5 trików na bezpieczny jogging zimą

Najlepsza pogoda na jogging jest już niestety za nami. Ci, którzy zwlekali z rozpoczęciem biegania powinni przeczekać do wiosny lub wybrać się na siłownię, bo mroźne powietrze nie ułatwia treningu. Wytrwali i zahartowani, którzy ćwiczą już jakiś czas, nie muszą bać się sezonu jesień – zima. Skorzystaj z kilku rad, by zdrowo i bezpiecznie ćwiczyć na dworze także w chłodne dni. Podpowiadamy sposoby na bezpieczny jogging zimą.

Bezpieczny jogging zima

1. Ubierz się na cebulkę

Zasada ubierania się do biegania jest prosta i znana od dawien dawna – „cebula”. W chłodniejsze dni ubierajmy się warstwami, począwszy od sportowej koszulki odprowadzającej pot, przez lekki polar, po kurtę. Obowiązkowo czapka i rękawiczki. Warto przerzucić się z krótkich skarpetek na dłuższe i grubsze. Przez stopy i dłonie może uciekać do 30% ciepła, a przez głowę nawet 40%. Pamiętajmy, by nie przesadzać też z grubością poszczególnych warstw. Rozgrzewka pozwala nam odczuwać od 5 do nawet 10 stopni więcej, niż jest na zewnątrz. Dla największych zapaleńców, którzy biegają przy kilku lub kilkunastu stopniach mrozu, dobrym rozwiązaniem jest bielizna termoaktywna. Zapewnia prawidłową termoregulację, chroniąc i przed wyziębieniem i przed przegrzaniem. To zdecydowanie poprawia komfort treningu.

2. Zainwestuj w dobrą kurtkę

Okrycie wierzchnie chroni nas przed wiatrem i przed deszczem. Pozwala odprowadzać wilgoć pochodzącą z naszego ciała i zabezpiecza przed przegrzaniem lub przewianiem. Wybierzmy taką kurtkę, która oprócz dobrej jakości materiału będzie posiadać kaptur i kieszenie zapinane na zamek. Dzięki temu możemy zabrać klucz do mieszkania, czy chusteczki higieniczne.

3. Zwolnij tempo

Im niższa temperatura, tym niższe tempo biegu powinniśmy utrzymywać. Dlaczego? By nie pocić się tak intensywnie. Pamiętajmy, że wdychamy lodowate powietrze, które w zetknięciu z rozgrzanym ciałem łatwo jest przeziębić.

4. Rozgrzewaj się powoli

Gdy temperatura nie rozpieszcza, trudniej rozgrzać i rozruszać mięśnie. By ich nie nadwerężać i nie ryzykować kontuzji, nie szalejmy z szybkim startem. Rozpocznijmy od statycznych ćwiczeń rozciągających, stopniowo zwiększając ich intensywność. Jesienno-zimowa rozgrzewka powinna trwać kilka minut dłużej, niż ta letnia.

5. Zabierz płyny

Bez względu na porę roku, musisz pamiętać o zabraniu picia. Zimne powietrze jeszcze bardziej wysusza, przez co możemy potrzebować jeszcze więcej płynów.

Mówi się, że nie ma złej pogody na bieganie, jest tylko nieodpowiedni strój. W naszym klimacie możemy biegać przy niemal każdej pogodzie. Temperatury poniżej -20 stopni zdarzają się sporadycznie. W czasie zimy widać coraz więcej biegaczy, co może dodawać otuchy. Najważniejsze, że przez cały rok można biegać w tych samych butach. Przy lodzie i ubitym śniegu możemy powkręcać w podeszwę śruby (wkręty), które działają jak kolce i zabezpieczają przed poślizgnięciem się. Co ważne, po śliskiej nawierzchni biegamy trochę wolniej, ale wzmacniamy swoje mięśnie. Nawet najlepsi biegacze poczują niewzruszone wcześniej mięsnie pachwin, gdy  zaczną szukać stabilnego kroku na śniegu.

Aby bieganie było przyjemne w każdej porze roku, warto zaopatrzyć się w kilka gadżetów:

Chusta Polar Buff – wielofunkcyjna chusta, która zastąpi nam szalik, opaskę, czapkę, kaptur  w wersji zimowej. Ochroni nas przed mrozem, śniegiem, porywami wiatru. Została wykonana z mikrofibry i materiału Polarfleece.  Część chusty została wykończona antybakteryjną warstwą zrobioną z jonów srebra. Dzięki niej bakterie nie namnażają się i niwelujemy ryzyko pojawienia się brzydkiego zapachu. Ten element garderoby sprawdzi się podczas treningów przy niskiej temperaturze, także w zimie. Występuje w wielu wariantach kolorystycznych. Cena ok 109 zł.

Słuchawki Sennheiser OMX 185 – wielu biegaczy nie wyobraża sobie treningu bez muzyki w uszach. Uatrakcyjnia kilkadziesiąt minut biegu i pomaga zwalczać rutynę. Ten model słuchawek posiada specjalne zaczepy za uszy, dzięki czemu nie wypadają i zapewniają mocny, czysty dźwięk dobrej jakości, znany z produktów tej marki. Słuchawki pasują do większości odtwarzaczy, telefonów i smartfonów. Posiadają wtyk mini-jack 3,5mm. Słuchawki charakteryzują się z pasmem przenoszenia 18 – 22000 Hz, czułości 122 dB, impedancji 32 ohm. Cena ok. 149 zł.

Pulsometr Polar RX300X Bieganie &Multisport – niezbędnik współczesnego biegacza. Mierzy tętno, czas treningu, wydolność, spalone kalorie. Pozwala określić podstawowe parametry treningu i obciążenia treningowego. Wszystkie dane mogą być zbierane i analizowane na stronie producenta. Urządzenie posiada podświetlenie, menu w kilku językach, wskaźnik zużycia baterii, funkcję zegarka. Jest wodoszczelny do 50 metrów, dlatego nie straszny mu pot i deszcz. W zestawie znajduje się pulsometr, nadajnik na klatkę piersiową i instrukcja. Cena ok. 355 zł.

Koszulka termoaktywna Spokey Termica Woman – bielizna termoaktywna dla kobiet, dedykowana do uprawiania sportów na zewnątrz. Chroni przed wychłodzeniem i przegrzaniem. Dobrze przylega do ciała i poprawia komfort treningu. Koszulkę można używać także podczas innych aktywności – sprawdzi się podczas wędrówek po górach, czy na nartach. Cena ok. 79 zł.

Pas Fitletic Hydration HD08 – ergonomiczny pas dla biegacza z uchwytami na bidony. Posiada kieszonkę na najpotrzebniejsze akcesoria typu klucz, chusteczki.  Sprawdzi się podczas całorocznych treningów. Posiada elementy odblaskowe i zaczepy na tablicę startową.  Cena ok 159 zł.

Oceń ten artykuł:

1 gwiazdka2 gwiazdki3 gwiazdki4 gwiazdki5 gwiazdek (220 głosów, średnia: 4,43 z 5)
zapisuję głos...
Komentarze
  1. lilkawodna  14 listopada 2014 08:18

    Podziwiam biegających zimą.

    Odpowiedz
  2. martucha180  14 listopada 2014 19:25

    Ja też, ale wolę spacery.

    Odpowiedz
  3. bbo  15 listopada 2014 09:47

    Kilka zasad i bieganie jest bezpieczne o każdej porze roku.

    Odpowiedz
  4. as_sa  16 listopada 2014 07:45

    Wg mnie również osoby które dopiero co zamierzają zacząć przygodę z bieganiem powinny zaczekać do wiosny albo trenować na siłowni bo powietrze o tej porze roku może okazać się zdradliwe

    Odpowiedz
    • marttoolla6  16 listopada 2014 10:10

      a właśnie nie! W ziemie osiąga się lepsze efekty i to dziala zajebiscie motywująco.

      Odpowiedz
  5. marttoolla6  16 listopada 2014 10:13

    Na jogging nie bierze się napojów 😉
    Dopiero na dłuższe wybieganie- powyzej 15km- poniżej dasz radę bez!
    Jesli bieżeż w ziemie napoje na długie wybieganie, dodaj do niego pól łyżeczki soli- obnizy ona temperature zamarzania, poza tym pijąc sól (wiadomo sód) uzupełniasz elektrolity.

    Odpowiedz
    • marttoolla6  16 listopada 2014 10:14

      BIERZESZ!!! SORRY 😉

      Odpowiedz

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany