Witamina A – dobra dla oczu i skóry

 

Witamina A – zapotrzebowanie

Dzienne zapotrzebowanie na witaminę A u mężczyzn wynosi 900 mcg, a u kobiet 700 mcg. Warto wiedzieć, że w nadmiarze jest ona bardzo szkodliwa dla organizmu. Symptomy toksycznego działania witaminy A wśród osób dorosłych obserwuje się przy dziennym spożyciu 15 000 mcg retinolu. Objawami jej przedawkowania są: drażliwość, osłabienie, nudności, wymioty, bóle głowy, żółtopomarańczowe zabarwienie skóry, łysienie, uszkodzenie wątroby, zmniejszone uwapnienie kości, u kobiet dodatkowo zaburzenia miesiączkowania. Witamina A jest niezbędna wszystkim, ale w odpowiednich ilościach. Na jej nadmiar muszą wyjątkowo uważać kobiety w ciąży, ponieważ może on być przyczyną poronienia bądź powikłań okołoporodowych, a nawet wad wrodzonych u dziecka. Z tego względu przyszłe mamy powinny unikać preparatów doustnych i kosmetyków zawierających retinol lub jego pochodne.

Niedobór witaminy A u osób z odpowiednio zbilansowaną dietą zdarza się rzadko. Jeśli pojawią się objawy hipowitaminozy, wystarczy wzbogacić jadłospis w bogate w ten ważny składnik produkty. Gdy to nie przyniesie oczekiwanych rezultatów, należy skonsultować z lekarzem dodatkową suplementację. O zbyt niskim poziomie witaminy A w organizmie świadczą takie objawy jak: zaburzenia widzenia w warunkach słabego oświetlenia (tzw. kurza ślepota), suchość skóry i oczu, łamliwość włosów i paznokci, spadek odporności, zahamowanie wzrostu, brak apetytu, trądzik, problemy z płodnością.

Ważny przeciwutleniacz

Najbardziej aktywny karotenoid to beta-karoten – prekursor witaminy A, który w wątrobie ulega przemianie do retinolu. Związek ten jest silnym antyoksydantem. Hamuje utlenianie cholesterolu, ograniczając ryzyko rozwoju miażdżycy. Chroniąc przed szkodliwym działaniem wolnych rodników grasicę (gruczoł układu odpornościowego), wspomaga organizm w walce z infekcjami. Dzięki swoim właściwościom antyoksydacyjnym zmniejsza również ryzyko rozwoju niektórych nowotworów. Należy jednak zaznaczyć, że u osób palących papierosy nadmiar beta-karotenu zwiększa możliwość zachorowania na raka płuc. Prowitamina A zmniejsza ponadto wrażliwość skóry na promieniowanie UV. Chroni przed fotostarzeniem, a jednocześnie wzmacnia i przedłuża opaleniznę. Aby przygotować skórę na intensywny kontakt ze słońcem, warto sięgnąć po produkty zawierające ten cenny karotenoid.

Oceń ten artykuł:

1 gwiazdka2 gwiazdki3 gwiazdki4 gwiazdki5 gwiazdek (49 głosów, średnia: 4,69 z 5)
zapisuję głos...
Jeżeli spodobał Ci się artykuł, to odwiedzaj nas regularnie i czytaj codzienne newsy. Za każe odwiedziny dostajesz punkty, za które możesz otrzymać różne nagrody – bez żadnych opłat. Jeśli chcesz się zarejestrować kliknij.

Chcesz wiedzieć więcej o naszym programie? Kliknij: Zasady w pigułce
Komentarze
  1. Zdjęcie profilowe martucha180
    martucha180  10 sierpnia 2017 13:22

    A+E 🙂

    Odpowiedz
  2. Zdjęcie profilowe Tara
    Tara  10 sierpnia 2017 15:44

    Zawsze jak czuję, że chce mi na powiece wyrosnąć „jęczmień”, to łykam kilka tabletek z witA !
    Pomaga!

    Odpowiedz

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany

Time limit is exhausted. Please reload CAPTCHA.