Aromaterapia na bezsenność

Do różnego rodzaju problemów ze snem przyznaje się 2/3 Polaków – tak wynika z badania TNS Polska „Sen Polaków”. Jesteśmy niezadowoleni z jakości swojego snu, czujemy się niewyspani oraz zmęczeni zaraz po przebudzeniu  i w ciągu dnia. Co więcej, miewamy także problemy z zaśnięciem lub budzimy się w nocy. Co zrobić by lepiej spać?

Przyczyn bezsenności może być bardzo wiele i często zależą od indywidualnych czynników. Wśród najpopularniejszych powodów bezsenności jest m.in. stres, ból, problemy hormonalne czy zaburzenia psychiczno-emocjonalne, takie jak depresja. Zanim sięgniemy po środki farmaceutyczne, warto spróbować naturalnych sposobów. Jednym z nich jest aromaterapia. Przed zastosowaniem terapii naturalnymi olejkami eterycznymi, należy się jednak upewnić, iż mamy odpowiednią higienę snu.

Podstawowe zasady higieny snu

Przede wszystkim pamiętajmy, że sypialnia to miejsce do spania i nie powinno być w niej miejsca na sprzęty elektroniczne, takie jak telewizor, telefon czy laptop, które zaburzają sen. Zadbajmy także o wygodne łóżko, regularne wietrzenie pomieszczenia i jego dobre zaciemnienie, aby światła z ulicy nas nie rozpraszały. Gdy już sypialnia będzie spełniała te warunki, zadbajmy o siebie.

Postawmy na dietę lekkostrawną nie tylko wieczorem, ale również w ciągu dnia. Zrezygnujmy także z alkoholu, który mylnie postrzegany jest jako wspomagacz w zasypianiu. Kolejną ważną rzeczą jest ruch – nie musimy od razu trenować wyczynowo, wystarczy, że pójdziemy na spacer lub się porozciągamy. Intensywny wysiłek przed snem jest wręcz niewskazany.

Na godzinę przed snem zacznijmy swoje „przedsenne rytuały”, które nas wyciszą i uspokoją. Przyciemnijmy światło, wyłączmy telewizor, radio i inne źródła dźwięku. Osoby, które nie lubią ciszy, mogą włączyć muzykę relaksacyjną. Możemy także wziąć gorącą kąpiel, poczytać książkę lub pomedytować.

Dobry sen pachnie…

pomarańczą, bergamotką, melisą, lawendą, świerkiem i drzewem różanym. „Warto postawić na te zapachy olejków eterycznych, jeśli mamy problemy ze snem. Możemy wybrać jeden, stosować je zamiennie lub dowolnie mieszać. Działają odprężająco, uspokajająco i łagodzą stres, który jest jedną z głównych przyczyn bezsenności. Olejki eteryczne melisowy i lawendowy dodatkowo łagodzą odczuwanie bólu” – mówi Małgorzata Wysokińska współwłaścicielka marki naturalnych olejków eterycznych Optima PLUS.

Jest kilka sposobów na użycie olejków eterycznych. Możemy dodać kilka kropli do wieczornej kąpieli, nawilżacza powietrza, jeśli producent dopuszcza taką opcję lub tradycyjnie – w kominku do aromaterapii. Niezależnie od wybranego sposobu zrelaksujmy się i spokojnie wdychajmy wybrany zapach. Starajmy się myśleć jedynie o pozytywnych i przyjemnych rzeczach, zapominając o problemach. Aromaterapię dodajmy do swoich „przedsennych rytuałów”, aby skutecznie się wyciszyć i przygotować do snu. 

 

Oceń ten artykuł:

1 gwiazdka2 gwiazdki3 gwiazdki4 gwiazdki5 gwiazdek (92 głosów, średnia: 4,57 z 5)
zapisuję głos...
Jeżeli spodobał Ci się artykuł, to odwiedzaj nas regularnie i czytaj codzienne newsy. Za każe odwiedziny dostajesz punkty, za które możesz otrzymać różne nagrody – bez żadnych opłat. Jeśli chcesz się zarejestrować kliknij.

Chcesz wiedzieć więcej o naszym programie? Kliknij: Zasady w pigułce
Komentarze
  1. Zdjęcie profilowe Agnieszka Zapora
    Agnieszka Zapora  11 marca 2017 16:27

    Ja już od dłuższego czasu cierpie na bezsenność i zabardzo nie wiem co z tym zrobić bo to już przyzwyczajenie że , zasypiamo 2 rano a wtaje o 7. Muszę spróbować tego sposobu i rytuału zasypiana bo zmiany są potszebne.

    Odpowiedz
  2. Zdjęcie profilowe martucha180
    martucha180  11 marca 2017 19:22

    Zapach pomarańczowy na mnie nie działa usypiająco, po prostu mi pięknie pachnie cytrusami i wakacjami.

    Odpowiedz
  3. Zdjęcie profilowe Aromer0209
    Aromer0209  12 marca 2017 11:22

    Pomysły nie sprawdzone gdy ktoś nie ma osobnej sypialni tylko do spania

    Odpowiedz
  4. Zdjęcie profilowe Hidari11
    Hidari11  12 marca 2017 17:40

    Nie wiem, czy są badania naukowe na ten temat, ale bezsenność to poważniejszy problem, jeśli ma się jakieś zaburzenia w neurotransmiterach.
    Jeśli brak snu wynika ze stresu, zdenerwowania, to piękne zapachy mogą ukoić rozterki wewnętrzne, uspokoić i faktycznie- ułatwić zasypianie. Nie mam jeszcze problemów ze snem, ale gdy mam stresy na studiach, to lubię odbić się od nich w aromaty olejków i płynów do kąpieli, posiedzieć w wannie i poczytać książkę.

    Odpowiedz
  5. Zdjęcie profilowe Aneta
    Aneta  22 marca 2017 15:29

    Na szczęście nie cierpię na bezsenność, ale domyślam się, jak to schorzenie może utrudniać normalne funkcjonowanie. Choć nie potrafię sobie wyobrazić życia bez snu 🙂

    Odpowiedz
  6. Zdjęcie profilowe efffciaa
    efffciaa  11 maja 2017 12:12

    O aromaterapii słyszałam wiele dobrego , jednak u mnie najlepszym sposobem, na dobre spanie jest przewietrzona sypialnia oraz filiżanka herbatka z melisy 🙂

    Odpowiedz

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany

Time limit is exhausted. Please reload CAPTCHA.