Jak oczyścić organizm po Świętach?

Święta Bożego Narodzenia to czas spotkań w rodzinnym gronie i wspólnego ucztowania przy tradycyjnych, lecz jednocześnie ciężkostrawnych potrawach, takich jak smażony karp, kapusta z grzybami czy pierogi. Tak intensywny dla układu pokarmowego okres wymaga odpowiedniego „odpoczynku” i detoksu. Sprawdź, jak oczyścić organizm po Świętach bez uszczerbku dla zdrowia i samopoczucia w zaledwie trzech krokach!

 

Jak oczyścić organizm po Świętach?

Polecamy: Skuteczne oczyszczanie organizmu

 

Po pierwsze: odpowiednie nawodnienie

Zawsze gdy chcemy oczyścić nasze ciało, bierzemy kąpiel. Bardzo podobnie funkcjonuje wnętrze naszego organizmu – usuwanie z niego z toksyn wymaga nawodnienia. Nasz organizm w ciągu dnia potrzebuje od 2 do 2,5 litra płynów. Zapotrzebowanie to najskuteczniej uzupełnia niegazowana woda mineralna. Pamiętajmy jednak, że najlepszy efekt nawodnienia osiągniemy pijąc częściej, lecz małymi łykami.

Jeżeli nie przepadamy za smakiem czystej wody, możemy sięgnąć po ziołowe mieszanki z łopianem, cykorią, skrzypem polnym, nasionami czarnuszki czy korzeniem mniszka lekarskiego. Wymienione zioła mają właściwości moczopędnych, dzięki czemu najpierw pomogą nawodnić organizm, a potem przyspieszą jego oczyszczanie. – wyjaśnia dietetyk Aleksandra Lutkiewicz. Choć będzie to trudne, na czas detoksu zrezygnujmy z kawy i czarnej herbaty.

 

Jak oczyścić organizm po Świętach?

Zobacz także: Oczyszczanie organizmu z toksyn

 

Po drugie: zbilansowana dieta zamiast głodówki

Wiele osób stawia znak równości między detoksem a głodówką. Pragnąc oczyścić się z toksyn nie możemy jednak rezygnować z jedzenia – całkowitą głodówką łatwiej jest sobie zaszkodzić niż pomóc. Niedostarczanie jedzenia organizmowi nawet przez trzy dni bardzo spowalnia układ immunologiczny, przez co podnosi się poziom białych krwinek, sprawiając, że jesteśmy bardziej podatni na infekcje. Detoks powinien być zatem oparty na zbilansowanej diecie i doborze odpowiednich produktów. Posiłki budujące dietę oczyszczającą nie powinny zawierać więcej niż 600 kalorii. Ich najlepszą podstawą będą warzywa (głównie strączkowe, ale także w postaci kiszonek). Nieprzyjemne dolegliwości wynikające z zakwaszenia organizmu wyeliminujemy też ograniczając produkty mięsne i częściej spożywając naturalne antyoksydanty, zawarte choćby w zielonych warzywach liściastych (szpinak,  jarmuż) i owocach (winogrona, aronia, żurawina).

 

Warto podkreślić, że w czasie detoksu nie musimy rezygnować z pieczywa. Istotne jest tylko, by w naszej diecie uwzględnić pieczywo najwyższej jakości, wypiekane z pełnych ziaren, szczególnie żytnie.

 Chleb powinien być pieczony na naturalnym zakwasie. Tak wypiekany jest np. lekkostrawny chleb Haverland (żytni pełnoziarnisty bazujący na surowcach z certyfikatem BIO, który dzięki szczelnemu opakowaniu pozwala dłużej zachować świeżość) czy Pumpernikiel Haverland. Ten ostatni można skomponować ze zdrowymi pastami, np. z dyni lub czerwonej papryki – mówi Wiktor Kowalski, ekspert firmy Dan Cake Polonia. Podczas kupowania pieczywa trzeba również sprawdzać etykiety – dobrej jakości chleb nie będzie zawierał barwników ani konserwantów. 

 

Jak oczyścić organizm po Świętach?

Po trzecie: ruch na świeżym powietrzu

 

Poświąteczne oczyszczanie organizmu musi być połączone z regularnymi ćwiczeniami. Umiarkowany wysiłek fizyczny, nawet w postaci 30-mintowego szybkiego spaceru, znacząco usprawni detoksykację. Pozytywny wpływ na poświąteczne oczyszczanie organizmu może wywrzeć również wizyta w saunie. Wysoka temperatura przyczyni się do rozszerzenia naczyń krwionośnych i intensywniejszego wydzielania potu, a tym samym usprawni usuwanie toksyn. Taka gorąca terapia nie tylko poprawia krążenie, ale też rozluźnia napięcie mięśniowe i wzmacnia odporność, co jest szczególnie pożądane w okresie zimowym.

Jeżeli uwzględnimy te trzy kroki w naszym oczyszczającym planie (który powinien trwać co najmniej dwa tygodnie), już po kilku dniach odczujemy zdecydowaną poprawę formy.

 

 

1 gwiazdka2 gwiazdki3 gwiazdki4 gwiazdki5 gwiazdek (61 głosów, średnia: 4,72 z 5)
zapisuję głos...
Jeżeli spodobał Ci się artykuł, to odwiedzaj nas regularnie i czytaj codzienne newsy. Za każe odwiedziny dostajesz punkty, za które możesz otrzymać różne nagrody – bez żadnych opłat. Jeśli chcesz się zarejestrować kliknij.

Chcesz wiedzieć więcej o naszym programie? Kliknij: Zasady w pigułce
Komentarze
  1. Zdjęcie profilowe Jaworka
    Jaworka  29 grudnia 2016 21:57

    Ja nie objadam się w święta ale i tak mimo wszystko wystarczy tylko próbować w czasie gotowania i juz zostaje w boczkach więc dużo ruchu jest wskazane

    Odpowiedz
  2. Zdjęcie profilowe Hidari11
    Hidari11  30 grudnia 2016 07:10

    Przede wszystkim ruszać się i to nie tylko po świętach, ale przez cały rok.

    Odpowiedz
  3. Zdjęcie profilowe ewa1776
    ewa1776  1 stycznia 2017 22:20

    Moja recepta? Świeże powietrze i herbaty ziołowe, różnego rodzaju. I woda z cytryną na czczo.

    Odpowiedz
  4. Zdjęcie profilowe Wicek
    Wicek  7 stycznia 2017 14:18

    Nie objadać się w święta to po pierwsze ,a po drugie to spacerować codziennie ,nie tylko po świętach ale znaleźć na to czas każdego dnia .Spacer to nie intensywne ćwiczenia ,więc prawie każdy może sobie na niego pozwolić.

    Odpowiedz

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany

Time limit is exhausted. Please reload CAPTCHA.