4 ćwiczenia, które pomogą uchronić Cię przed bólami kolan i kręgosłupa

Czy systematyczne ćwiczenie stóp może poprawić ich wygląd, zlikwidować ból, a w przypadku haluksów czy ostrogi piętowej, nawet uchronić przed operacją? Eksperci z FootMedica Kliniki Zdrowej Stopy przekonują, że tak. Jak wygląda trening stóp?

Moda na bycie fit w rozkwicie. Spalamy kalorie, rzeźbimy ciało, nie zapominajmy jednak, że za tym wszystkim stoją – i to dosłownie – stopy! „Jeśli o nie właściwie nie zadbamy, wady
w ich biomechanice mogą doprowadzić do bólu i rozległych schorzeń stawów skokowych, kolan, a nawet kręgosłupa. A to utrudni nie tylko regularne treningi, ale także codzienne funkcjonowanie” – przestrzega fizjoterapeuta z FootMedica, Przemysław Jankowski. Co jednak oznacza właściwe dbanie o stopy?

Czego nie lubią nasze stopy?

  • Twardych nawierzchni. Kiedy to tylko możliwe warto spacerować – najlepiej boso – po naturalnym podłożu, np. po trawie lub piasku. Na pewno niejednokrotnie słyszałaś, że chodzenie po plaży to świetny peeling dla stóp. Nie tylko! Jest to dla nich także świetne ćwiczenie, które pozwala im na pracę w trzech wymiarach.
  • Wysokie obcasy wysmuklą optycznie nogi, ale zbyt wielkim kosztem! Aby uniknąć bólu stóp, kolan czy nawet kręgosłupa na co dzień lepiej wybrać buty na niższym obcasie, maksymalnie 5-centymetrowym. Wysokie szpilki niech czekają na naprawdę wyjątkowe okazje.
  • Wąskich nosków. Aby stopa mogła prawidłowo pracować, każdy z jej palców musi mieć w bucie odpowiednio dużo przestrzeni. Noszenie obuwia ze zwężanymi czubkami prowadzi do deformacji palców lub przyśpiesza powstawanie wad stóp, między innymi haluksów.
  • Braku ruchu. Praca siedząca, mało aktywności fizycznej, a odpoczynek w pozycji leżącej na kanapie sprawiają, że stopy przez większą część doby są zupełnie pozbawione ruchu. Na szczęście proponowane przez nas ćwiczenia możesz wykonywać zarówno w biurze, jak i przed telewizorem, zatem z łatwością codziennie znajdziesz na nie kilkanaście minut.

 

Jak możemy ćwiczyć stopy?

– ćwiczenia opracował Przemysław Jankowski, fizjoterapeuta z FootMedica

Krok 1. Rozciągnij mięsień trójgłowy łydki

Zapytasz: jakiej łydki, przecież mieliśmy trenować stopy? Nie ma się jednak czemu dziwić –nasz organizm to sieć wzajemnych połączeń, więc żeby jeden element aparatu ruchu działał jak trzeba, inne też muszą funkcjonować bez zarzutu. Stań jedną nogą na stopniu wyżej, drugą na stopniu niżej, ale tylko przodostopiem. Stopa niżej próbuje dotknąć podłoża piętą. W momencie kiedy czujemy rozciąganie łydki, utrzymujemy tę pozycję 30 sekund. Po upływie pół minuty unosimy lekko piętę na 10 sekund. Całość powtarzamy 5 razy na każdą
z nóg.

Krok 2. Rozciągnij prostowniki palców

Przyjmij pozycję klęku podpartego na podłodze lub macie, palcami stóp przylegając do podłoża (nie podkurczaj ich). Powoli opuszczaj pupę w kierunku pięt. Nie musisz jednak na nich siadać, jeśli poczujesz rozciąganie się palców już w połowie drogi – wszystko zależy od Twojego stopnia rozciągnięcia, nic na siłę. Czas podobny jak w poprzednim ćwiczeniu, czyli 30 sekund w pozycji rozciągającej i 10 sekund przerwy w 5 powtórzeniach.
Wykonując ćwiczenie drugie musimy być pewni zakresu ruchomości swoich stawów skokowych górnych (czy nie są zablokowane), ponieważ ograniczona w nich ruchomość nie pozwoli na rozciąganie mięśni, a wręcz może zwiększyć dolegliwości bólowe.

Krok 3. Wzmocnij odwodziciele palucha

Usiądź wygodnie na krześle i oprzyj stopy o podłoże, równolegle do siebie. Następnie unieś palce, jednocześnie je rozszerzając, i spróbuj postawić tak rozczapierzoną stopę na podłodze. Spróbuj utrzymać to napięcie przez 15 sekund. Powtórz ćwiczenie 10 razy na obydwie nogi. Pomoże Ci ono w walce z paluchem koślawym, popularnie zwanym haluksem.

Krok 4. Wymasuj rozcięgno podeszwowe

Do wykonania tego ćwiczenia będzie potrzebna mała piłeczka, np. golfowa lub kauczukowa. Ćwiczenia można wykonywać zarówno w siadzie jak i staniu na obydwu nogach. Pod jedną ze stóp włóż piłeczkę. Masuj nią stopę od pięt aż po same palce.  Jeśli natrafisz na bardziej bolesne miejsce, delikatnie dociśnij. Cały masaż nie powinien być bolesny, a powodować tylko lekki dyskomfort. Roluj w ten sposób każdą stopę po 5 minut dziennie, szczególnie jeśli zmagasz się z problemem ostrogi piętowej.

1 gwiazdka2 gwiazdki3 gwiazdki4 gwiazdki5 gwiazdek (50 głosów, średnia: 4,68 z 5)
zapisuję głos...
Jeżeli spodobał Ci się artykuł, to odwiedzaj nas regularnie i czytaj codzienne newsy. Za każe odwiedziny dostajesz punkty, za które możesz otrzymać różne nagrody – bez żadnych opłat. Jeśli chcesz się zarejestrować kliknij.

Chcesz wiedzieć więcej o naszym programie? Kliknij: Zasady w pigułce
Komentarze
  1. Zdjęcie profilowe Kika07645
    Kika07645  13 czerwca 2017 06:21

    Fajny artykuł. Wydaje mi sie, ze mało kto poświęca czas na takie ćwiczenia, a przeciez stopy to jak wzrok trudno bez niego byłoby żyć. Wiec od dzis zaczynam ćwiczenia 🙂

    Odpowiedz
  2. Zdjęcie profilowe martucha180
    martucha180  13 czerwca 2017 08:05

    Ja zaczynam od wygodnych butów.

    Odpowiedz
  3. Zdjęcie profilowe Jaworka
    Jaworka  13 czerwca 2017 14:05

    Hah no to ja muszę udać się najpierw do specjalisty

    Odpowiedz
  4. Zdjęcie profilowe Aldona81
    Aldona81  13 czerwca 2017 21:41

    A my w sezonie letnim lubimy biegać na boso😀. Po piasku,po trawie, czasami nawet po ulicy. Tu gdzie mieszkam mogę na szczęście pozwolić sobie na taką odrobinę szaleństwa😀

    Odpowiedz

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany

Time limit is exhausted. Please reload CAPTCHA.