Stop wadom postawy u dzieci z powodu ciężkich plecaków!

U coraz większej liczby dzieci i młodzieży diagnozuje się choroby narządów ruchu. Jeżeli zareagujemy odpowiednio wcześniej, mamy szansę ochronić pociechy przed wadami postawy. Jak? Zachęcamy do zapoznania się z poniższymi wskazówkami.

Wady postawy obserwowane w wieku dziecięcym i młodzieńczym mogą w przyszłości skutkować różnego rodzaju dysfunkcjami kręgosłupa i przewlekłymi dolegliwościami bólowymi. Wszystkie elementy narządu ruchu są w pewnym stopniu od siebie zależne, w związku z czym zaburzenie prawidłowej pracy jednego z nich, negatywnie wpływa na pracę pozostałych. Następstwem tego mogą być dolegliwości bólowe i podatność na różnego rodzaju urazy. Dlatego też podkreśla się rolę profilaktyki i wczesnej korekcji wad postawy.

Proces tworzenia się krzywizn kręgosłupa może jednak zostać zaburzony. Efektem tego mogą być wady postawy, które niestety są coraz częstsze wśród dorastających dzieci i młodzieży. Najczęstszymi wadami dotyczącymi kręgosłupa są skoliozy oraz tzw. wady w płaszczyźnie strzałkowej (płaszczyzna przód – tył). Skolioza polega na wygięciu kolumny kręgosłupa w bok z jednoczesną jego rotacją osiową. W płaszczyźnie strzałkowej najczęściej obserwuje się zwiększenie kifozy piersiowej (tzw. plecy okrągłe) oraz zmniejszenie krzywizn w części piersiowej i lędźwiowej (tzw. plecy płaskie).

Rosnąca powszechność problemów z postawą wiąże się z dwoma czynnikami. Po pierwsze, z ciągle pogłębiającym się spadkiem aktywności fizycznej dzieci i młodzieży. Odsetek dzieci i młodzieży uczestniczących aktywnie w szkolnych zajęciach z wychowania fizycznego regularnie spada. Widoczny również jest brak dostatecznej świadomości i wiedzy wśród dzieci i ich rodziców na temat znaczenia aktywności ruchowej dla prawidłowego rozwoju psychofizycznego dziecka. Ruch jest naturalnym czynnikiem kształtującym rozwój organizmu, a aktywność ruchowa jest źródłem bodźców stymulujących rozwój mięśni, kości, stawów oraz układu nerwowego. Niedobór tych bodźców będzie skutkował „gorszym” rozwojem nie tylko fizycznym, ale i psychicznym.

Drugi czynnik to negatywny wpływ obciążeń, które działają na aparat ruchowy dziecka. Niedojrzały kręgosłup ma ograniczoną tolerancję dla wielkości sił przez niego transmitowanych. Najbardziej niekorzystne są obciążenia statyczne, czyli takie, których oddziaływanie jest rozciągnięte w czasie. Powszechnym źródłem przeciążeń są szkolne plecaki. Ilość podręczników i przyborów szkolnych jest na tyle duża, że ciężar plecaka dochodzi nawet do kilkunastu kilogramów.

Ciężar samego plecaka jest niestety związany głównie z ilością książek, ćwiczeń i zeszytów, które każdego dnia dzieci muszą przetransportować do szkoły. Dzięki zastosowaniu odpowiednich rozwiązań w konstrukcji plecaków i tornistrów można jednak ograniczyć negatywny wpływ tego ciężaru. Plecak szkolny St. Majewski wykonany jest z materiałów najwyższej jakości. Jego zaletą jest lekkość, a także szerokie ergonomiczne szelki z regulacją długości, które zwiększają komfort użytkowania. Anatomicznie wyprofilowane i usztywnione panelami gąbkowymi plecy pomagają zachować prawidłową sylwetkę dziecka. Funkcjonalność użytkowania gwarantują dwie komory, wewnętrzna przegroda i trzy kieszenie zewnętrzne, które pomagają dobrze rozlokować zawartość i utrzymać porządek w plecaku. Boczne elastyczne kieszonki stanowią idealne miejsce na bidon czy butelkę z napojem. Co więcej, bezpieczeństwo na drodze zapewniają liczne elementy odblaskowe,  które stanowią również dekorację plecaka.

Jednakże wybór plecaka to nie wszystko – obniżona sprawność fizyczna w połączeniu ze wzrostem sił przenoszonych przez kręgosłup powoduje niekorzystne zmiany również w obrębie innych elementów narządu ruchu, np. bioder, kolan czy stóp.

Dlatego też udział w zajęciach sportowych, zwłaszcza wśród dzieci, jest bardzo ważny. O młody kręgosłup, który dopiero co się kształtuje, powinno się szczególnie dbać. To właśnie z tego powodu powinniśmy zwracać uwagę na istotne szczegóły przy zakupie tornistrów i plecaków. Dobrze dopasowane produkty zapewnią naszemu dziecku stabilny i przede wszystkim bezpieczny rozwój.

Oceń ten artykuł:

1 gwiazdka2 gwiazdki3 gwiazdki4 gwiazdki5 gwiazdek (146 głosów, średnia: 4,60 z 5)
zapisuję głos...
Komentarze
  1. bbo  28 sierpnia 2014 10:06

    Kiedy wreszcie pojawią się szafki w szkołach?

    Odpowiedz
  2. paolia  28 sierpnia 2014 10:37

    w czasach kiedy ja chodziłam do szkoły też wszyscy o tym marzyli, by mieć szafki w szkole tak jak dzieci w USA

    Odpowiedz
  3. martucha180  28 sierpnia 2014 16:13

    Kiedy książki będą lżejsze?

    Odpowiedz
  4. lilkawodna  28 sierpnia 2014 16:15

    Serce ściska jak się patrzy na dzieci z tymi wielkimi plecakami.

    Odpowiedz
  5. as_sa  29 sierpnia 2014 17:30

    Ciekawa jestem kiedy to w końcu się zmieni. Odkąd pamiętam plecaki w szkole z uwagi na wielkość i ilość książek zawsze były ciężkie

    Odpowiedz
  6. gusia.  31 sierpnia 2014 16:17

    Żeby zrobić stop ,zdaje się być trudne. Są przedziały wagowe ile powinno dźwigać dziecko.Są kontrole nad szkołami,ale jak widać nie bardzo chce się im kontrolować.U mojego dziecka w kl 5 w jednym dniu dali same ścisłe przedmioty,a na inny dzień plastykę,w-f i coś tam jeszcze wdż.Widziałam jak matki niosą plecaki do szkoły ,a dziecko dalej taszczy-tragedia.Nawet w piątej klasie było parę uczniów,że tak powiem niewyrośniętych,drobnych-to ta norma przy ich wzroście i wadze z pewnością szła daleko w tyle.Dyrekcja zatwierdza bezmyślny plan,bo inaczej nauczycielom nie pasuje.
    Do tego rodzice również dokładają przybory nieco cięższe np.gumka do ścierania-gumka tak,ale jeszcze powiększona o kolorową oprawę,ołówek np.z dodatkiem ludzika itd.

    Odpowiedz

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany