Szparagi – dlaczego warto włączyć je do diety

Gościły już w menu starożytnych Greków i Rzymian, nazywane jedzeniem królów były jednym z ulubionych przysmaków Ludwika XIV. Sezon na szparagi właśnie się rozpoczyna. Te delikatne, zielone lub białe łodygi to prawdziwe bogactwo witamin i składników mineralnych. Warto więc włączyć je do naszego wiosennego jadłospisu, zwłaszcza że ich przyrządzenie jest naprawdę proste, a możliwości wykorzystania i połączeń niemal nieograniczone.

Fot_materiały_prasowe_Dan_Cake_Polonia

Szparagi, podobnie jak por czy cebula to roślina należąca do rodziny liliowatych, pochodząca z Azji Mniejszej i wschodniej części Morza Śródziemnego, w Polsce znane były od XVIII wieku. W czasach renesansu Włosi i Anglicy doceniali je za delikatną konsystencję i niepowtarzalny smak, a przede wszystkim za właściwości zdrowotne. Podobnie jak Chińczycy, którzy szparagami leczyli zapalenie stawów. Rosjanie doustnie podawali je na choroby nerek i układu krążenia, na ich bazie przyrządzali też maści na stany zapalne skóry. Z kolei, w Meksyku szparagi stosowane były jako środek na arytmię i nadciśnienie. I na tym nie koniec pro zdrowotnych właściwości tych delikatnych, zielonych warzyw.

Dla dbających o linię, przyszłych mam i nie tylko

Szparagi są idealne dla każdego, kto jest na diecie redukcyjnej. To bowiem jedno z najmniej kalorycznych warzyw – 100 gram to niecałe 20 kalorii! Szparagi w ponad 90% składają się z wody, są lekkostrawne, a mimo to są prawdziwą skarbnicą składników odżywczych. Są obowiązkowym punktem w jadłospisie kobiet w ciąży i starających się o dziecko. To za sprawą kwasu foliowego odpowiadającego za prawidłowy rozwój płodu, a także wspomagającego pracę układu krążenia i opóźniającego procesy starzenia. Szparagi to także źródło asparaginy – aminokwasu, który wspólnie z zawartym w szparagach potasem wspomaga pracę nerek i odpowiada za właściwe nawodnienie organizmu. Zielone łodygi szparagów to także bogactwo witaminy C, E (poprawiają kondycję włosów i paznokci), wapnia i fosforu (odpowiadają za kondycję kości i zębów), a także glutationu, czyli białka wspomagającego pracę wątroby i zapobiegającego rozwojowi nowotworów i choroby Alzheimera. Ze względu na niewielką zawartość sodu szparagi bez obaw mogą jeść osoby w nadciśnieniem.

1 gwiazdka2 gwiazdki3 gwiazdki4 gwiazdki5 gwiazdek (50 głosów, średnia: 4,84 z 5)
zapisuję głos...
Jeżeli spodobał Ci się artykuł, to odwiedzaj nas regularnie i czytaj codzienne newsy. Za każe odwiedziny dostajesz punkty, za które możesz otrzymać różne nagrody – bez żadnych opłat. Jeśli chcesz się zarejestrować kliknij.

Chcesz wiedzieć więcej o naszym programie? Kliknij: Zasady w pigułce
Komentarze
  1. Zdjęcie profilowe martucha180
    martucha180  9 maja 2017 08:25

    Jeszcze nie jadłam…

    Odpowiedz
    • Zdjęcie profilowe ewalub
      ewalub  9 maja 2017 10:43

      Też jeszcze nie jadła, a już nazbierałam przepisów na dania ze szparagami. Są one ostatnio dość popularne, więc sama nie wiem jak to możliwe, że jeszcze ich nie spróbowałam

      Odpowiedz
      • Zdjęcie profilowe Jaworka
        Jaworka  21 maja 2017 21:33

        Też jeszcze nie jadłam i jakoś mnie do nich nie ciągnie ale warto by spróbowac chociaż raz

        Odpowiedz
  2. Zdjęcie profilowe justyna8
    justyna8  9 maja 2017 09:22

    Uwielbiam, kocham, ubóstwiam szparagi! Są pyszne i mają w sobie nutkę szlachetności. Odpowiednio zrobione (najlepiej al dente) i podane mogą podbić atrakcyjność całego dania co najmniej o kilka punktów. Ostatnio robiłam quiche ze szparagami, teraz zamierzam wykorzystać je do risotto cytrynowego (inspiracja z dobrej restauracji) 🙂 Dla gotujących zaczyna się właśnie najlepszy sezon – ruszam do garów:)

    Odpowiedz
  3. Zdjęcie profilowe Aldona81
    Aldona81  9 maja 2017 13:01

    Wiedziałam o niskiej kaloryczności szparagów jednak nie miałam pojęcia o witaminach i składnikach mineralnych w nich zawartych. Cenię ich walory smakowe dlatego chętnie i często po nie sięgam.

    Odpowiedz
  4. Zdjęcie profilowe Wusia
    Wusia  9 maja 2017 20:33

    Pychota.

    Odpowiedz
  5. Zdjęcie profilowe efffciaa
    efffciaa  10 maja 2017 15:19

    Ja już nie pamiętam kiedy jadłam ostatnio szparagi , ale było to dawno dawno temu 🙂 Macie jakiś ciekawy przepis na danie ze szparagami ? Chętnie bym się zainspirowała 🙂

    Odpowiedz
  6. Zdjęcie profilowe Aneta
    Aneta  11 maja 2017 10:30

    Może wstyd się przyznać, ale jeszcze nigdy w życiu nie jadłam szparagów 😀 Nie mam pojęcia jak smakują, a dookoła tyle przepisów na nie… Muszę w końcu kupić i spróbować! 🙂

    Odpowiedz

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany

Time limit is exhausted. Please reload CAPTCHA.

?>