12 prostych i sprawdzonych wskazówek co jeść by wzmocnić odporność

Niskie temperatury i krótkie dni sprawiają, że większość z nas na przełomie roku najchętniej zapadłaby w zimowy sen, ewentualnie zaległa na kanapie z paczką ciastek i dużym kubkiem gorącej czekolady. Jest nam zimno, często dopada nas apatia, a nawet depresja. To wszystko sprawia, że nasza odporność słabnie i zwiększa się prawdopodobieństwo złapania infekcji. Co więc robić, co jeść by wzmocnić odporność nie tylko fizyczną, ale też podreperować się psychicznie w oczekiwaniu na przyjście wiosny? Są na to sposoby, a jednym z nich jest stosowanie tradycyjnej, dobrze zbilansowanej diety wymagającej jedynie drobnych modyfikacji – wskazuje Małgorzata Chylewska, dietetyk Lightbox.

co jeść by wzmocnić odporność

Nasza zimowa dieta powinna być tak jak przez cały rok urozmaicona i pełnowartościowa, ale szczególną uwagę powinniśmy zwrócić na zawartość produktów będących dobrych źródłem składników odżywczych biorących udział w tworzeniu i wzmacnianiu funkcji obronnych organizmu.

Komórki układu odpornościowego rozmieszczone są w całym organizmie, jednak największa ich liczba znajduje się w miejscach, którymi drobnoustroje chorobotwórcze dostają się z zewnątrz, głównie w błonach śluzowych układu pokarmowego. Wyniki badań naukowych ostatnich kilkunastu lat wykazały, iż tkanka limfatyczna jelit (GALT) nie tylko chroni je miejscowo, ale tworzy system obronny przed infekcjami innych tkanek mających kontakt ze światem zewnętrznym – układu oddechowego, moczowopłciowego czy skóry. Nauka nabywania odporności odbywa się więc głównie w jelitach i dlatego warto dbać o nasze codzienne menu, aby zwiększyć produkcję przeciwciał walczących o nasze zdrowie i to szczególnie w czasie dżdżystych i zimnych miesięcy jesienno-zimowych.

Co jeść by wzmocnić odporność?

Oto proste podpowiedzi na co zwrócić szczególną uwagę w naszej diecie.

  1. Zwróćmy szczególną uwagę na udział w diecie warzyw i owoców, źródła witamin i składników mineralnych wzmacniających nasz układ immunologiczny – witamin C, A i E oraz żelaza, cynku, selenu i miedzi
  2. Dwa razy w tygodniu jedzmy ryby, które są doskonałym źródłem niezbędnych wielonienasyconych kwasów tłuszczowych omega 3.
  3. Zastąpmy tłuszcze zwierzęce olejami roślinnymi.
  4. Pamiętajmy o błonniku – prebiotyku dla rozwoju pożądanej flory bakteryjnej, którego najlepszym źródłem są produkty zbożowe z pełnego przemiału, otręby, nasiona roślin strączkowych oraz świeże warzywa i owoce.
  5. Pijmy regularnie napoje fermentowane, zawierające żywe kultury bakterii probiotycznych.
  6. Unikajmy żywności wysoko przetworzonej o przedłużonej trwałości z uwagi na obecność konserwantów, sztucznych środków słodzących, barwników i polepszaczy smaku, co negatywnie wpływa na stan naszych jelit.
  7. Pamiętajmy o śniadaniu przed wyjściem do pracy.
  8. Jedzmy regularnie – starajmy się spożywać posiłki co 3-4 godziny,
  9. Nadając smak potrawom starajmy się wykorzystywać przyprawy rozgrzewające, antybakteryjne i przeciwzapalne, jak imbir, wanilia, cynamon, kardamon, chili czy goździki.
  10. W przypadku przemarznięcia wypijmy szklankę gorącej herbaty imbirowej lub malinowej z cytryną, gorące kakao lub czekoladę z cynamonem i chili, mleko lub wodę z miodem i skórką pomarańczową, kawę z wanilią lub kardamonem.
  11. Do przygotowywania potraw wykorzystujmy znane, naturalne antybiotyki – czosnek, cebulę i miód
  12. Nie odchudzajmy się przy pomocy restrykcyjnych diet, które mogą tylko osłabić reakcje obronne naszego organizmu.

Jeżeli będziemy przestrzegać powyższych wskazówek, a dodatkowo zadbamy o zdrowy siedmiogodzinny sen, włączymy aktywność fizyczną na świeżym powietrzu i odważymy się na wodne zabiegi hartujące pod prysznicem, nie musimy się obawiać przeziębień, a przetrwanie chłodnych miesięcy okaże się wcale nie takie trudne.

Małgorzata Chylewska, dietetyk LightBox.

Oceń ten artykuł:

1 gwiazdka2 gwiazdki3 gwiazdki4 gwiazdki5 gwiazdek (120 głosów, średnia: 4,72 z 5)
zapisuję głos...
Komentarze
  1. Jaworka  4 stycznia 2016 14:11

    Artykuł przypominający jak dbać o siebie i rodzinę w te chłodne dni ja zawsze używam dużo przypraw warzyw i owoców ale może warto by zwiększyć jogurty naturalne

    Odpowiedz
  2. Patriszia  17 stycznia 2016 19:24

    Zdrowa dieta to podstawa

    Odpowiedz
  3. kasia35455  19 stycznia 2016 02:33

    ja bardzo lubię czytać takie artykuły bo zawsze można się dowiedzieć coś nowego.

    Odpowiedz
  4. sasha  28 lutego 2016 20:38

    Polecam naturalne soki ze sklepu oleofarm24. Uwielbiam żurawinę i czarny bez, które wpływają na wzmocnienie odporności. Zawsze jak się niewyraźnie czuję piję literatkę. Z resztą jak się dobrze czuję tteż je piję bo są pyszne 🙂

    Odpowiedz
  5. efffciaa  4 kwietnia 2016 15:40

    Bardzo ciekawy artykuł , który nie tylko opowiada o polepszeniu naszej odporności , ale również przypomina nam zasady zdrowego odżywiania i ogólnie zdrowego życia 🙂

    Odpowiedz

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany