Czy diety roślinne to przyszłość? To warzywa i owoce są najważniejsze w naszej diecie!

Po pojawieniu się nowej piramidy żywieniowej wzrosło znaczenie w naszej diecie spożywanie warzyw i owoców i stały się najważniejszymi dla produktami. Zastąpiły produkty zbożowe, które wcześniej znajdowały się na pierwszym miejscu.  Biorąc pod uwagę to, że diety roślinne stają się coraz bardziej popularne, czy stanowią przyszłość dla naszego żywienia?

wegetarianizm-cholesterol-choroby-serca

Piotr Dominik (1)

dr Piotr Dominik, wykładowca w Szkole Głównej Turystyki i Rekreacji, opiekun Koła Naukowego Dietetyk

W ubiegłym roku Ministerstwo Zdrowia oficjalnie potwierdziło za Instytutem Żywności i Żywienia, że „wegetarianizm praktykowany w prawidłowy sposób jest zdrowy na wszystkich etapach życia”. Warto jednak zauważyć, że świadomość zdrowotnych korzyści związanych z eliminowaniem z diety pokarmów odzwierzęcych i zastępowaniem ich pokarmami roślinnymi jest nadal w Polsce stosunkowo niska.  American Dietetic Association już w 2009 r. stwierdziło, że odpowiednio zaplanowane diety wegetariańskie, w tym dieta wegańska, są zdrowe, spełniają zapotrzebowanie żywieniowe i mogą zapewniać korzyści zdrowotne przy zapobieganiu i leczeniu niektórych chorób.

Dieta roślinna powinna opierać się na 4-5 grupach produktów: warzywach, owocach, produktach pełnoziarnistych, roślinach strączkowych oraz niewielkich ilościach orzechów i pestek. Laktoowowegetarianizm dopuszcza do diety też mleko, sery i jaja. W przypadku produktów mlecznych, od drugiego roku życia powinno się spożywać produkty o obniżonej zawartości tłuszczu, ponieważ ich regularne spożywanie, szczególnie w formie pełnotłustej, skutkuje podwyższonym stężeniem cholesterolu.

Stosowanie diet roślinnych wymaga suplementacji pewnych składników odżywczych, jak na przykład witaminę B12, której w produktach roślinnych brakuje. Znajduje się ona wprawdzie w produktach mlecznych i jajkach, ale z badań wynika, że także u laktoowowegetarian jej stężenie we krwi jest zbyt niskie. W Polsce coraz częściej pojawiają się w sprzedaży produkty wzbogacane witaminą B12, takie jak mleko roślinne (sojowe czy ryżowe). Kwestię sposobu suplementacji dietetyk omawia z każdym pacjentem indywidualnie. Zaleca się także suplementować witaminę D, ale to zalecenie (wydane przez konsultanta krajowego) dotyczy wszystkich, bez względu na przyjętą dietę, w okresie od października do marca.

wegetarianizm-czy-jest-zdrowy

Badania naukowe, których wyniki publikowano w ciągu ostatnich 3-4 dekad, mogą zmienić zupełnie pogląd na leczenie dietetyczne. Wspomniane badania wskazują bowiem, iż dieta oparta na pełnowartościowych produktach roślinnych może być sposobem proaktywnego leczenia wielu chorób. Wyniki  badań na dziesiątkach tysięcy wegetarian wykazują, że mają oni niższą zachorowalność na chorobę niedokrwienną serca (o ok. 32 proc.), cukrzycę, nadciśnienie tętnicze czy zespół metaboliczny, a także niższe stężenie cholesterolu i BMI. Niskotłuszczowa dieta wegańska oparta o niskoprzetworzone produkty jest w stanie obniżyć stężenie cholesterolu w stopniu porównywalnym do leków (o ok. 40 proc.), a także cofnąć zmiany miażdżycowe. Zdaniem niektórych lekarzy i naukowców, sposób odżywiania może zapobiegać chorobom, a nawet odwracać ich przebieg. Z badań w dziedzinie reumatologii wynika, że diety roślinne, wegetariańskie, wegańskie, także surowe wegańskie (witariańskie) wpływają korzystnie np. przy reumatoloidalnym zapaleniu stawów. Jak wynika z badań, zmniejszają się pod ich wpływem dolegliwości bólowe, i towarzyszy temu wyciszenie nadreaktywności układu immunologicznego poprzez zmniejszenie stanu zapalnego. Jednym słowem diety roślinne mają zbawienny wpływa na nasze zdrowie i samopoczucie.

Jeżeli nie jesteśmy przekonani do końca, bądź nie wiemy jak zacząć kategoryczną dietę roślinną, na początek warto zadbać o to, aby – zgodnie z zaleceniem nowej piramidy żywieniowej – podstawą naszej codziennej diety było nie mięso, a produkty roślinne, a przede wszystkim owoce i warzywa.

 

 

1 gwiazdka2 gwiazdki3 gwiazdki4 gwiazdki5 gwiazdek (108 głosów, średnia: 4,84 z 5)
zapisuję głos...
Jeżeli spodobał Ci się artykuł, to odwiedzaj nas regularnie i czytaj codzienne newsy. Za każe odwiedziny dostajesz punkty, za które możesz otrzymać różne nagrody – bez żadnych opłat. Jeśli chcesz się zarejestrować kliknij.

Chcesz wiedzieć więcej o naszym programie? Kliknij: Zasady w pigułce
Komentarze
  1. Zdjęcie profilowe
    Żanett  8 lutego 2016 08:11

    Zgadzam się, owoce i warzywa są bardzo ważne, ale mięso również (tak, jak inne produkty). Co 3-4 lata badania wskazują na coś innego, jako najważniejsze w naszej diecie, a tak naprawdę człowiek jest mięsożercą i od zawsze tak było. Natura – a nie naukowcy – udowadnia, że od najdawniejszych czasów człowiek polował na zwierzynę, aby zaspokoić głód, a nie zbierał i zrywał to, co rosło wokół. Nie wyobrażam sobie, żeby mężczyzna pracujący fizycznie, najadł się zupy szczawiowej, a na deser zjadł dwa jabłka i poszedł do pracy, w której podstawą jest siła fizyczna. Dlatego, według mnie, te wszystkie rewelacje na temat diety warzywno-owocowo-jakiejś, nie są wiążące, bo jeść powinniśmy wszystko, z rozsądkiem, umiejętnie, a owoce i warzywa powinny wzbogacać nasze jedzenie, stanowić dodatki, desery, drugie śniadania i uzupełniać (nawet w dużych ilościach) dietę.

    Odpowiedz
  2. Zdjęcie profilowe martus2833
    martus2833  8 lutego 2016 11:16

    Mimo wszystko jestem zdania, że warzywa i owoce powinniśmy spożywać codziennie w pięciu porcjach. Z przymrużeniem oka czytam doniesienia na temat „nowej piramidy żywieniowej” – za 5, 10 lat pewnie powstanie nowa 🙂
    W mojej codziennej diecie sezonowe warzywa i owoce są ważne. Ale jem też produkty zbożowe (najczęściej pełnoziarniste), mięso i ryby.
    Podziwiam osoby, które ze względów ideologicznych zostały wegetarianami. Ja nie umiałabym zrezygnować z ulubionych potraw.

    Odpowiedz
  3. Zdjęcie profilowe lilkawodna
    lilkawodna  8 lutego 2016 11:48

    Ja także uważam , ze jedzenie warzyw w dużych ilościach i owoców w trochę mniejszych (owoce zawierają cukry) jest bardzo ważne w diecie człowieka dla jego prawidłowego rozwoju i funkcjonowania . Tylko nie samymi warzywami człowiek żyje.:-). Mięso jest także bardzo ważne. Peditra mojej córki nigdy nie pyta czy dziecko je warzywa. Zawsze za to pyta o mięso i ryby . Mówi że mięso jest niezbędne do prawidłowego rozwoju mózgu dziecka. Ma bardzo dużo żelaza. Na szczęście moje dziecko lubi wszystko i mogę mo mo przyjemnością komponować zróżnicowane i kolorowe posiłki 🙂

    Odpowiedz
  4. Zdjęcie profilowe esia189
    esia189  8 lutego 2016 13:45

    A ja na ta wszytki badania patrzę z przymrożeniem oka. Najważniejsze to jeść zdrową , ekologiczną żywność, a nie tą na szprycowaną chemią.

    Odpowiedz
  5. Zdjęcie profilowe Merigold
    Merigold  8 lutego 2016 14:13

    Najważniejsza jest taka dieta,które jest dobrana pod kątem naszego organizmu oraz jego możliwości metabolicznych.Mój dietetyk pierwsze co wykonuje badania code of me dzięki,którym potem personalizuje taką dietę.I wiecie co?Jem wszystko i czuje się świetnie.Trzeba brać również pod uwagę fakt,że nie samymi owocami czy warzywami człowiek żyje.

    Odpowiedz
  6. Zdjęcie profilowe Aneta
    Aneta  8 lutego 2016 15:25

    Warzywa i owoce są ważne w mojej diecie, ale najważniejsze jest, aby jeść z umiarem, bo wszystko jest dla ludzi 🙂 Co za dużo to niezdrowo!

    Odpowiedz
  7. Zdjęcie profilowe macierzanka
    macierzanka  8 lutego 2016 18:06

    Rzeczywiście diety roślinne wpływają pozytywnie na nasze zdrowie.

    Odpowiedz
  8. Zdjęcie profilowe Wusia
    Wusia  8 lutego 2016 19:04

    Dla mnie warzywa i owoce to podstawa , a z mięs drób i ryby.Jestem mięsożerna więc co by dietetycy nie wypisywali
    mięso w mojej diecie będzie występować.

    Odpowiedz
  9. Zdjęcie profilowe AnnaKwasniak
    AnnaKwasniak  8 lutego 2016 19:49

    Owoce i warzywa są u nas najważniejsze ;). Mięsko też jest ważne 🙂

    Odpowiedz
  10. Zdjęcie profilowe bbo
    bbo  8 lutego 2016 20:17

    Uwielbiam warzywa i owoce, Nie wyobrażam sobie dnia bez nich. Ale nie wyobrażam też sobie życia bez mięsa, nabiału czy cukru. Myślę, ze na wszystko jest miejsce, trzeba tylko zachować umiar.

    Odpowiedz
  11. Zdjęcie profilowe AnnStyl
    AnnStyl  9 lutego 2016 09:21

    No cóż? Wypada mi się tylko cieszyć z tych zmian. Jestem od kilkudziesięciu lat wegetarianką, mniej więcej od ukończenia szkoły podstawowej i uważam, że takie żywienie w moim przypadku jest zdrowe i poparte wieloletnimi doświadczeniami oraz dowodami. Ponadto z racji na wykształcenie medyczne, dobieram wszystkie składniki w odpowiednich dla mojego organizmu i zdrowia proporcjach, a mam się dobrze ;). Szczerze polecam takie owocowo-warzywne żywienie. Chociażby dla sprawdzenia, czy zauważycie jakieś pozytywne zmiany w waszych organizmach i nastrojach :).

    Odpowiedz
  12. Zdjęcie profilowe Ewcia
    Ewcia  9 lutego 2016 18:31

    Uwielbiam warzywa i owoce. Moje dzieci lubią je jeść i nie mają z tym problemu. Często słyszę, że dzieci nie jedzą owoców czy warzyw bo im nie smakują. Z autopsji wiem, że rodzice, którzy sami za nimi nie przepadają ich dzieci, także nie lubią warzyw i owoców.

    Odpowiedz
  13. Zdjęcie profilowe Jaworka
    Jaworka  9 lutego 2016 18:44

    Warzywa i owoce muszą być w codziennej diecie ale uważam że mięso też ja jestem mięsożercą i nie wyobrażam sobie abym miała jeść same warzywa i owoce. Człowiek jest już tak skonstruowany że musi mieć i warzywa i mięso inaczej bylibyśmy roślinożercami, chociaż warzywa sa bardzo wskazane w codziennej diecie u mnie jako dodatek do mięsa a owoce sa deserem. Jeśli chodzi o badania to co jakiś czas one sie zmieniają i nigdy w to nie wierzę mój organizm mówi mi co potrzebuje i tego staram mu się dostarczyć

    Odpowiedz
  14. Zdjęcie profilowe gusia.
    gusia.  10 lutego 2016 19:11

    A ja sobie teraz chrupię mango,w piekarniku piecze się chlebek bez mąki, za to z otrębami i już mam zdrowo!Ogólnie i tak nie wskazane przejadani się,ale myślę,że wszystko po trochu powinno się jeść.

    Odpowiedz
  15. Zdjęcie profilowe wera1115
    wera1115  23 lutego 2016 23:37

    Ja jestem na diecie wegańskiej i wszystkim niedowiarkom polecam spróbować choć na krótki czas. Możliwości przygotowywania potraw są nieograniczone, szczególnie pokochałam gotowanie na parze, tu nieodzowny okazał się parowar z philipiaka, mój najlepiej zainwestowany zakup ostatniego roku.

    Odpowiedz
  16. Zdjęcie profilowe girlblack
    girlblack  9 marca 2016 08:23

    Najlepiej jeść jak najmniej przetworzoną żywność, mięso, nabiał..czemu nie ? Tylko jeść z głową, nie rzucać się na jedzenie, mniej a cześćiej:)

    Odpowiedz
  17. Zdjęcie profilowe Patriszia
    Patriszia  3 kwietnia 2016 23:08

    Staram się jeść dużo warzyw i owoców. Najlepsze są te latem z własnego ogrodu. Nie mogę się już doczekać 🙂 Mimo to uważam że inne rzeczy jedzone z umiarem też nam nie zaszkodzą 🙂

    Odpowiedz
  18. Zdjęcie profilowe monicitia
    monicitia  5 czerwca 2016 23:37

    Człowiek do stworzenie wszystkożerne:)

    Odpowiedz
  19. kinia  3 października 2016 09:47

    Oczywiście warto jeść owoce i warzywa ale raczej w odpowiedniej dobrze zbilansowanej diecie, jednym słowem wszystko z umiarem. Niektórzy są zdania że pomagają przy zaparciach i to prawda ale nadmiar błonnika wywołuje też wzdęcia niestety, nieraz lepiej zażyć dicopeg na zaparcia niż przeholować z błonnikiem bo efekt będzie odwrotny.

    Odpowiedz
  20. Zdjęcie profilowe stokrotkapolna
    stokrotkapolna  18 listopada 2016 02:17

    Jestem też tego zdania , że warzywa i owoce powinno sie spożywać codziennie w dużej ilości. Ale pozostałe produkty też są ważne dla naszego zdrowia. Wszystko z umiarem,

    Odpowiedz

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany

Time limit is exhausted. Please reload CAPTCHA.

?>