Ćwicz, jedz, pij i…. szybciej oraz zdrowiej chudnij

Właśnie zaczęło się wielkie odliczanie do lata. Formujemy sylwetkę i w pośpiechu zrzucamy zbędne kilogramy. Aby trening przyniósł jednak zadowalający rezultat, liczy się nie tylko systematyczność oraz technika, ale także posiłki, które spożywamy przed i po ćwiczeniach. Na co zwrócić powinniśmy zwracać uwagę?

Jeść czy nie jeść? Oto jest pytanie

Zdania są podzielone. Niektórzy twierdzą, że ćwiczenie na czczo przynosi lepsze rezultaty. Jednak ćwiczenie na pusty żołądek może prowadzić do wielu niedogodności, a także przyczynić się do utraty masy mięśniowej. A nie o to nam chodzi! Poza tym posiłek przed treningiem jest niczym paliwo dla naszego organizmu. Najlepszą starczą nam węglowodany złożone energię dostarczą nam węglowodany, które znajdziemy w np.  kaszach, makaronie (lepiej bez pszenicy, bo jest bardzo zmodyfikowanym zbożem), płatkach, czy nasionach roślin strączkowych. Kolejnym ważnym składnikiem w diecie sportowca jest białko (to z niego zbudowane jest 20% tkanki mięśniowej). Wysiłek fizyczny przyspiesza metabolizm, przez co wzrasta zapotrzebowanie na białko. Jeśli ćwiczymy, powinniśmy regularnie jeść jajka, ryby, mięso, fermentowane produkty mleczne, warzywa strączkowe, a w szczególności fasole.

A co z posiłkiem po ćwiczeniach?

Posiłek warto zjeść jak najszybciej po treningu. Mówi się, że do 30, a sporadycznie do 60 minut od zakończenia. Ten czas to okienko, w którym najszybciej odbudujemy glikogen, dzięki któremu będziemy gotowi na kolejny zaplanowany trening. Dodatkowo posiłek ten  zapobiega rozpadowi tkanki mięśniowej i wspiera proces regeneracji. Co zjeść po powrocie z siłowni? W posiłku potreningowym zalecane jest połączenie białka i węglowodanów, np. banan zmiksowany z jogurtem  czy kanapki żytnie  z jajkiem, twarogiem, łososiem, kurczakiem lub z pastą z ciecierzycy i dużą porcją warzyw. Nigdy nie możemy o nich zapominać.

Nawodnienie to podstawa

Efektywność naszego treningu zależy także od… nawodnienia. Przed treningiem wypij 2 szklanki wody (tylko nie naraz, bo wszystko wydalisz) lub innych płynów, dzięki temu uzyskasz rezerwy , które pozwolą Ci na efektywny wysiłek. Podczas treningu popijaj wodę małymi łykami, gdy odczujesz pragnienie lub co 15-20 minut. Ale pamiętajmy też, że prawidłowe nawodnienie jest niezbędne w procesie odchudzania. „Brak dostatecznego spożycia płynów sprawia, że organizm traci zdolność dostarczania tlenu do komórek, przez co utrudniony jest proces spalania składników energetycznych. Dlatego też moim pacjentom zalecam picie 8 szklanek wody dziennie” – mówi Katarzyna Pryzmont, dietetyk. „Moi pacjenci często zadają pytanie o wodę, jaką powinni wybierać. Z punktu zdrowotnego, ekonomicznego i ekologicznego rekomenduję wodę filtrowaną, również wzbogaconą w magnez” – dodaje dietetyk. Wygodnym rozwiązaniem może być podręczna butelka filtrująca – jeden filtr zastępuje aż 300 butelek o pojemności 0,5 litra. Ekonomiczne, ekologiczne i wygodne rozwiązanie dla aktywnych.

 

1 gwiazdka2 gwiazdki3 gwiazdki4 gwiazdki5 gwiazdek (58 głosów, średnia: 4,64 z 5)
zapisuję głos...
Jeżeli spodobał Ci się artykuł, to odwiedzaj nas regularnie i czytaj codzienne newsy. Za każe odwiedziny dostajesz punkty, za które możesz otrzymać różne nagrody – bez żadnych opłat. Jeśli chcesz się zarejestrować kliknij.

Chcesz wiedzieć więcej o naszym programie? Kliknij: Zasady w pigułce
Komentarze
  1. Zdjęcie profilowe Hidari11
    Hidari11  29 maja 2017 13:36

    Profesor Vetulani w książkach wielokrotnie powtarza, że aby długo żyć i cieszyć się zdrowiem, należy nie objadać się, być aktywnym fizycznie i intelektualnie i pozwalać sobie od czasu do czasu na czerwone wino, które zawiera resweratrol, substancję pochodzącą ze skórki czerwonych winogron, która redukuje objawy starzenia.

    Odpowiedz
  2. Zdjęcie profilowe martucha180
    martucha180  29 maja 2017 16:01

    Nie wiedziałam, że po ćwiczeniach tak szybko trzeba zjeść posiłek.

    Odpowiedz
  3. Zdjęcie profilowe Jaworka
    Jaworka  31 maja 2017 08:32

    Nie ćwiczę intensywnie ale zawsze po aerobiku wieczorem chce mi się jeść ale muszę się powstrzymywać bo o 22 nie będę jadła a rano jestem głodna jak wilk

    Odpowiedz
  4. Urszulka32  31 maja 2017 13:38

    Dla mnie nawodnienie i zdrowa dieta są najważniejsze, bo nie zawsze mam czas ćwiczyć. Dlatego każdy dzień zaczynam od szklanki wody, mojej ulubionej niebieskiej Piwniczanki, by pobudzić metabolizm i cały organizm 🙂

    Odpowiedz
  5. Zdjęcie profilowe as_sa
    as_sa  3 czerwca 2017 20:47

    Proszę niech ktoś sprawdza te artykuły przed publikacją, bo przez literówki i błędy stylistyczne beznadziejnie się to czyta :/
    Dzisiaj to już niestety kolejny artykuł z błędami, który miałam nieprzyjemność czytać

    Odpowiedz

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany

Time limit is exhausted. Please reload CAPTCHA.