Dlaczego Twoje dziecko tak bardzo potrzebuje klocków

Klocki to jedna z najpopularniejszych zabawek konstrukcyjnych wśród dzieci, która łączy ze sobą naukę i zabawę. Dostarcza ona mnóstwa przyjemności i radości, ale także, jak podkreślają psychologowie, odgrywa znaczącą rolę w ich rozwoju fizycznym, intelektualnym, emocjonalnym i społecznym. Zabawa klockami kształtuje osobowość dziecka i wspomaga jego przystosowanie społeczne.

Dziecko uczy się szybciej, niż myślisz!

Czynności konstrukcyjne pojawiają się u dziecka na bardzo wczesnym etapie rozwoju. Już niemowlęta przejawiają pierwsze zdolności manualne, które z wiekiem zostają rozwinięte i poszerzone. Do drugiego roku życia dziecko potrafi już odtworzyć czynności podpatrzone. Właśnie dla najmłodszych dzieci przeznaczone są klocki LEGO DUPLO. Pozwalają one na odpowiednią stymulację rozwoju, która ma kluczowy wpływ na dalsze kształtowanie pozytywnych cech na poszczególnych etapach wzrostu dziecka.

dziecko-1

Zdjęcie pochodzi z witryny http://www.duploswiat.pl/

 

Edukacyjna rola klocków

Pomimo tego, że budowanie przez najmłodszych nie do końca jest precyzyjne, nawet na tym etapie klocki spełniają swoją edukacyjną rolę. Dziecko, próbując złapać poszczególne elementy rączkami, ćwiczy umiejętność chwytania, podnoszenia, czy też rzucania. Kształtują się zdolności manualne, a także rozwija się koordynacja wzrokowa z ruchami rączki. Klocki uczą panowania nad własnym ciałem, swoimi odruchami. Poza tym dzięki nim dziecko poznaje pierwsze kształty, zapamiętuje kolory, podejmuje pierwsze próby tworzenia z poszczególnych elementów trwałej całości.

Tworząc konstrukcje z klocków dziecko wykonuje mnóstwo ruchów, które z czasem i dzięki praktyce, stają się coraz bardziej dokładne. Ponadto, dzięki tego rodzaju klockom dziecko ma szansę poznać dźwięki jakie wydają zwierzęta (np. LEGO Farma), a także podjąć pierwsze próby powtórzenia dźwięku. To właśnie na tym etapie tworzą się podstawy późniejszych, bardziej złożonych zabaw.

U nieco starszych dzieci budowanie z klocków według dołączonego do nich schematu postępowania pozwala na poznawanie sposobów łączenia nowych faktów, odtwarzanie i utrwalanie zdobytej wiedzy, kształtuje operacje analityczno-syntetyczne dziecka. Klocki pozwalają na ćwiczenie skupienia uwagi w celu odtworzenia poszczególnych etapów tworzenia. Kształtują również umiejętność słuchania ze zrozumieniem czytanych przez dorosłych instrukcji postępowania oraz śledzenia sekwencji zdarzeń.

Nie tylko z instrukcją…

Pominięcie w zabawie wskazówek producenta (często jak najbardziej możliwe) pozwala na rozwój twórczego myślenia i kreatywności. Pobudzone zostają mechanizmy wyobraźni dziecka. Pojawiają się plany i przemyślenia. Służą temu różnego rodzaju zestawy klocków LEGO DUPLO, które można ze sobą dowolnie łączyć i mieszać. Klocki inspirują dziecko do podejmowania różnych  twórczych zachowań, a ponadto mają duży wpływ na rozwój mowy, gdyż dziecko próbuje nazwać to, co samo stworzyło. Klocki rozbudowują myślenie produktywne poprzez aktywizację pamięci. Uczą umiejętności rozwiązywania problemu, na przykład kiedy budowana konstrukcja niespodziewanie się rozpadnie albo poszczególne elementy nie pasują do siebie.

Klocki wspierają prawidłowy rozwój!

Dzięki dobieraniu klocków według ich kształtów bądź też kolorów, maluchy uczą się szeregowania, tworzenia grup i podgrup, wyszukiwania podobieństw, wskazywania różnic. Klocki uczą także pojęć „duży”, „mały”. Umiejętności te przekładają się na zdolność logicznego myślenia i ułatwiają przyswajanie pojęć matematycznych w późniejszych etapach rozwoju i nauki.

Zabawa klockami uczy rozumienia pojęć przestrzennych oraz pozwala poznać kierunki. Dziecko wykonuje ruchy na różnych płaszczyznach, np. budując drogę musi zastanowić się, w jaki sposób ułożyć klocki, aby osiągnąć zaplanowany cel. Jak pokazują badania, zabawy klockami powodują umiejętność przenoszenia przez dzieci ruchu z wyobraźni i odzwierciedlania go za pomocą linii, np. w rysunkach. Na 60 przebadanych dzieci, które potrafiły przenieść pojęcie ruchu na papier aż 42 z nich posiadało w domu klocki LEGO DUPLO (patrz poniżej, badanie W. Walata).

dziecko-2 (1)

Zdjęcie pochodzi z witryny http://www.duploswiat.pl/

 

Badania wykazują ponadto, że dzieci  lubią bawić się klockami z innymi. Poprzez wspólną zabawę uczą się współpracy w grupie, nabierają większej pewności siebie, dzieląc się swoimi pomysłami z rówieśnikami, pokazując im wymyślone przez siebie rozwiązania. Zabawa klockami to również świetny pomysł na spędzenie wspólnego czasu przez dzieci i rodziców.

Klocki to z pewnością ten rodzaj zabawki, która powinna znaleźć się w każdym domu, w którym rodzice dbają o prawidłowy rozwój swoich dzieci, gdyż ich wartość jest wprost nieoceniona na poszczególnych etapach wzrostu dziecka, a przy tym dostarczają mnóstwa zabawy całej rodzinie.

 

Literatura:

1. W. Okoń, Zabawa a rzeczywistość, Warszawa: Wydawnictwo „Żak” 1995.

2. M. Zając, Klocki, to ważne narzędzie rozwoju dziecka, http://www.przedszkolak.pl/dziecko/umiejetnosci.php?pkey=1097784018, 7.11.2015.

3. W. Walat, Rola zabaw konstrukcyjnych w rozwijaniu wyobraźni technicznej-kinetycznej dzieci w wieku przedszkolnym – sprawozdanie z badań wstępnych, Edukacja – Technika – Informatyka : rocznik naukowy, 2011, nr 2, cz. 1, s. 40-60.

Oceń ten artykuł:

1 gwiazdka2 gwiazdki3 gwiazdki4 gwiazdki5 gwiazdek (232 głosów, średnia: 4,60 z 5)
zapisuję głos...