzeba pamiętać?

Przed włączeniem do diety zwiększonych dawek witaminy należy koniecznie skonsultować się z lekarzem (który wykluczy np. drugorzędową lub trzeciorzędową nadczynność przytarczyc).

2. Jakie są rekomendacje dotyczące rozpoczęcia suplementacji dużymi dawkami witaminy D 1?

Eksperci rekomendują wykonanie pomiarów zawartości (stężenia) tej witaminy w surowicy osób zagrożonych ryzykiem niedoboru w celu dobrania indywidualnej i OPTYMALNEJ dawki. Badania stężenia witaminy D w surowicy, nie są rekomendowane dla osób zdrowych (bez obciążających zaburzeń).

3. Na czym polega badanie zawartości witaminy D w surowicy i gdzie je zrobić?

Eksperci rekomendują wykonanie badania aktywnej postaci witaminy 25 hydroksywitaminy D [25 (OH) D]. To badanie można zrobić w wyspecjalizowanych laboratoriach analitycznych

4. Kto koniecznie powinien zrobić badania?

Badania stężenia [25 (OH) D] w surowicy powinny zrobić osoby otyłe z zespołami złego wchłaniania (kieruje na badanie lekarz) oraz osoby z pierwotnym hiperparatyroidyzmem.

5. Kto powinien profilaktycznie suplementować się witaminą D bez badań?

Profilaktycznie suplementować powinny się osoby zdrowe od października do końca kwietnia: 1000 jednostek (IU) (przy braku słońca), osoby powyżej 65. rż. przez cały rok: 1000 jednostek (IU)

6. Kto jest w grupie ryzyka niedoboru witaminy D?

W tej grupie znajdują się:

  • 1. noworodki i niemowlęta
  • 2. dzieci i młodzież 1-18
  • 3.  osoby otyłe z zespołami złego wchłaniania

7. Kiedy można stwierdzić niedobór witaminy D?

Niedobór stwierdzamy, gdy we krwi stężenie 25 (OH) D wynosi poniżej 20 ng/ml

8. Kiedy można stwierdzić zagrożenie niedoborem witaminy D?

Zagrożenie niedoborem możemy stwierdzić, gdy we krwi stężenie 25 (OH) D wynosi 21-29 ng/ml

9. Co mi grozi, jeśli mam niedobory witaminy D?

Z niedoborem witamy D wiąże się:

  • zwiększone ryzyko zachorowania na niektóre nowotwory złośliwe (jelita grubego, prostaty i piersi),
  • zwiększone ryzyko chorób układu krążenia (zawał, udar).
  • zwiększenie ryzyka chorób autoimmunologicznych- Hashimoto, Cukrzyca typu I, stwardnienie rozsiane, reumatoidalne zapalenie stawów
  • zwiększone ryzyko infekcji

Dalsze rekomendacje i dawki przeczytacie w drugiej części naszej rozmowy

Autor: Prof. dr hab. n. med. Ewa Stachowska

PrEwa-Stachowskaof. dr hab. n. med. Ewa Stachowska – biochemik i specjalista z dziedziny żywienia człowieka. Kieruje Zakładem Biochemii i Żywienia Człowieka Pomorskiego Uniwersytetu Medycznego w Szczecinie. Specjalizuje się w dobieraniu sposobu żywienia dla osób z nasilonym procesem miażdżycowym, które przeszły operację przeszczepu nerki oraz badaniami nad wpływem lipidów na proces zapalny. Właściciel poradni Dietetica  www.dietetica.com.pl

Oceń ten artykuł:

1 gwiazdka2 gwiazdki3 gwiazdki4 gwiazdki5 gwiazdek (277 głosów, średnia: 4,51 z 5)
zapisuję głos...
Komentarze
  1. marta  20 listopada 2017 10:21

    wszystkie witaminy są bardzo ważne, ja u moich dzieci stosuję suplementację żelaza całym rokiem. Ostatnio przerzuciliśmy się na dicofer junior, bo to nowość którą od razu moje dzieci pokochały 🙂

    Odpowiedz
  2. Neon  27 marca 2020 21:12

    Akurat niedobór witaminy D3 to dość częsty problem w naszym klimacie

    Odpowiedz

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany