7 sposobów na poprawę odporności dziecka zanim pójdzie do szkoły!

Już w przyszły wtorek oficjalne rozpoczęcie nowego roku szkolnego. Zbliżająca się jesień nie będzie z pewnością sprzyjać zdrowiu dzieci, a te szczególnie narażone są na przeziębienie i wirusy przebywając w dużej grupie. Z pewnością każda mama już wie co oznacza szkolna epidemia grypy, czy anginy. Jak uniknąć choroby dziecka, kosztów związanych z leczeniem i załatwianiem czasu wolnego, by zająć się pociechą? Należy zadbać o naturalną obronę organizmu malucha. Poznaj 7 sposobów na poprawę odporności dziecka jeszcze zanim pójdzie do szkoły!

czy-posylac-dziecko-do-przedszkola-i-kiedy

7 sposobów na poprawę odporności dziecka – Z jak zdrowe zęby

Z ostatnich badań Ipsos dotyczących stanu uzębienia dzieci i nastolatków wynika, że prawie 20 proc. z nich w ogóle nie odwiedza lekarzy stomatologów. Jak wynika z raportu, 85 proc. polskich sześciolatków ma próchnicę, wśród piętnastolatków odsetek ten zwiększa się do blisko 92 proc., a wśród osiemnastolatków sięga już 96 proc. To naprawdę zatrważające dane. Plasują one Polskę w czołówce krajów, w których odsetek dzieci dotkniętych próchnicą jest największy. A przecież dobry stan zębów mlecznych przekłada się na stan zdrowia zębów stałych i oddziałuje na zdrowie ogólne. – Choroba próchnicowa ma wpływ na problemy z układem oddechowym, pokarmowym czy sercowo-naczyniowym. Nie zapominajmy więc o tym i dbajmy o zęby wszystkich członków rodziny od niemowlęctwa – mówi lekarz pediatra, Małgorzata Szczepulska – Kowalczyk z Centrum Medycznego Scanmed w Krakowie.

7 sposobów na poprawę odporności dziecka – D jak witamina D

Witamina D powstaje w organizmie pod wpływem słońca, którego po lecie już coraz mniej. Dlatego warto zadbać o suplementację już z początkiem września. Poza tym, że witamina ta pobudza wchłanianie fosforu i wapnia, jest bardzo ważna w prawidłowym funkcjonowaniu układu odpornościowego człowieka. Bez witaminy D nasza armia obrońców przed infekcjami, czyli limfocyty T są leniwe i mniej waleczne.

7 sposobów na poprawę odporności dziecka – R jak ruch na świeżym powietrzu

Spacery pozytywnie wpływają na zdrowie. Regularny ruch, zwłaszcza na powietrzu, pobudza układ odpornościowy do produkcji białych ciałek krwi, zwiększa zdolność limfocytów do podziału w odpowiedzi na wtargnięcie do organizmu chorobotwórczych drobnoustrojów oraz wspomaga proces termoregulacji, który jest podstawą hartowania. Warto o tym pamiętać również jesienią i zimą, kiedy aura może specjalnie nie zachęcać do spacerów. Tymczasem, wystarczy odpowiednio ubrać siebie i nasze dzieci, a zła pogoda nie będzie już dla nas przeszkodą.

7 sposobów na poprawę odporności dziecka – O jak owoce

Aby dostarczyć organizmowi cennych witamin i składników mineralnych, które wzmocnią układ odpornościowy, warto aby nasza dieta była urozmaicona, obfitowała w świeże owoce. Zwłaszcza jesienią, kiedy dojrzewają owoce sezonowe, a wśród nich bogate w beta karoten i witaminę C morele i brzoskwinie. Tę ostatnią możemy jeszcze znaleźć w kiwi oraz owocach cytrusowych.

7 sposobów na poprawę odporności dziecka – W jak warzywa

Jesień obfituje również w świeże warzywa, które pomagają zwiększyć naturalną odporność. Na przykład marchew, dynia, cukinia, papryka, pomidory, brukselka, czy brokuł to doskonałe źródło beta karotenu i witaminy C. – Prawdziwą bombą witaminy C jest natka pietruszki – jej dodatek do koktajlu czy sałatki na pewno w znacznym stopniu przyczyni się do wzrostu odporności – dodaje dietetyk, Małgorzata Stróżyńska z Centrum Medycznego Scanmed w Warszawie.

7 sposobów na poprawę odporności dziecka – I jak immunologia 

Człowiek przychodzi na świat z w pełni niewykształconym układem immunologicznym, czyli odpornościowym. Może dziwnie to zabrzmi, ale dlatego właśnie dziecko musi przechodzić infekcje. W ten sposób jego organizm uczy się rozpoznawać choroby i z nimi walczyć. Dlatego właśnie dzieci chorują częściej niż dorośli. Stąd, ważne jest, aby zapewnić dziecku zdrowy i aktywny plan dnia, ale to nie uchroni go w 100 proc. od przeziębienia. Pamiętaj więc, aby w trosce o dobre samopoczucie dziecka nie podawać mu całej półki aptecznych medykamentów. Takim podejściem można jedynie przedobrzyć – rozleniwić układ immunologiczny, a tym samym zaszkodzić dziecku.

7 sposobów na poprawę odporności dziecka – E jak energia

Postawmy na wypoczynek, który zapewni nam odpowiednia ilość snu. Nie zapominajmy o zdrowym jedzeniu, a także aktywnym wypoczynku oraz …miłości – przytulanie dziecka, okazywanie mu dobrych emocji daje Tobie i dziecku mnóstwo pozytywnej energii i siły. Pamiętaj, zbyt mało snu, niehigieniczny tryb życia bez okazywania sobie uczuć obniża naszą odporność, efektywność, koncentrację i poziom optymizmu.

Oceń ten artykuł:

1 gwiazdka2 gwiazdki3 gwiazdki4 gwiazdki5 gwiazdek (163 głosów, średnia: 4,26 z 5)
zapisuję głos...
Komentarze
  1. Żanett  29 sierpnia 2015 08:06

    Jesienią witaminy obowiązkowo – tak zapobiegawczo 🙂

    Odpowiedz
  2. martucha180  29 sierpnia 2015 08:56

    M jak miłość i motywacja.

    Odpowiedz
  3. lilkawodna  29 sierpnia 2015 09:27

    Świeże powietrze. Od kiedy mam dziecko i codziennie chodze z nim na spacery nie choruje. A kiedyś od września do maja ciągnęły mi się przeziębienia. Owoce i warzywa jem codziennie. Przutulam dziecko, daje mu witaminę D. Dobrze, że napisaliscie, że dzieci chorując zdobywają odporność. To zawsze jakieś pocieszenie dla zmartwionej matki.

    Odpowiedz
  4. martus2833  29 sierpnia 2015 14:50

    Moim zdaniem najważniejsza jest dieta i przebywanie na świeżym powietrzu. Nie jestem zwolenniczką dodatkowej suplementacji witamin. Po pierwsze są one przyswajalne w nikłym procencie; po drugie to zawsze chemia.

    Odpowiedz
  5. kataryna kiełboń  30 sierpnia 2015 13:57

    Podawajmy naszym dzieciom domowe, zdrowe jedzenie bez żadnych modyfikacji i chemii a obedzie się bez wspomagaczy w postaci suplementów diety.

    Odpowiedz
  6. janka  30 sierpnia 2015 16:26

    dobrze, że teraz dużo się mówi o witaminie D. ja podaję dzieciakom
    d-vitum forte 1000 j.m. – tak zalecił lekarz pediatra po badaniach. chyba za grubo smarowałam na wakacjach kremem z filtrem

    Odpowiedz
  7. Aneta  31 sierpnia 2015 14:50

    Nie wszystkich chorób jesteśmy w stanie uniknąć – dobrze, jeżeli w wieku dziecięcym dopadnie nas świnka, ospa czy różyczka.

    Odpowiedz
  8. bbo  1 września 2015 12:36

    Moim zdaniem to najważniejsza jest zdrowa dieta i ruch na świeżym powietrzu, a wtedy odporność jest na medal!

    Odpowiedz
  9. Patriszia  2 września 2015 07:27

    Muszę mojej siostrze pokazać artykuł. Jej córka często choruje.

    Odpowiedz
  10. Marysia  6 grudnia 2015 17:36

    Super artykuł 😉

    Odpowiedz

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany