Jogurt − składnik diety do „zadań specjalnych” podczas wiosennego przesilenia

Przedwiośnie to czas budzenia się z zimowego letargu. Dużo łatwiej jednak zrzucić ciepłe kurtki i grube szaliki niż pozbyć się uczucia znużenia i zmęczenia, które jest niechcianym, za to częstym objawem po kilku miesiącach chłodów oraz niedostatku słońca. Warto pamiętać, że w walce z wiosennym przesileniem może nas wesprzeć nabiałowy produkt do „zadań specjalnych”, czyli…  jogurt! Jego niezwykłe właściwości pomogą przywitać wiosnę w dobrej formie.

Jogurt

Całą jesień i zimę tęsknimy do cieplejszych, słonecznych dni, a gdy nadchodzą, nierzadko brakuje nam siły, by w pełni się nimi cieszyć. Przedwiośnie witamy zmęczeni, osłabieni i senni. Co roku pogorszenie samopoczucia i brak sił witalnych składamy na karb wiosennego przesilenia. Tymczasem wcale nie jesteśmy skazani na pozimowy spadek kondycji. Często, aby poczuć się lepiej, wystarczy zmiana diety na lżejszą, bardziej urozmaiconą i odpowiednio zbilansowaną.

Gra w biało-zielone

Wiosna to najlepszy czas, żeby wziąć pod lupę jadłospis całej rodziny. Jeśli w zimie dominowały w nim ciężkie potrawy, obfitujące w węglowodany i tłuszcze, czas na zmianę. Dzieciom oraz dorosłym przyda się teraz porcja witamin i minerałów ukrytych w lekkich daniach. Do ich przygotowania doskonale nadają się niskokaloryczne produkty mleczne, takie jak jogurt. Z jego pomocą organizm łatwo poradzi sobie z niedoborami witamin A, D, B2 i B12. Kilka łyżek jogurtu naturalnego, czosnek oraz szczypta ziół to najprostszy przepis na smaczny sos lub dip do warzyw w formie przekąski. Do obiadu można zaś podać kruchą sałatę ze szczypiorem i rzodkiewką, polaną jogurtowym dressingiem.

Jogurt naturalny sprawdzi się także w roli głównego bohatera wiosennych śniadań. Wymieszany z garścią płatków owsianych, miodem albo pokrojonym ulubionym owocem, doda energii na początku dnia zarówno starszym, którzy ruszają do pracy, jak i młodszym, którzy wybierają się do szkoły. Kubeczek jogurtu to jedna z dwóch zalecanych w przypadku dorosłych oraz jedna z czterech rekomendowanych dzieciom i młodzieży dziennych porcji przetworów mlecznych, które powinny być stałym elementem naszej diety − przypomina prof. zw. dr hab. n. med. Janina Danuta Piotrowska-Jastrzębska, kierownik Kliniki Pediatrii i Zaburzeń Rozwoju Dzieci i Młodzieży Uniwersytetu Medycznego w Białymstoku, ekspert programu „Mam kota na punkcie mleka”.

Koktajl na koncentrację i odporność

Remedium na wiosenne znużenie i spadek formy wcale nie trzeba szukać w aptece. Poradzą sobie z tym witaminy i biopierwiastki zawarte w produktach mlecznych. Z myślą o poprawieniu koncentracji warto sięgnąć, na przykład, po jogurtowo-owocowe koktajle. Obecny w jogurcie wapń odpowiada za utrzymanie prawidłowego przekaźnictwa nerwowego, a także sprawne funkcjonowanie mózgu. Witaminy B2 i B12 pomagają zmniejszyć uczucie zmęczenia, zaś jod reguluje pracę układu nerwowego.

Smaczny i prosty w przygotowaniu jogurtowy koktajl pomoże również uchronić się przed infekcjami, o które u progu wiosny nietrudno. O tej porze roku bowiem zmienna, kapryśna aura często wystawia na próbę naszą odporność. Aby ją wzmocnić, należy wraz z dietą dostarczać organizmowi odpowiednie ilości cynku, witaminy A, D oraz B12, które wspomagają pracę systemu immunologicznego, mobilizując go do walki z bakteriami i wirusami − mówi prof. Jastrzębska. Dobrym źródłem witamin oraz związków mineralnych, usprawniających funkcjonowanie układu odpornościowego, jest mleko i jego przetwory, w tym właśnie jogurt. Nie może go zabraknąć w naszym jadłospisie, jeśli chcemy przywitać wiosnę pełni sił i energii.

Oceń ten artykuł:

1 gwiazdka2 gwiazdki3 gwiazdki4 gwiazdki5 gwiazdek (285 głosów, średnia: 4,68 z 5)
zapisuję głos...
Jeżeli spodobał Ci się artykuł, to odwiedzaj nas regularnie i czytaj codzienne newsy. Za każe odwiedziny dostajesz punkty, za które możesz otrzymać różne nagrody – bez żadnych opłat. Jeśli chcesz się zarejestrować kliknij.

Chcesz wiedzieć więcej o naszym programie? Kliknij: Zasady w pigułce
Komentarze
  1. Zdjęcie profilowe lilkawodna
    lilkawodna  20 marca 2014 19:37

    Warto jeść jogurty a przy tym wyborze jaki mamy w sklepie każdy znajdzie coś dla siebie.

    Odpowiedz
  2. Zdjęcie profilowe bbo
    bbo  20 marca 2014 20:01

    Lubię czasem sięgnąć po jogurt.

    Odpowiedz
  3. Zdjęcie profilowe martucha180
    martucha180  20 marca 2014 22:00

    Ostatnio rozsmakowałam się w jogurtach z owocami.

    Odpowiedz
  4. Zdjęcie profilowe monicitia
    monicitia  13 lipca 2016 08:45

    Jogurty wciągam codziennie:)

    Odpowiedz
  5. Zdjęcie profilowe Hidari11
    Hidari11  25 sierpnia 2016 08:34

    Ja uwielbiam jogurty naturalne chyba wszystkich producentów, każdy ma trochę inny smak. Najlepiej mi smakuje z dodatkiem owoców leśnych i płatków owsianych. Nie ma dnia, żebym nie zjadła tego produktu.

    Odpowiedz
  6. Zdjęcie profilowe kasiadrozdz
    kasiadrozdz  7 września 2016 10:04

    Oj tak, jogurty nadają się do wszystkiego! Dodaję je do: sałatek (baza do sosu), płatków śniadaniowych i musli, placków z jabłkami itp.

    Odpowiedz
    • Zdjęcie profilowe kasiadrozdz
      kasiadrozdz  7 września 2016 10:05

      No i oczywiście sam jogurt do śniadania, do świeżych owoców. Pycha! Lekkostrawny i pyszny.

      Odpowiedz
  7. Zdjęcie profilowe efffciaa
    efffciaa  24 października 2016 15:13

    A ja nie przepadam za jogurtem naturalnym , zdecydowanie bardziej mi smakuje ( chociaż wiem , że ma sporo kalorii ) jogurt owocowy 🙂 raz się żyje 🙂

    Odpowiedz
  8. Zdjęcie profilowe kasiadrozdz
    kasiadrozdz  21 listopada 2016 15:59

    Jogurtów na sklepowych półkach mamy bez liku. naturalne i owocowe, ze zbożami, gęste, kremowe lub pitne i niskokaloryczne, z dużymi kawałkami owoców i gładkie jak aksamit. Ale co to w ogóle jest ten jogurt i „z czym go się je”

    Odpowiedz
    • Zdjęcie profilowe kasiadrozdz
      kasiadrozdz  21 listopada 2016 16:00

      Najzdrowsze jedzenie to takie, które możemy przygotować w domu z produktów, które nie zawierają żadnych zbędnych dodatków. Na przykład jogurt. Zamiast kupować w sklepie taki, gdzie w składzie oprócz mleka i bakterii są jeszcze inne zupełnie zbędne dodatki, lepiej zrobić samemu w domu.. I taniej i zdrowiej. Ja kupuję czyste bakterie jogurtowe w wypróbowanym sklepie internetowym specjalistycznej firmy zajmującej się mleczarstwem farmerskim. Dodaję je do mleka i mam czysty, zdrowy jogurt, a z jednej saszetki mogę zrobić nawet 3 litry jogurtu!

      Odpowiedz
  9. Zdjęcie profilowe m258
    m258  10 grudnia 2016 20:36

    macie racje – smaczny i prosty w przygotowaniu jogurtowy koktajl pomoże również uchronić się przed infekcjami, o które zima nie trudno

    Odpowiedz
  10. Zdjęcie profilowe Ewelina
    Ewelina  20 stycznia 2017 12:26

    Płatki owsiane bez jogurtu nie dałabym rady. Dzięki temu moje śniadanie jest smaczne i zdrowe.

    Odpowiedz

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany

Time limit is exhausted. Please reload CAPTCHA.