Ekspert radzi: Podczas odchudzania ważne są nie tylko kalorie

Wspólnie z naszym ekspertem – Ewą Kłosowską z Apteki Medicover we Wrocławiu radzimy co tak naprawdę poza kaloriami warto liczyć i na co zwracać uwagę podczas odchudzania. Niestety zazwyczaj wpadamy w obsesję liczenia kalorii, kupujemy produkty 0% tłuszczu. jest to błędne koło! Podczas odchudzania ważne są nie tylko kalorie !

Polecamy również poprzedni tekst z poradami Ewy Kłosowskiej – Schudnij skutecznie! , w którym radzi, czym powinna być dieta i jakie znaczenie ma wskaźnik BMI.

nie tylko kalorie

Podczas odchudzania ważne są nie tylko kalorie – Za mało kalorii to też niedobrze

Absolutnie nie namawiamy do nadmiernego liczenia kalorii, które jest tak popularne. Bardzo często większość kobiet przyjmuje dużo za małą liczbę kalorii, a mimo to nadal nie chudnie.  Spowodowane jest to właśnie stresem organizmu. Aby trwale stracić na wadze wystarczy zmniejszyć dzienną ilość kalorii o 150-200.

Większy wpływ na to czy chudniemy ma kompozycja naszych posiłków oraz to czy dostarczamy organizmowi wszystkich potrzebnych składników. Warto również pamiętać, aby nie wprowadzać zmian do diety na raz, dużo lepiej sprawdza się metoda małych kroków i kolejne stopniowe zmiany. Powoduje to, że dużo łatwiej przyzwyczaimy się do nowości i nie porzucimy ich po pewnym czasie.

Podczas odchudzania ważne są nie tylko kalorie – Indeks Glikemiczny może pomóc

Przy komponowaniu swoich posiłków warto zwrócić uwagę na IG – Indeks Glikemiczny. Określa on procentowo szybkość zwiększenia stężenia glukozy we krwi po spożyciu produktów w porównaniu ze zwiększeniem, jakie następuje po spożyciu tej samej ilości węglowodanów w postaci czystej glukozy. Prościej: produkty o niskim indeksie glikemicznym powodują powolny wzrost glukozy we krwi, natomiast te o wysokim bardzo szybki.

Przy gwałtownym wzroście glukozy następuje wyrzut insuliny, która ma za zadanie zmagazynować glukozę w komórkach. Poziom cukru we krwi gwałtownie spada, a my jesteśmy znów głodni. Wybierając, więc produkty o niskich indeksach glikemicznych pozostajemy na dłużej syci, nie odczuwamy nagłych napadów głodu, które kończą się niekontrolowanym objadaniem. Stabilizacja poziomu cukru i insuliny zapewni nam optymalne samopoczucie w trakcie dnia. Wartość indeksu glikemicznego dla poszczególnych składników pokarmowych możemy znaleźć w licznych tabelach IG.

Dodatkowo warto pamiętać, że wartość indeksu zwiększa się po rozdrabnianiu i gotowaniu potrawy. Aby obniżyć wartość glikemiczną posiłku możemy dodać do niego błonnika – należy pamiętać, że jedynie frakcja błonnika rozpuszczalna w wodzie (pochodząca np. z nasion roślin strączkowych, owoców, warzyw, jęczmienia, owsa) opóźnia opróżnianie żołądka i ma tym samym wpływ na IG. Dodatkowo dietę możemy uzupełnić suplementacją, która zapewni ustabilizowanie skoków glukozy i insuliny we krwi. Aktualnie duża grupa preparatów dostępnych bez recepty w aptekach zawiera wyciągi z morwy białej, która ma udowodnione działanie pozytywne na stabilizację poziomu cukru. Są one przeznaczone zarówno dla osób dbających o linię jak i osób z problemami diabetologicznymi.

 

Podczas odchudzania ważne są nie tylko kalorie – 0% odchudzania

Wszelkie produkty typu light czy 0% tłuszczu są bardzo często mocno przetworzone, a dodatkowo, aby poprawić smak dosyć mocno dosładzane (dla naszego zmysłu smaku atrakcyjny jest tłuszcz przenoszący aromat dań oraz cukier). Czasem mniejsza ilość tłuszczu okazuje się korzystniejsza i mniej kaloryczna od dodatku dosładzaczy.

Pamiętajmy jednak, że powinniśmy wybierać produkty o jak najkrótszym składzie. Z pewnością nie zaszkodzi nam jogurt naturalny z dodatkiem świeżych owoców, ale warto zadać sobie pytanie, czy gotowy , owocowy jogurt 0% będzie rzeczywiście lepszym rozwiązaniem?

Warto też zwrócić uwagę na to, ze niektóre witaminy, jak A, D, E i K są rozpuszczalne w tłuszczach i jego obecność pomaga w ich przyswajaniu. Dlatego swoją sałatkę warto wzbogacić dipem jogurtowym, czy oliwą z oliwek!

1 gwiazdka2 gwiazdki3 gwiazdki4 gwiazdki5 gwiazdek (97 głosów, średnia: 4,79 z 5)
zapisuję głos...
Jeżeli spodobał Ci się artykuł, to odwiedzaj nas regularnie i czytaj codzienne newsy. Za każe odwiedziny dostajesz punkty, za które możesz otrzymać różne nagrody – bez żadnych opłat. Jeśli chcesz się zarejestrować kliknij.

Chcesz wiedzieć więcej o naszym programie? Kliknij: Zasady w pigułce

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany

Time limit is exhausted. Please reload CAPTCHA.

?>