24 kwietnia – Europejski Dzień Śniadania. Co o najważniejszym posiłku dnia każdy powinien wiedzieć

Bez śniadania ani rusz! Takie hasło powinno przyświecać nam każdego dnia, tuż po przebudzeniu. Jeśli więc czytamy ten tekst na czczo, to znak, że już czas na pierwszy posiłek! Zwłaszcza dziś – podczas Europejskiego Dnia Śniadania. Przy tej okazji warto zadać sobie kilka pytań. Odpowiada na nie Iwonna Niegowska, żywieniowiec współpracujący z marką Rama.

fot. Pixabay.com

  1. Dlaczego śniadanie jest tak ważne?

Dźwięk budzika to dla wielu początek codziennej walki z czasem. Na polu walki, niestety, najszybciej polegnie… nasze śniadanie. Często jedzone w biegu albo zupełnie pomijane. Nie zdajemy sobie sprawy, że takim postępowaniem możemy sobie zepsuć cały dzień. Dlaczego?

  • Poranek to czas, kiedy nasz organizm oczekuje, że po okresie odpoczynku dostarczymy mu nowej dawki energii i w ten sposób podwyższymy poziom glukozy. Dlatego nie jedząc śniadania, jesteśmy narażeni, że już w godzinach przedpołudniowych będziemy się czuć zmęczeni, osłabieni, doznamy spadku nastroju.
  • Kiedy nie zjemy śniadania, bądźmy pewni, że organizm upomni się o jedzenie, a w rezultacie skompensujemy sobie brak tego posiłku nadmierną porcją obiadu albo – co gorsza – niezdrowymi przekąskami.
  • Jedząc regularnie śniadania, regulujemy swój metabolizm, co sprzyja utrzymaniu właściwej masy ciała.
  • Odpowiednio zbilansowane śniadanie sprzyja pracy mózgu, może poprawiać koncentrację i pamięć.
  • Ze względu na obowiązki zawodowe oraz obecność dzieci w szkołach często nie mamy możliwości wspólnego spożywania obiadu. Dlatego to śniadanie może stać się posiłkiem, który będzie gromadził przy stole całą rodzinę. Będzie doskonałą okazją do budowania rodzinnych więzi i kształtowania właściwych nawyków żywieniowych.
  1. Kiedy jeść śniadanie?

Po pierwszy posiłek w ciągu dnia należy najlepiej sięgnąć do 30 minut po przebudzeniu.

 

  1. Z czego powinno składać się idealne śniadanie?

Śniadanie ma być drugim posiłkiem w ciągu dnia pod względem kaloryczności (po obiedzie), cechując się kalorycznością na poziomie 500-700 kcal. Powinno dostarczyć naszemu organizmowi 20-25% całodobowej energii. Aby było pełnowartościowe i dobrze zbilansowane, śniadanie powinno składać się z:

  • białka obecnego m.in. w produktach mlecznych (mleko, jogurt, twaróg) czy jajach;
  • węglowodanów złożonych obecnych m.in. w pełnoziarnistym pieczywie, otrębach, płatkach owsianych;
  • produktów bogatych w nienasycone kwasy tłuszczowe, np. ryb, dobrej jakości margaryny. Tu warto zwrócić uwagę, by produkt do smarowania pieczywa powstawał na bazie wysokiej jakości olejów roślinnych, jak np. Rama Classic, która zawiera wysokiej jakości olej rzepakowy.
  • warzyw i owoców, które są źródłem składników odżywczych, w tym witamin, składników mineralnych oraz błonnika pokarmowego sprzyjającego prawidłowej pracy przewodu pokarmowego.

 

  1. Jak przygotować szybko pełnowartościowe śniadanie?

 Bywa, że rezygnujemy ze śniadania ze względu na brak czasu. Warto zatem poznać kilka wskazówek, które pomogą nam przygotować pełnowartościowe śniadanie, biorąc pod uwagę poranny pośpiech.

  • Odpowiedzią na szybkie śniadanie są kanapki. Jeśli wiemy, że rano będziemy mieć ekstremalnie mało czasu, możemy składniki przygotować poprzedniego wieczoru, np. ugotować jajka na twardo, pokroić warzywa, przygotować biały ser, przyrządzić pastę.

Oto pomysł na śniadaniowe kanapki z pastą z makreli

Kanapki z pastą z makreli – fot. Rama

Składniki:

  • chleb z ziarnami słonecznika, kromki – 4 sztuki
  • Rama Classic – 4 łyżki
  • jajka – 2 sztuki
  • wędzona makrela – 1 sztuka
  • cebula dymka ze szczypiorkiem – 1 sztuka
  • ziarna słonecznika – 2 łyżeczki

Sposób przygotowania:

  1. Jaja ugotuj na twardo, ostudź i obierz ze skorupek.
  2. Makrelę oczyść ze skóry i ości, oddzielone mięso włóż do miseczki.
  3. Jaja i cebulę dymkę drobno posiekaj, wymieszaj w miseczce z 2 łyżkami Ramy, dodaj makrelę.
  4. Posmaruj pieczywo Ramą. Na kromki chleba nałóż pastę rybną, a następnie posyp je siekanym szczypiorem i ziarnami słonecznika.

 

  • Wbrew niektórym opiniom, na szybko przygotujemy także owsiankę. Wystarczy płatki owsiane zalać dzień wcześniej mlekiem (lub wodą) – rano będą miękkie. Podgrzewamy, posypujemy suszonymi lub świeżymi owocami i śniadanie gotowe. Także wszelkiego rodzaju granole i otręby możemy przygotować z wyprzedzeniem.
  • Elementem śniadania powinny być warzywa – możemy je też przygotować dzień wcześniej w formie sałatki, która z powodzeniem przetrwa noc w lodówce.
  • Jako warzywny lub owocowy dodatek do posiłku sprawdzi się koktajl, który oczywiście może być przygotowany dzień wcześniej.

Smacznego śniadania!

 

Oceń ten artykuł:

1 gwiazdka2 gwiazdki3 gwiazdki4 gwiazdki5 gwiazdek (74 głosów, średnia: 4,78 z 5)
zapisuję głos...
Jeżeli spodobał Ci się artykuł, to odwiedzaj nas regularnie i czytaj codzienne newsy. Za każe odwiedziny dostajesz punkty, za które możesz otrzymać różne nagrody – bez żadnych opłat. Jeśli chcesz się zarejestrować kliknij.

Chcesz wiedzieć więcej o naszym programie? Kliknij: Zasady w pigułce
Komentarze
  1. Hania  24 kwietnia 2017 08:15

    Nigdy się nie ruszam do pracy bez śniadania, bo od zawsze byłam nauczona, że to najważniejszy posiłek i daje mi siły na resztę dnia. Dzisiaj akurat miałam wiecej czasu przed wyjściem i zrobiłam sobie gofry, wyciągnęłam moją gofrownice profi i smażyłam w niej marchewkowe gofry z dodatkiem szynki i szpinaku.

    Odpowiedz
  2. martucha180  24 kwietnia 2017 09:17

    Dla mnie śniadanie to najważniejszy posiłek dnia.

    Odpowiedz
  3. Aldona81  24 kwietnia 2017 10:19

    Mam zasadę że bez śniadania nie ruszam się z domu. Tym bardziej że kolację jem przed 18tą. Rano po prostu jestem głodna.

    Odpowiedz
  4. karr96  24 kwietnia 2017 11:51

    Oj tak, śniadania są bardzo ważne 😉 Jeszcze kilka lat temu nie miałam czasu, spiesząc się do szkoły. Teraz, studiując przykładam już większą wagę do śniadania i pilnuję, by chociaż cokolwiek zjeść rano, żeby żołądek zaczął pracować 😉

    Odpowiedz
  5. Anett13  24 kwietnia 2017 18:05

    Kiedys zdarzało mi sie jeść pierwszy posiłek o 11, nie było to zdrowe, teraz jem 5 mniejszych posiłków w ciagu dnia i bez śniadania nie ruszam się z domu 🙂

    Odpowiedz
    • ewalub  24 kwietnia 2017 21:27

      Od kilku miesięcy zjadam śniadania w domu, a nie jak wcześniej dopiero w pracy.

      Odpowiedz
  6. Jaworka  24 kwietnia 2017 22:03

    Ja rano w domu najpierw mała filiżanka kawy na rozbudzenie potem o 8 w pracy druga kawa a około 10 dopiero śniadanie a więc nie zdrowo dla organizmu ale bez kilku łyków kawy rano jestem nieogarnięta i usnęła bym za kierownica chyba

    Odpowiedz
  7. stokrotkapolna  25 kwietnia 2017 04:35

    Chyba każdy wie , że śniadanie jest najważniejsze. Tylko trudniej to wdrożyć w codzienne memu..ja jem zawsze śniadanie,i przeważnie płatki owsiane z jogurtem i dodatkami.

    Odpowiedz
  8. Aneta  25 kwietnia 2017 10:23

    Już od dobrych kilku lat tak się przyzwyczaiłam, że nie wyobrażam sobie wyjścia z domu bez śniadania (a kiedyś różnie z tym bywało) 🙂 Szkoda tylko, że nie zawsze mam czas poszaleć na ten temat w kuchni i najchętniej kończy się na szybkiej owsiance 😉

    Odpowiedz

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany

Time limit is exhausted. Please reload CAPTCHA.