Jak ograniczyć cukier – 12 rad na nowy rok

Zrzucenie wagi, zmiana stylu życia, mniej cukru – to jedne z najpopularniejszych postanowień noworocznych. Niestety równie często niedotrzymywane. W 2016 roku zmień taktykę – zamiast gołosłownych postanowień, postaw na konkrety. Stewiarnia zdradza 12 praktycznych rad, jak ograniczyć cukier w codziennej diecie.

ukryty cukier1. Czytaj więcej… etykiet!

W 2016 niech to będzie twoja podstawowa lektura. Nie wkładaj do koszyka żadnych produktów, w których składzie cukier zajmuje jedno z pierwszych trzech miejsc. Kolejność składników oddaje ich proporcjonalną zawartość w produkcie. Jeśli cukier jest na samym początku, to znaczy, że jest go więcej niż innych składników.

2. Policz się z cukrem

WHO zaleca ograniczenie dziennej dawki cukru do 25 g cukru dla osoby dorosłej, to 5 łyżeczek. Teraz policz, ile cukru spożywasz w ciągu jednego dnia. Nie kupuj produktów, które zawierając więcej niż 20 g cukru na 100 g produktu. Zwizualizuj sobie, że 1/5 całego opakowania to cukier!

3. Rozpoznaj cukier

Chcąc ograniczyć cukier, naucz się pod jakimi nazwami występuje on w produktach: glukoza, fruktoza, syrop glukozowo-fruktozowy, maltodekstryna, dekstryna, maltoza. O kaloryczności i wysokim indeksie glikemicznym produktu świadczy również występowanie takich składników jak melasa, miód, syrop z agawy, syrop klonowy czy karmel.

4. Szukaj zdrowych zamienników

Zdrowa kuchnia to nie kuchnia braków, ale kuchnia zamienników. Cukier można zastąpić naturalną i bezkaloryczną stewią. Innymi zamiennikami są erytrytol, ksylitol, maltitol – tłumaczy Beata Straszewska ze Stewiarnia.pl, specjalistka od żywienia bez cukru. – Zamiast białego pieczywa i makronów lepiej wybrać pełnoziarniste odpowiedniki – dodaje.

5. Skup się na tym, co zdrowe

Lepiej ci wyjdzie dodawanie, niż odejmowanie sobie od ust. Postaraj się każdego dnia dodawać do posiłków nowy element, który uważasz za zdrowy – owoc, warzywo, wyrób pełnoziarnisty. Zarówno jedzenie, jak i wyszukiwanie ciekawych produktów sprawi ci mnóstwo przyjemności!

6. Oszczędzaj na ciepłych napojach

To do nich wsypujesz cukier łyżkami. Jeśli lubisz słodką herbatę, posłodź ją stewią. Żeby poprawić smak niesłodkiej kawy, możesz również dodać do niej cynamonu lub kardamonu. Używaj mniej cukru, a więcej przypraw, np. wanilii, imbiru, gałki muszkatołowej, goździków, kolendry. Dzięki nim zyskasz zdrowy, dobry smak!

7. Myśl o tym, co zjesz w ciągu dnia

Zabierz jedzenie do pracy czy na zajęcia. Jeśli nie masz czasu na przygotowanie całego posiłku, weź to, co zostało z kolacji. Nie doprowadzaj się do napadu głodu – to wtedy nie myśląc racjonalnie, kupujesz słodką bułkę czy batonik, żeby szybko powstrzymać głód. Białko i zdrowe tłuszcze będą twoimi sprzymierzeńcami w walce z głodem.

8. Sprytnie ograniczaj słodycze

To łatwiejsze niż zupełne odstawienie. I realne do zrobienia. Jeśli nie umiesz zrezygnować ze słodyczy, pozwól sobie na deser, ale taki poniżej 150 kcal. Niech to będzie owocowa przekąska, czekolada bez cukru, orzechy. I pójdź tego dnia na spacer, chociaż na pół godzinny.

9. Zredukuj ilość cukru w przepisach

Dodawaj o 1/3 lub o połowę cukru mniej niż podano w przepisie. Do pieczenia nadają się również naturalne słodziki, np. stewia, ksylitol, erytrytol.

10. Uważaj na pułapkę „zdrowej żywności”

Cukier dodawany do tzw. produktów „fit”, o niskiej zawartości tłuszczu, ma za zadanie poprawiać ich smak – wyjaśnia ekspertka ze Stewiarnia.pl. Uważaj na cukier m.in. w płatkach typu fitness czy granola oraz jogurtach. Pamiętaj też o kaloryczności napojów: soków, smakowej wody, napojów kawowych i alkoholu.

11. Zainteresuj się zdrowym odżywianiem

Przynajmniej raz w miesiącu przeczytaj na ten temat książkę bądź artykuł, obejrzyj film w internecie. Szukaj zdrowych przepisów, ciekawych blogów. Zyskasz dzięki temu świadomość, jak istotny wpływ ma dieta na życie każdego z nas. Poza tym, to wciąga!

12. Nie rezygnuj tak łatwo

Odpuściłaś i raz zjadłaś ciastko z kremem? Zabalowałaś i przesadziłaś z kalorycznymi drinkami? To nie koniec świata. Postanowienie podejmujesz na cały 2016 rok, niech jeden gorszy dzień nie przekreśla wielodniowych wysiłków. I pamiętaj, że ważniejsze dla zdrowia są dobre nawyki żywieniowe, niż ostra dieta i szybkie efekty.

1 gwiazdka2 gwiazdki3 gwiazdki4 gwiazdki5 gwiazdek (89 głosów, średnia: 4,78 z 5)
zapisuję głos...
Jeżeli spodobał Ci się artykuł, to odwiedzaj nas regularnie i czytaj codzienne newsy. Za każe odwiedziny dostajesz punkty, za które możesz otrzymać różne nagrody – bez żadnych opłat. Jeśli chcesz się zarejestrować kliknij.

Chcesz wiedzieć więcej o naszym programie? Kliknij: Zasady w pigułce
Komentarze
  1. Zdjęcie profilowe bbo
    bbo  29 grudnia 2015 20:31

    Rady do wydrukowania na lodówkę 😀

    Odpowiedz
  2. Zdjęcie profilowe
    Żanett  30 grudnia 2015 10:24

    Nie wyobrażam sobie życia bez słodyczy 🙂

    Odpowiedz
  3. Zdjęcie profilowe BlackMary
    BlackMary  30 grudnia 2015 14:20

    Tak cukier potrafi uzależnić a potem cukrzyca😐

    Odpowiedz
  4. Zdjęcie profilowe macierzanka
    macierzanka  30 grudnia 2015 14:49

    Skorzystam z tych rad.

    Odpowiedz
  5. Zdjęcie profilowe Jaworka
    Jaworka  30 grudnia 2015 15:14

    A ja tak uwielbiam czekoladę

    Odpowiedz
    • Zdjęcie profilowe ewalub
      ewalub  12 listopada 2016 13:55

      A dasz radę oszukać organizm gorzką czekoladą? Czy to musi być mleczna słodka?

      Odpowiedz
  6. Zdjęcie profilowe lilkawodna
    lilkawodna  30 grudnia 2015 15:55

    Teraz wszędzie jest dodawany cukier. Ograniczamy go więc tam gdzie możemy.

    Odpowiedz
  7. Zdjęcie profilowe Ignam
    Ignam  30 grudnia 2015 22:34

    Skąd to przekonanie, że spożywanie cukru grozi cukrzycą? Nie ma na to dowodów. Ostatnio naukowcy raczej podejrzewają tłuszcze.

    Odpowiedz
  8. Zdjęcie profilowe Patriszia
    Patriszia  1 stycznia 2016 22:19

    Cukier to moje największe uzależnienie, niestety.

    Odpowiedz
  9. Zdjęcie profilowe Aneta
    Aneta  1 stycznia 2016 23:43

    Ciekawe rady, faktycznie dobrze wyglądałyby na lodówce, albo w ogóle przyklejone przed oczami non stop 😛

    Odpowiedz
  10. Zdjęcie profilowe Margaretkaw
    Margaretkaw  19 kwietnia 2016 18:54

    Dobre rady zawsze w cenie, ale jak ciężko się do nich dostosować. Warto jednak czytać etykiety i uważniej przyglądać się temu, co jemy na co dzień 🙂

    Odpowiedz
  11. Zdjęcie profilowe mama_kazala
    mama_kazala  22 maja 2016 11:59

    ciężka sprawa, właśnie dwa tygodnie unikałam cukru i powiem szczerze, że jak się rzuciłam, to od dwóch tygodni nie mogę przestać go jeść ;):):)

    Odpowiedz
  12. reni  31 maja 2016 21:55

    Zrezygnowanie ze słodyczy jest chyba najtrudniejsze. Ciężko tak drastycznie odciąć cukier. Jak ktoś ma podobnie polecam chrom organiczny z inuliną z oleofarm. Wzięłam jedno opakowanie, żebby ustabilizować organizm a potem już moje ciało nauczyło się żyć bez cukru i nawet mnie nie ciągnęło na słodkie

    Odpowiedz
  13. Zdjęcie profilowe marrika
    marrika  10 lutego 2017 04:17

    Dziękuję za rady, staram się je wprowadzić w życie. Herbaty nie słodzę, bo nie lubię.

    Odpowiedz

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany

Time limit is exhausted. Please reload CAPTCHA.

?>