Poczuj moc majowej pokrzywy! Przedstawiamy zastosowanie pokrzywy w kuchni, apteczce, łazience i ogrodzie

Pokrzywa zwyczajna to popularna roślina, którą często traktujemy jako nieprzyjazny, parzący chwast. Tymczasem jest ona jedną z najcenniejszych roślin leczniczych! Pomaga w walce z anemią, kamicą nerkową, chorobami wątroby, nieżytem żołądka czy artretyzmem, uzupełnia niedobory witamin, wzmacnia włosy oraz skutecznie oczyszcza organizm z toksyn i nadmiaru wody. A wszystko to całkowicie za darmo! Początek maja otwiera sezon na pokrzywę. To właśnie w tym czasie możemy zrywać ją w jej najbardziej wartościowej – młodej, nierozkwitniętej postaci, dlatego zachęcamy Was do wyruszenia na pobliskie, niezanieczyszczone spalinami, łąki lub ogrody w poszukiwaniu cennych zielonych listków! Poniżej opisujemy szerokie zastosowanie pokrzywy w kuchni, ogrodzie, domowej apteczce lub podczas codziennych pielęgnacyjnych rytuałów!

zastosowanie pokrzywy

źródło: www.pixabay.com

Poczuj moc majowej pokrzywy! Przedstawiamy zastosowanie pokrzywy w kuchni, apteczce, łazience i ogrodzie

Polecamy także: Cieciorka nie tylko dla wegetarian – poznaj jej właściwości

 

Jak zrywać i suszyć pokrzywę?

Jeżeli nie chcemy narazić się na nieprzyjemne skutki poparzenia powinniśmy zaopatrzyć się w gumowe rękawice. W zależności od tego, czy chcemy wykorzystać pokrzywę w postaci świeżej, czy też wolimy ją ususzyć, powinniśmy postawić na zrywanie pojedynczych świeżych listków lub całych pędów (które będzie można ususzyć).

 

Prawidłowe suszenie pokrzywy powinno się przeprowadzić w przewiewnym i zaciemnionym miejscu, tuż po zerwaniu rozkładając jej listki bądź pędy na papierze lub słomianych matach. Po wysuszeniu listki powinny przybrać ciemnozielony kolor z widoczną siateczką jasnych żyłek i wydzielać gorzkawy zapach. Gotowy susz będzie też kruszył się w palcach. Uwaga: odcień zbliżony do brązowego oznacza, że suszenie zostało przeprowadzone nieprawidłowo, a rośliny nie nadają się do spożycia. 

 

Pokrzywa w kuchni

Jeżeli chcesz w pełni skorzystać z dobroczynnych zdrowotnych właściwości pokrzywy zwyczajnej, a jednocześnie spróbować oryginalnych i tanich w przygotowaniu dań, wykorzystaj pokrzywę w swojej kuchni! Z młodych, świeżych listków przyrządzisz pyszne placuszki, sałatkę, a nawet zupę. Oto kilka przepisów:

 

Placuszki z pokrzywy
Składniki:

  • Kubek zblanszowanych, drobno posiekanych liści pokrzywy
  • jajko
  • pół szklanki mąki
  • sól, pieprz
  • olej do smażenia

Przygotowanie: 

Listki pokrzywy opłucz pod bieżącą wodą, a następnie zblanszuj (zanurz je w gotującej się wodzie i za chwilę wyjmij na durszlak ustawiony w zlewie). Odczekaj aż woda obcieknie, a listki ostygną. Odciśnij nadmiar wody, owijając je papierowym ręcznikiem i przyciskając dłonią. 

Posiekaj pokrzywę, a następnie wymieszaj ją z mąką, rozbełtanym jajkiem i połową szklanki wody, dopraw solą i pieprzem. Kiedy otrzymasz gęste ciasto o zielonym odcieniu, rozgrzej na patelni dużą ilość oleju. Placki układaj na patelni łyżką, formując małe, płaskie kółeczka. Usmażone odsącz papierowym ręcznikiem i podawaj np. z kozim twarożkiem lub startym, posolonym czosnkiem. Jeżeli preferujesz bardziej pikantną wersję placków, dodaj do masy pokrojoną w kosteczkę cebulę.

 

Sałatka z pokrzywą i pomidorkami koktajlowymi

 

Składniki:

  • główka sałaty rzymskiej lub listki rukoli
  • 2 szklanki listków młodej pokrzywy
  • ser błękitny lazur
  • garść pomidorków koktajlowych
  • 2 ząbki czosnku
  • ocet balsamiczny
  • oliwa z oliwek

 

Przygotowanie:

Sparz pokrzywę, osusz jej listki i posiekaj. Podsmażaj na oliwie z wyciśniętym czosnkiem aż listki zwiędną. Do miski wrzuć umytą, porwaną sałatę lub rukolę, pokrojony w kosteczkę ser i przekrojone pomidorki koktajlowe. Dodaj pokrzywę, polej oliwą z oliwek i odrobiną octu balsamicznego. Smacznego!

 

Wiosenna zupa z pokrzywy z jajkiem

 

Składniki:

  • kilogram ziemniaków
  • 40 dag listków młodej pokrzywy
  • niewielka cebula
  • kawałek selera
  • kilka centymetrów łodygi pora
  • świeża pietruszka
  • masło (ok. 1 łyżki stołowej)
  • kilka kuleczek ziela angielskiego
  • liść laurowy
  • sól, pieprz
  • kilka łyżek śmietany
  • jajko na twardo – do podania

 

Przygotowanie:

Cebulę obierz, pokrój w kostkę. Posiekaj por i zeszklij na maśle razem z pokrojoną cebulką. Warzywa obierz, pokrój w kosteczkę, wrzuć do garnka i zalej wodą. Dodaj przyprawy i gotuj około 25 minut, aż ziemniaki staną się miękkie. Do zupy wrzuć posiekane pokrzywy i gotuj na niewielkim ogniu przez parę minut. Usuń ziele angielskie i laurowy liść, zmiksuj zupę blenderem na krem i dodaj kilka łyżek śmietany. Dopraw do smaku. Podawaj z przekrojonym na pół jajkiem na twardo.

Oceń ten artykuł:

1 gwiazdka2 gwiazdki3 gwiazdki4 gwiazdki5 gwiazdek (90 głosów, średnia: 4,84 z 5)
zapisuję głos...
Jeżeli spodobał Ci się artykuł, to odwiedzaj nas regularnie i czytaj codzienne newsy. Za każe odwiedziny dostajesz punkty, za które możesz otrzymać różne nagrody – bez żadnych opłat. Jeśli chcesz się zarejestrować kliknij.

Chcesz wiedzieć więcej o naszym programie? Kliknij: Zasady w pigułce
Komentarze
  1. Zdjęcie profilowe Aldona81
    Aldona81  5 maja 2017 10:27

    Płukanka z młodej pokrzywy pomogła mi pozbyć się łupieżu. To takie „babcine” sposoby ale niesamowicie skuteczne.

    Odpowiedz
  2. Zdjęcie profilowe martucha180
    martucha180  5 maja 2017 10:37

    I jeszcze wpaść w pokrzywy… dla zdrowia.

    Odpowiedz
  3. Zdjęcie profilowe A. czy
    A. czy  5 maja 2017 14:45

    Ja, jakis czas temu, piłam napar z pokrzywy na wzmocnienie włosów. Do smaku można sie przyzwyczaic ale efektów jakoś nie dostrzegałam XD Na temat soku z pokrzywy tez słyszałam wiele dobrego ale jakoś nie mogę się nastawić na ten specyfik 🙂

    Odpowiedz
    • Zdjęcie profilowe Kika07645
      Kika07645  5 maja 2017 14:57

      Ja tez piłam na wzmocnienie włosów ale chyba nie piłam zbyt regularnie i nie mogłam zaobserwować czy była zmiana na lepsze, moze z naturalnej bedzie szybszy i dostrzegalny efekt 🙂

      Odpowiedz
    • Zdjęcie profilowe ewalub
      ewalub  5 maja 2017 15:10

      Też piłam, ale chyba za szybko się poddałam, bo nie zauważyłam efektów.

      Odpowiedz
  4. Zdjęcie profilowe Kika07645
    Kika07645  5 maja 2017 14:55

    Super artykuł, od czasu do czasu pije pokrzywe ale taka w saszetkach do wzmocnienia włosów ale wiadomo ze co natura to natura zawsze lepsza byle pokrzywa nie była zbierana w zanieczyszczonych miejscach 🙂

    Odpowiedz
  5. Zdjęcie profilowe Jaworka
    Jaworka  5 maja 2017 16:13

    Pokrzywy do tej pory nie wykorzystywałam tylko w kuchni natomiast dla wzmocnienia piłam pokrzywę przez 3 miesiące ale taka kupną w torebkach włosy też płukałam nawóz do szklarni i kwiatów robię co roku. Słyszałam o wykorzystaniu w kuchni ale zawsze jakoś nie miałam odwagi dodać surowej do sałatki zawsze myślę że będzie parzyć

    Odpowiedz
  6. Zdjęcie profilowe Wusia
    Wusia  7 maja 2017 14:45

    Pamiętam z dzieciństwa jak mój tato zbierał młodą pokrzywę i gotował dla nas zupę. W smaku podobna do szczawiowej tylko nie tak kwaśna.Wtedy jako dzieci kręciliśmy nosami,nie wiedząc jak to kopalnia witamin.
    Dziś ,żeby zebrać zdrową pokrzywę trzeba by pojechać daleko za miasto.

    Odpowiedz
  7. Zdjęcie profilowe nilkaa3
    nilkaa3  7 maja 2017 18:27

    Najbardziej interesowała mnie pokrzywa w temacie włosów.. wielka szkoda, że jest wskazana dla blondynek – lubię swój kolor więc jednak nie będę ryzykowała 🙂

    Odpowiedz
  8. Zdjęcie profilowe sylwiawes
    sylwiawes  8 maja 2017 10:13

    Bardzo ciekawy artykuł 🙂

    Odpowiedz

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany

Time limit is exhausted. Please reload CAPTCHA.