12 prostych i sprawdzonych wskazówek co jeść by wzmocnić odporność

Niskie temperatury i krótkie dni sprawiają, że większość z nas na przełomie roku najchętniej zapadłaby w zimowy sen, ewentualnie zaległa na kanapie z paczką ciastek i dużym kubkiem gorącej czekolady. Jest nam zimno, często dopada nas apatia, a nawet depresja. To wszystko sprawia, że nasza odporność słabnie i zwiększa się prawdopodobieństwo złapania infekcji. Co więc robić, co jeść by wzmocnić odporność nie tylko fizyczną, ale też podreperować się psychicznie w oczekiwaniu na przyjście wiosny? Są na to sposoby, a jednym z nich jest stosowanie tradycyjnej, dobrze zbilansowanej diety wymagającej jedynie drobnych modyfikacji – wskazuje Małgorzata Chylewska, dietetyk Lightbox.

co jeść by wzmocnić odporność

Nasza zimowa dieta powinna być tak jak przez cały rok urozmaicona i pełnowartościowa, ale szczególną uwagę powinniśmy zwrócić na zawartość produktów będących dobrych źródłem składników odżywczych biorących udział w tworzeniu i wzmacnianiu funkcji obronnych organizmu.

 

Co jeść by wzmocnić odporność?

Oto proste podpowiedzi na co zwrócić szczególną uwagę w naszej diecie.

  1. Zwróćmy szczególną uwagę na udział w diecie warzyw i owoców, źródła witamin i składników mineralnych wzmacniających nasz układ immunologiczny – witamin C, A i E oraz żelaza, cynku, selenu i miedzi
  2. Dwa razy w tygodniu jedzmy ryby, które są doskonałym źródłem niezbędnych wielonienasyconych kwasów tłuszczowych omega 3.
  3. Zastąpmy tłuszcze zwierzęce olejami roślinnymi.
  4. Pamiętajmy o błonniku – prebiotyku dla rozwoju pożądanej flory bakteryjnej, którego najlepszym źródłem są produkty zbożowe z pełnego przemiału, otręby, nasiona roślin strączkowych oraz świeże warzywa i owoce.
  5. Pijmy regularnie napoje fermentowane, zawierające żywe kultury bakterii probiotycznych.
  6. Unikajmy żywności wysoko przetworzonej o przedłużonej trwałości z uwagi na obecność konserwantów, sztucznych środków słodzących, barwników i polepszaczy smaku, co negatywnie wpływa na stan naszych jelit.
  7. Pamiętajmy o śniadaniu przed wyjściem do pracy.
  8. Jedzmy regularnie – starajmy się spożywać posiłki co 3-4 godziny,
  9. Nadając smak potrawom starajmy się wykorzystywać przyprawy rozgrzewające, antybakteryjne i przeciwzapalne, jak imbir, wanilia, cynamon, kardamon, chili czy goździki.
  10. W przypadku przemarznięcia wypijmy szklankę gorącej herbaty imbirowej lub malinowej z cytryną, gorące kakao lub czekoladę z cynamonem i chili, mleko lub wodę z miodem i skórką pomarańczową, kawę z wanilią lub kardamonem.
  11. Do przygotowywania potraw wykorzystujmy znane, naturalne antybiotyki – czosnek, cebulę i miód
  12. Nie odchudzajmy się przy pomocy restrykcyjnych diet, które mogą tylko osłabić reakcje obronne naszego organizmu.

Jeżeli będziemy przestrzegać powyższych wskazówek, a dodatkowo zadbamy o zdrowy siedmiogodzinny sen, włączymy aktywność fizyczną na świeżym powietrzu i odważymy się na wodne zabiegi hartujące pod prysznicem, nie musimy się obawiać przeziębień, a przetrwanie chłodnych miesięcy okaże się wcale nie takie trudne.

Małgorzata Chylewska, dietetyk LightBox.

Oceń ten artykuł:

1 gwiazdka2 gwiazdki3 gwiazdki4 gwiazdki5 gwiazdek (144 głosów, średnia: 4,68 z 5)
zapisuję głos...
Komentarze
  1. Jaworka  4 stycznia 2016 14:11

    Artykuł przypominający jak dbać o siebie i rodzinę w te chłodne dni ja zawsze używam dużo przypraw warzyw i owoców ale może warto by zwiększyć jogurty naturalne

    Odpowiedz
  2. Patriszia  17 stycznia 2016 19:24

    Zdrowa dieta to podstawa

    Odpowiedz
  3. kasia35455  19 stycznia 2016 02:33

    ja bardzo lubię czytać takie artykuły bo zawsze można się dowiedzieć coś nowego.

    Odpowiedz
  4. sasha  28 lutego 2016 20:38

    Polecam naturalne soki ze sklepu oleofarm24. Uwielbiam żurawinę i czarny bez, które wpływają na wzmocnienie odporności. Zawsze jak się niewyraźnie czuję piję literatkę. Z resztą jak się dobrze czuję tteż je piję bo są pyszne 🙂

    Odpowiedz
  5. efffciaa  4 kwietnia 2016 15:40

    Bardzo ciekawy artykuł , który nie tylko opowiada o polepszeniu naszej odporności , ale również przypomina nam zasady zdrowego odżywiania i ogólnie zdrowego życia 🙂

    Odpowiedz

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany