Które ryby są najzdrowsze? Krótki poradnik

Jesteś miłośniczką zdrowego stylu życia i starasz się robić wszystko, aby wprowadzić do swojej diety jak najwięcej dobroczynnych składników? Przynajmniej raz w tygodniu przyrządzasz potrawy z ryb, ale nie jesteś pewna, czy rzeczywiście podajesz rodzinie pełnowartościowy posiłek? Nasz krótki poradnik przygotowany w oparciu o obserwacje i badania naukowców podpowie Ci, które ryby są najzdrowsze, a których zdecydowanie powinnaś unikać!

ktore-ryby-sa-najzdrowsze_2

 

Które ryby są najzdrowsze? Krótki poradnik

Przeczytaj również: A. Piskała – spec. ds. żywienia wyjaśnia: Jakie jeść ryby i jak je przygotowywać

Ryby, które powinny gościć na Twoim talerzu:

Pstrąg 

To ryba, której naturalnym środowiskiem są rzeki i górskie strumienie. Jednakże w polskich gospodarstwach rybackich można dostać pstrąga tęczowego, który – podobnie jak górski – charakteryzuje się najwyższą, wśród słodkowodnych ryb, zawartością kwasów Omega-3. Dodatkowo ma smaczne i chude mięso. Wybieraj okazy średniej wielkości.

Karp

To dobra wiadomość tuż przed Świętami! Karp bytujący w stawach i wolno płynących wodach, to ryba, którą można spożywać bez obaw. Zawartość tłuszczu w karpiu to 5,6 g na 100 g, z czego aż 0,7% stanowią nienasycone kwasy tłuszczowe n-3 i n-6, które poprawiają pamięć i zmniejszają ryzyko udaru mózgu oraz zawału serca. Karp jest przy tym źródłem dobrze przyswajalnego białka, witamin z grupy B (B1, B6, B12 oraz PP) i minerałów, takich jak wapń, potas i żelazo.

Miruna

To ryba o smacznym i delikatnym mięsie, należąca do rodziny dorszokształtnych. Jest niskokaloryczna i bogata w białko, a jednocześnie zawiera duże ilości kwasów Omega-3.

Łosoś

Popularny i smaczny łosoś to ryba o dużej zawartości wielonienasyconych kwasów tłuszczowych, bogata w witaminy (A, D, E i B), jod i potas. Najzdrowsze są oczywiście wolnożyjące łososie poławiane w Pacyfiku i Oceanie Atlantyckim. Niestety na naszym rynku dominuje hodowlany łosoś norweski (o intensywnie różowym mięsie), który zawiera również szkodliwe związki. Pocieszające jest jednak to, że poziom zanieczyszczeń w sprzedawanych na polskim rynku łososiach norweskich jest niższy niż przewidują normy, czego nie można już powiedzieć o łososiu bałtyckim.

Sola

Uznawana za jeden z najszlachetniejszych gatunków morskich ryb, ma delikatne lekkostrawne mięso. Charakteryzuje ją wysoka zawartość witaminy D3, dzięki czemu okaże się szczególnie pomocna osobom zmagającym się z osteoporozą. Jest przy tym wyjątkowo smaczna.

Śledź

Popularny na polskich stołach nie tylko przy obchodach „Śledzika”, jest sprawdzonym wyborem. Stanowi bogate źródło kwasów Omega-3, oraz witamin E i D (zawiera jej nawet 10-krotnie więcej niż mleko), B2, B6. Dostarcza też organizmowi selenu i żelaza. Śledzi pełnotłustych, z dużą ilością soli, powinny jednak unikać osoby z nadciśnieniem tętniczym – dużo lepsze będą dla nich młode osobniki, tzw. matiasy. 

1 gwiazdka2 gwiazdki3 gwiazdki4 gwiazdki5 gwiazdek (92 głosów, średnia: 4,83 z 5)
zapisuję głos...
Jeżeli spodobał Ci się artykuł, to odwiedzaj nas regularnie i czytaj codzienne newsy. Za każe odwiedziny dostajesz punkty, za które możesz otrzymać różne nagrody – bez żadnych opłat. Jeśli chcesz się zarejestrować kliknij.

Chcesz wiedzieć więcej o naszym programie? Kliknij: Zasady w pigułce
Komentarze
  1. Zdjęcie profilowe stokrotkapolna
    stokrotkapolna  22 grudnia 2016 07:42

    Od dawna wiem że panga nie jest zdrowa, jest hodowana w Chinach, karmiona nie wiadomo czym. nigdy jej nie kupiłam. Na stole gości u mnie karp, miruna i śledz,

    Odpowiedz
  2. Zdjęcie profilowe afrodyta
    afrodyta  22 grudnia 2016 15:10

    Myślę,że niezależnie od rodzaju ryby,to ważne jest to,w jakim środowisku ryba żyje.To ma zasadniczy wpływ na jej walory zdrowotne dla nas.

    Odpowiedz
  3. Zdjęcie profilowe Hidari11
    Hidari11  22 grudnia 2016 20:57

    Uwielbiam ryby, najbardziej pstrągi z grilla, karpie, łososia wędzonego, śledzie marynowane. Nie ma jednak ryby, której bym nie lubiła. Cieszę się, że są bardzo zdrowe, bo często jest tak, że jak coś jest zdrowe to jest niedobre w smaku. Ryby mają i smak, i wartości odżywcze.

    Odpowiedz
  4. Zdjęcie profilowe Wicek
    Wicek  14 stycznia 2017 18:21

    Ryby ,które najbardziej lubię to łosoś i śledź.Łosoś pieczony w piekarniku z koperkiem -super.Śledzie są uniwersalne a najlepiej sprawdzają się w sałatkach ,można wymyślać wiele wersji i wszystkie są dobre.

    Odpowiedz
  5. Zdjęcie profilowe Aneta
    Aneta  17 stycznia 2017 13:45

    Nie jadam ryb zbyt często, choć powinnam.

    Odpowiedz

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany

Time limit is exhausted. Please reload CAPTCHA.

?>