Kobiety na rynku pracy – czy wciąż jest zależność między byciem dobrym pracownikiem a płcią?

W przypadku wielu branż i stanowisk bardzo istotne stają są kompetencje miękkie, które zwykle bardzo dobrze rozwinięte są u pań. Kobiety dobrze sprawdzają się pracując zarówno w ramach kilkuosobowych zespołów, jak i indywidualnie, np. z klientami firmy.

Rynek pracy jest w trakcie nieustającej transformacji. Wiele branż intensywnie się rozwija, a ich zapotrzebowanie na wykwalifikowanych pracowników staje się coraz większe. Liczba wakatów w sektorze IT, usług, czy też centrach BPO/ SSC dynamicznie wzrasta, co dodatkowo skłania do zwiększania grona kształcących się w ich kierunku osób i aktywizacji zawodowej grup o wciąż zbyt małym udziale w w rynku pracy. Taką grupą są kobiety.

Kobieta na rynku pracy

W mentalności polskich pracodawców i kandydatów zaszła na przestrzeni kilku ostatnich lat zauważalna zmiana. Większość kierowników i dyrektorów odpowiedzialnych za politykę personalną docenia rolę kobiet na stanowiskach kierowniczych, które bardzo często charakteryzuje chęć rozwoju zawodowego. Przekonanie, że nie ma żadnej zależności pomiędzy płcią a byciem dobrym specjalistą czy kierownikiem staje się coraz powszechniejsze. Również same panie odważniej sięgają po wyższe stanowiska i mniej obawiają się rywalizacji na rynku pracy. Bardziej świadomie wybierają również kierunki techniczne, częściej decydując się na stanowiska kojarzone do niedawna z pracą zarezerwowaną dla mężczyzn. Z obserwacji rynku pracy wyłania się obraz świata zmierzającego w kierunku większej różnorodności. W popularyzacji tego trendu pomogłoby zmniejszenie barier stojących na ich drodze.

Mało elastyczne struktury organizacji to największa globalna bariera w pozyskiwaniu i zatrudnianiu kobiet. Nie należy ich ignorować, bo panie mogą odegrać istotną rolę w podnoszeniu efektywności firm i stanowić odpowiedź na potrzeby szybko rozwijających się sektorów gospodarki  – komentuje Iwona Janas, Dyrektor Generalna firmy doradztwa personalnego ManpowerGroup. – Coraz więcej dowodów wskazuje na to, że organizacje, które już dziś stawiają na rekrutację kobiet oraz utrzymanie ich w swoich strukturach, zwiększają swoje szanse na zwiększenie przewagi konkurencyjnej w dłuższej perspektywie. Firmy mogące zaoferować stanowiska odpowiadające indywidualnym oczekiwaniom kandydatek, elastyczny system pracy czy też wynagrodzeń, wiele zyskują, – dodaje Iwona Janas. 

Pomimo tego pozytywnego trendu, zarówno w naszym, jak i pozostałych krajach świata, udział kobiet w rynku pracy jest nadal mniejszy niż mężczyzn. Konsekwencje wynikające z tego faktu wychodzą daleko poza kwestię równouprawnienia. W chwili obecnej istnieją dwa trendy kształtujące rynek pracy: rosnąca dominacja sektora usług oraz malejąca populacja osób aktywnych zawodowo. Te dwa czynniki prowadzą do jednego, niezaprzeczalnego wniosku – problem niedoboru talentów będzie się nasilał, a w miarę rozwoju gospodarek i poprawy koniunktury stanie się szczególnie dotkliwy. Już teraz brakuje pracowników na wszystkich szczeblach w sektorach usług takich jak inżynieria, IT oraz opieka medyczna. Kobiety są odpowiedzią na ten brak.

Dla współczesnego rynku pracy niezwykle ważne jest, by więcej kobiet było aktywnych zawodowo. Korzyści wynikające z większego udziału w nim kobiet są znaczące. Zwiększenie ich zaangażowania przyspieszyłoby rozwój gospodarczy, poprawiło kondycję wielu firm, zredukowało niedobór talentów, a także pomogło w zapewnieniu stabilnego rozwoju społeczeństw. W interesie pracodawców jest zatem oferowanie elastycznych form i elastycznego systemu czasu pracy, na których często tak zależy kobietom. W takich obszarach jak handel, nieruchomości czy doradztwo, praca często może być wykonywana zdalnie i w dowolnym czasie. W przypadku wielu stanowisk warto większą uwagę przywiązywać do efektów pracy, zdobytego przez niego doświadczenia oraz wiedzy, niż godzin spędzonych w biurze, – komentuje Iwona Janas.

W przypadku wielu branż i stanowisk bardzo istotne stają są kompetencje miękkie, które zwykle bardzo dobrze rozwinięte są u pań. Kobiety dobrze sprawdzają się pracując zarówno w ramach kilkuosobowych zespołów, jak i indywidualnie, np. z klientami firmy. Nadal wprawdzie istnieje grupa pracodawców, dla których potencjał zawodowy kobiet wydaje się być ograniczony przez obowiązki związane z macierzyństwem. Warto jednak pracować nad zmianą tego krzywdzącego stereotypu.

Społeczeństwa w krajach wysoko rozwiniętych starzeją się, a liczba młodych ludzi wkraczających na rynek pracy maleje. Aby zaradzić tej sytuacji, rządy i przedsiębiorstwa nie mogą zwlekać z opracowaniem sposobu poszerzenia swych kadr. W tym celu, powinni oni zwrócić szczególną uwagę na grupę, której potencjał jest wciąż niedoceniany, a która może wiele wnieść do rozwoju przedsiębiorstw i gospodarki. Ta grupa to właśnie kobiety.

Więcej o ManpowerGroup w Polsce na stronie www.manpowergroup.pl

Oceń ten artykuł:

1 gwiazdka2 gwiazdki3 gwiazdki4 gwiazdki5 gwiazdek (177 głosów, średnia: 4,36 z 5)
zapisuję głos...
Komentarze
  1. martucha180  20 marca 2014 11:22

    O kompetencjach miękkich jeszcze nie słyszałam.

    Odpowiedz
  2. lilkawodna  20 marca 2014 17:27

    Uważam,że kobiety są lepszymi pracownikami, są bardziej pracowite, sumienne i dokładne. Kobiety są też bardziej zorganizowane i potrafią robić kilka rzeczy jednocześnie.

    Odpowiedz
  3. bbo  20 marca 2014 19:41

    Tylko zarabiają mniej 🙁

    Odpowiedz

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany