Jak robić bezpieczne zakupy on-line

 Coraz więcej osób decyduje się na zakupy przez Internet. Możemy za jego pomocą kupić wszystko, od produktów spożywczych, elektroniki, mebli, po ubrania. Niestety, jak każda dziedzina życia również e-commerce przyciąga oszustów. O tym, jak się przed nimi ustrzec i jak robić bezpieczne zakupy on-line opowiadamy wspólnie z IDEALO (www.idealo.pl).

zakupy w sieci

fot. freepik

Jak robić bezpieczne zakupy on-line  – Czy dany sklep wywiera pozytywne wrażenie?

Czy wystrój strony internetowej sklepu wygląda profesjonalnie i rzetelnie? Jaka jest struktura nawigacji po katalogu produktów? Czy strona jest przejrzysta? Czy nie przeważają na niej reklamy i komunikaty agresywnie przekonujące do zakupu (np. „ZAMÓW JUŻ TERAZ!”)?

   

Jak robić bezpieczne zakupy on-line  –  Czy sprzedawca może pochwalić się prawdziwymi certyfikatami?

Wśród renomowanych i docenianych certyfikatów i znaków jakości przyznawanych sklepom internetowych należą między innymi znak jakości Trusted Shops, wyróżnienie Słucham Swoich Klientów przyznawane przez portal Opineo bądź certyfikaty Rzetelna Firma lub Bezpieczny eSklep.

 W sieci krąży wiele podrobionych znaków jakości, które tworzone są przez oszustów i często opatrzone są gwarancjami takimi jak „Najlepszy serwis”. Certyfikaty, które budzą podejrzenia, powinny natychmiast zostać sprawdzone, na przykład za pomocą wyszukiwarek. Niestety zdarza się także, że oszuści bezprawnie umieszczają na swoich stronach internetowych znaki jakości sprawdzonych instytucji  

Jak robić bezpieczne zakupy on-line  – Czy na stronie sklepu można znaleźć opinie klientów?

Pozytywne doświadczenia dotychczasowych klientów przemawiają za dobrym poziomem świadczonych przez internetowych sprzedawców usług. Można skorzystać także z pomocy portali takich jak Opineo.pl lub Trusted Shops, które oferują przegląd recenzji użytkowników na temat poszczególnych produktów, lecz także konkretnych sklepów i firm. Trzeba jednak pamiętać o tym, że na takich portalach oceniani są tylko sprzedawcy, którzy dobrowolnie zarejestrowali się i rozpoczęli współpracę z tego typu serwisami.

Jak robić bezpieczne zakupy on-line  – Jakie metody i ile rodzajów płatności oferuje sklep internetowy?

Ogólna zasada brzmi: Poważny i wiarygodny sklep powinien oferować konsumentom co najmniej trzy różne metody płatności, nawet jeśli dopiero zaczyna stawiać pierwsze kroki w e-handlu. Zgodnie z postanowieniami prawnymi, jedna z tych form musi być także pozbawiona kosztów dodatkowych, występujących najczęściej w postaci prowizji doliczanej do transakcji.

Głównie w przypadku nieznanych lub dotychczas niewybieranych sklepów odradza się wybór przedpłaty na konto – w szczególności przelewu. Cofnięcie takiej formy zapłaty jest z reguły niemożliwe. Dużo lepszym rozwiązaniem jest skorzystanie z w pełni bezpiecznych dla konsumentów serwisów e-payment takich jak PayPal.

 Jak robić bezpieczne zakupy on-line  – Czy przekazywanie danych jest bezpieczne?

Konsumenci powinni zwracać uwagę na fakt, czy transmisja danych w sklepie internetowym jest szyfrowana, szczególnie w przypadku podawania istotnych i poufnych informacji podczas zamawiania towarów. Ochronę prywatnych danych i bezpieczny przepływ informacji gwarantują strony internetowe posiadające certyfikat SSL. Zaszyfrowanie adresu URL można łatwo rozpoznać w oknie przeglądarki internetowej, jak tylko znajdzie się w obszarze strony posiadającej SSL. Następuje wówczas automatyczna zmiana protokołu http:// na https://, zaś w pasku adresu URL pojawia się symbol kłódki informujący, że transakcja jest zaszyfrowana i poufna.

   Jak robić bezpieczne zakupy on-line  – Czy regulamin i dane kontaktowe sklepu są dostępne na jego stronie?

Sprzedawcy internetowi zobowiązani są do umieszczania danych kontaktowych na stronie głównej w oddzielnej zakładce. Jeśli sklep nie udostępnia takich danych, należy poważnie zastanowić się nad jego wyborem. Informacje o firmie powinny zawierać nie tylko jej adres, dane kontaktowe, formę prawną (na przykład Sp. z o.o.), ale także wpis do rejestru handlowego i numer identyfikacji podatkowej (NIP).

Podejrzany może wydawać się brak regulaminu na stronie głównej e-sklepu. Powinien on zawierać postanowienia bieżących przepisów konsumenckich oraz być zgodny z zasadami zawierania umów na odległość.

Nie należy lekceważyć wskazówek ujętych drobnym drukiem. Bardzo często są w nich ukryte informacje dotyczące kuriozalnych ograniczeń, jak na przykład komunikat o tym, jakoby „sklep nie ponosił odpowiedzialności za rzeczywistą zawartość przesyłki”.

Jak robić bezpieczne zakupy on-line  –  Czy możliwe jest bezpośrednie nawiązanie kontaktu ze sklepem?

Dane kontaktowe dla klientów znajdujące się na stronie głównej sklepu powinny być przede wszystkim rzeczywiste. Nieprawdziwe numery telefonów lub adresy e-mail, z których nie generowane są żadne odpowiedzi, to klasyczne przypadki oszustwa.

Zapraszamy również do: Savoir-vivre w sklepie internetowym, czy to w ogóle możliwe?

Jak robić bezpieczne zakupy on-line  – Czy pouczenie o odstąpieniu od umowy jest dostępne na stronie?

Każdy poważny sklep posiadać powinien pouczenie o odstąpieniu od umowy zgodne z obowiązującą od 25 grudnia 2014 roku ustawą o prawach konsumenta. Klienci mają bowiem prawo do odstąpienia od umowy zawartej na odległość w terminie 14 dni od otrzymania towaru, bez konieczności argumentowania swojej decyzji. Sprzedawcy internetowi mają obowiązek poinformowania swoich klientów o przysługującym im prawie odstąpienia od umowy i związanych z nim konsekwencjami. Klienci sklepów internetowych zobowiązani są do złożenia oświadczenia o odstąpieniu od umowy w dowolnej – także elektronicznej – formie. Przesyłka zwrotna pozbawiona takiego dokumentu nie musi zostać uwzględniona przez sprzedawców.

 Jak robić bezpieczne zakupy on-line – Czy produkty oferowane przez sklep są wyczerpująco opisane i odpowiednio przedstawione?

Produkty oferowane przez e-sklepy powinny zawierać dokładne i wyczerpujące informacje z uwzględnieniem najważniejszych właściwości  artykułuDodatkowe informacje umieszczane w dużych tabelach lub wskazówki dotyczące możliwych odstępstw lub różnic, takich jak komunikaty typu „Kolor na zdjęciu może być w rzeczywistości nieco jaśniejszy” lub „Spodnie mają zaniżoną numerację o jeden rozmiar” świadczą o tym, iż sprzedawca szczegółowo i wyczerpująco prezentuje swoje towary.

 Jak robić bezpieczne zakupy on-line  – Czy ceny produktów nie zwierają ukrytych kosztów i są realne?

 W przypadku podejrzanych sklepów, zamówione towary z niskimi cenami w najgorszym wypadku w ogóle nie zostaną wysłane. Często za okazyjną ceną, której głównym zadaniem jest zwabienie konsumentów i zachęta do zakupu, ukrywają się koszty dodatkowe. Umieszczane na stronach sklepów ceny produktów powinny być cenami końcowymi. W przypadku poważnych sklepów nie może zabraknąć także informacji o podatku VAT i kosztach przesyłki.

   

A czy Wy miałyście już przykre doświadczenia związane z zakupami przez Internet?


O idealo:

Międzynarodowa porównywarka cen idealo od 2000 roku pomaga kupującym w Internecie Europejczykom odnaleźć idealne produkty i najniższe ceny. Oprócz Polski, strony idealo dostępne są także w Niemczech, Austrii, Wielkiej Brytanii, Francji, Włoszech, Hiszpanii oraz w Indiach. Zaledwie po roku od pojawienia się na polskim rynku idealo.pl oferuje swoim użytkownikom już ponad pięć milionów ofert oraz ponad 175 tysięcy produktów z niespełna 500 sklepów internetowych.

Oceń ten artykuł:

1 gwiazdka2 gwiazdki3 gwiazdki4 gwiazdki5 gwiazdek (163 głosów, średnia: 4,69 z 5)
zapisuję głos...